Efekt, ktorý vyvoláva nová kolekcia skladieb britskej speváčky Gabrielle, má, viac než inokedy, chlácholivý a hladiaci charakter. Dramaturgia albumu málokedy vybočuje z jednotného prúdu melancholických melódií v stredných a pomalých tempách.

Efekt, ktorý vyvoláva nová kolekcia skladieb britskej speváčky Gabrielle, má, viac než inokedy, chlácholivý a hladiaci charakter. Dramaturgia albumu málokedy vybočuje z jednotného prúdu melancholických melódií v stredných a pomalých tempách. Dalo by sa povedať, že všetky skladby na albume sú šité na mieru jej speváckemu výrazu. Nič tu nevyčnieva. Platňa je ako med, alebo staré, dobre vyhladené zábradlie, po ktorom môžeme pokojne prejsť rukou bez obavy, že by sa nám do nej zadrela akákoľvek trieska.

Ozývajú sa tu zvonivé akustické gitary, pozadie vypĺňajú splývajúce dlhé tóny klávesových a príležitostne aj sláčikových nástrojov alebo steel gitár, čo evokuje atmosféru americkej pop-country sedemdesiatych rokov. Napriek tomu celkovo pôsobí platňa skôr súčasným dojmom. Čisté tóny elektrických gitár sú upravené rôznymi procesormi tak, aby tóny ktoré z nich pochádzajú nadobudli sférický charakter ilustrujúci danú atmosféru. Čo sa týka tvorby aranžmánov, iste sa tu nájdu i programované party, ale celkovo platňa pôsobí živým dojmom – živým v zmysle, že v štúdiu sa zišli skutoční, nie virtuálni hudobníci. O nenápadne funkčnú a súčasne znejúcu rytmiku sa vo väčšine skladieb postarala dvojica Derrick Taylor na basgitare a Dylan Howe na bicích. (Posledne menovaný je synom Steva Howa, gitaristu britskej artrockovej legendy, skupiny Yes.) Všetky časti hudobnej zložky sú výsostne profesionálne, ale pomerne konzervatívne, s cieľom podporiť a umocniť speváčkin hlas – trochu temný, vibrujúci a liečivý zároveň. Je v ňom zastúpený výrazný ženský element, skôr však materský než sexuálny.

Gabrielle je veľmi elegantná dáma tmavšej pleti s malým tajomstvom - permanentne maskovaným čiernymi okuliarami či klobúkom, stiahnutým na stranu cez pravé oko. Možno i tu by sa dal hľadať zdroj duševnej bolesti a majstrovstva vo vyrovnávaní sa so svetom, ktorý tryská z jej zamatového hlasu. Jej prejav však nie je uplakaný, ale očisťujúci a plný silných emócií. Gabrielle sa nepotrebuje pretvarovať a štylizovať, to čo robí, z nej ide prirodzene. Jej emóciami nabitá hudba by sa v tomto zmysle dala štýlovo označiť ako „Slow Soul“.

Keďže sa jedná o hudbu veľmi osobnú, je len prirodzené, že Gabrielle je aj autorkou tohto materiálu. Asistovali jej pritom producenti a hudobníci R. Stannard, J. Galagher a J. Shorten. Tu by sa dala vytnúť jediná slabina albumu, že Gabrielle zrejme uprednostňuje emotívnu zrozumiteľnosť nad skutočne silnými melódiami. S novým albumom Play To Win však i tak predstavila stredný prúd v tom lepšom svetle. Keby sa táto platňa mala charakterizovať jedným slovom, to slovo by bolo: „katarzia“.


Žáner: Pop (Soul, „Slow Soul“, Country-pop)
Vydavateľstvo: Universal, 2004
Celkový čas: 46:07
Link: www.gabrielle.co.uk

Zdroj: TS MusicServer