Gitarista a skladateľ Michal Pavlíček je autorom hudby k novému baletu Košického Národného divadla - Malý princ. Hudba by mala byť všeobecne hlavne prejavom radosti a spontánnosti, na druhej strane vieme, že od profesionálov sa spontánnosť vyžaduje v stanovenom termíne.
Michal Pavlíček je rokmi ošľahaný profesionál, ktorý iste zvládne každú tému podľa požiadavok zadávateľa, ale z tohto uhla pohľadu sa jeho hudba javí skôr ako „ľúbivá“ akvarelová ilustrácia baletného deja, či určitá časová osnova pre choreografiu. Ťažko by sme tu hľadali prirodzený náboj a všestranný ťah, aký bol prítomný v jeho začiatkoch, či už sa jednalo o Pražský výběr, alebo aj jeho sólové projekty v spojení napríklad s Janou Koubkovou či Zuzanou Michnovou.
Treba zároveň zdôrazniť, že hudba na tomto CD je vytrhnutá z kontextu. Jej hodnota sa naplno ukáže len v súvislosti celého multi-zmyslovo vnímaného predstavenia, kde tvorí iba jeden z vektorov namierených rovnakým smerom. Jednotlivé hudobné vety sú rozdelené podľa kapitol v knižke. Nálada a charakter hudby sa mení podľa toho, či sa Malý princ nachádza práve na Planéte Márnivca, Opilca, Zemepisca, alebo či sa stretol s líškou.
Hudbu nahral multiinštrumentalista Pavlíček (gitary, gitarový syntetizátor, klávesy, programovanie, hlasy, zvuk..) za pomoci štúdiového symfonického orchestra pod vedením Vartana Melkoniena. Hudba sa zaobíde bez slov, ale nechýba v nej ani oživenie ľudských hlasov, o ktoré sa sebe vlastným pitoreskným spôsobom postaral sám Pavlíček, ale hlavne vokalistka Iva Marešová. Výsledok sa pohybuje na pomedzí filmovej/scénickej hudby, symfonického žánru a zvukových experimentov aké používa napríklad Enya. Pomer syntetických a orchestrálnych zvukov je relatívne vyvážený s miernym presahom umelých zvukov. Pavlíček sa účinne pohráva s dynamikou, celkovým soundom i výrazom hudby. Potvrdil tu svoje skladateľské renomé. Dokáže narábať s množstvom zvukov a motívov bez toho, aby nimi zahltil celkový výsledný dojem. Podľa tejto dráždivej ochutnávky možno návštevu predstavenia odporučiť.
Samotné CD možno chápať ako pamiatku na návštevu baletu. Pre Pavlíčka ide viac-menej skôr o dokument určitej jeho pracovnej etapy, za ktorú sa však ani s odstupom času nebude musieť hanbiť. Kedysi sa napríklad Richard Wagner venoval vznešeným, ale od reálneho života odťaženým antickým bájam. Dnes sa podobné zadania nezaobídu bez marketingových úvah a zohľadnení koľko turistov v Košiciach či Prahe navštívi baletné, alebo iné spektakulárne predstavenie. Taký je život, nám nezostáva nič iné, než si ho čo najlepšie vychutnať.
Žáner: Scénická hudba
Vydavateľstvo: Sony Music
Celkový čas: 79:28
Odkaz: www.michalpavlicek.cz
Zoznam skladieb:
Letadlo v poušti
Pilot a Malý princ
Zrození růže
Baobaby
Růže a Malý princ
Planeta krále
Planeta marnivce
Planeta opilce
Planeta obchodníka
Planeta lampáře
Planeta zeměpisce
Planeta země
Pozemské růže
Malý princ a liška setkání
Malý princ a liška přátelství
Malý princ a liška loučení
Malý princ a had
Malý princ opouští zem
Zdroj: TS MusicServer