Od prvej polovice deväťdesiatych rokov, kedy lokálne obľúbeného hanspaulského pesničkára Ivana Hlasa vyniesla do všeobecného povedomia vlna popularity jeho pesničiek z filmu Šakalí léta, uplynulo v relatívnej tichosti už niekoľko rokov.

Od prvej polovice deväťdesiatych rokov, kedy lokálne obľúbeného hanspaulského pesničkára Ivana Hlasa vyniesla do všeobecného povedomia vlna popularity jeho pesničiek z filmu Šakalí léta, uplynulo v relatívnej tichosti už niekoľko rokov.

Firma Universal sa v tomto roku rozhodla pripomenúť prítomnosť Hlasovej, a ďalších osobností, v rámci svojej retrospektívnej domácej edície Story. Nielen Hlasove pesničky, ale aj jeho kariéra speváka pop-music, podobajúca sa tak trochu húsenkovej dráhe, sú zrkadlom našej doby.

Dramatické historické hop-skoky vytiahli vcelku spokojného a stabilizovaného pesničkára a knihovníka Ivana Hlasa z kruhu jeho kamarátov pospevujúcich si refrén „mala-mala-mala-malagelo“ na výslnie, z ktorého sa mu trochu zatmelo pred očami. V časoch svojej vrcholnej popularity, kedy aj napriek nespeváckemu prejavu si Ivan dovolil siahnuť božskému Kájovi na jeho vyárendovaného Slávika, sa v jeho textoch akosi výraznejšie zviditeľnili rôzne slovné zvraty balancujúce na pokraji popovej banality.

V časoch svojej prebúdzajúcej sa tvorivej vitality bol Hlas chápaný ako možná alternatíva voči šedivému mraku populárnej hudby, ktorý sa často spájal s totalitným systémom. Jeho neskoršia kolaborácia s popom však bola vcelku prirodzená a zábavná. Ani rôzne textové klišé nepodlomili jeho inak pevným pesničkám nohy. Hoci sa ako spevák a autor vyškolil hlavne v putikách vyhlásenej pražskej štvrti, tzv. Hanspaulke, kde kraľovali predovšetkým bluesové partie okolo Martina Krausa, Blesberry, Hlas neuviazol ani v celoživotnej trojakordovej schéme. Jeho pesničky sa pohybovali v +/- folk-rockovom riečišti, pričom občasné imitácie iných žánrov ilustrovali obsah textov.

Hlasov autorský rukopis poznamenali hlavne textárske ambície a schopnosti, ktorým v podstatnej miere vďačil aj za neskoršiu popularitu. Ivan píše pesničky, voči ktorým môžeme mať také či onaké pripomienky, ale sotva sa im dokážeme ubrániť. Majú tvár, nútia počúvať a zúčastniť sa príbehu. Možno že Hlas neraz presvedčil skôr eleganciou s akou kĺzal po povrchu, a z dnešného pohľadu je už pri počúvaní jeho nahrávok zrejmé, že zemeguľa sa medzičasom trochu pootočila, ale uplynulá doba na druhej strane potvrdila zdravé jadro jeho tvorby a, podľa všetkého, aj jeho názorov a životnej cesty.


Žáner: Pop (Folk-Rock, Blues, Šansón,
Vydavateľstvo: Universal, 2004
Celkový čas: 66:46
(18 piesní)

Zdroj: TS MusicServer