Pavla Hammela netreba predstavovať obyčajným výpočtom tvorivých aktivít. Dostal sa do encyklopédií na popredné miesto, takže vyhľadať si potrebné údaje isto nebude problém.

Pavla Hammela netreba predstavovať obyčajným výpočtom tvorivých aktivít. Dostal sa do encyklopédií na popredné miesto, takže vyhľadať si potrebné údaje isto nebude problém. Povedzme si, že v slovenskej populárnej hudbe patrí medzi elitu zakladateľov stredného prúdu modernej populárnej hudby. Alebo inak – tento nezameniteľný muž, ku ktorému rovnako ako hudba patria kučeravé vlasy, fúzky a okuliare na nose, stál pri zrode big beatu na Slovensku.

Len prednedávnom vyšiel v hudobnej spoločnosti Musica nové Hammelovo CD s názvom Kreditka srdca. Po úspešnom projekte so symfonickým orchestrom Pavol Hammel – unplugged z roku 1995 ide väčšinou o znovu si pripomenutie jeho najkrajších pesničiek, ktoré zostali menej povšimnuté širokým publikom (výnimkou je z rádií notoricky známa Stále dokola). Na nových, a treba povedať, že veľmi súcich aranžmánoch a zaujímavých úpravách sa podieľal koncertný klavirista a zároveň džezový hudobník Miki Skuta, ktorý nahral aj všetky hudobné nástroje. Ako hosť na tomto albume sa taktiež predstavuje známa džezová speváčka Silvia Josifovská (Podnájom, Spomínam, Zabudnutí).

Kolekcia trinástich pohodových pesničiek v príjemnej teplej atmosfére odvíja v sebe jeden príbeh za druhým, všetky však majú spoločného menovateľa (a to platí vlastne pre celú umelcovu tvorbu) – „Hammelovskú“ poetiku a pesničkárstvo. „Píše ľahko, prirodzene, nemá spotené ruky od vzpierania tónov alebo ťažkých témat,“ vraví o Hammelovi jeden z textárov Kamil Peteraj, ktorý spolu s Borisom Filanom otextoval všetky pesničky na albume.
Garnitúru lyrických pesničiek moderného rozprávkového charakteru štartuje Filanova Na svätého Jána, v ktorej si Hammel zašiel na pohárik s anjelom, a keď už bola fľaša dopitá a už boli v oblakoch, opýtal sa ho, o čom to všetko je. Odpoveď anjela bola prozaická: "Milujte sa a množte sa!"
Nasleduje skladba o podnájme, v ktorej Peteraj vyhlasuje, že na začiatok netreba mať veľa, stačí, že sme majiteľmi cieľa. Po S holubom na hlave prichádza Orol a panna s kontroverzným refrénom: „Panna je kurvička, orol ma zradí, keď minca dopadne, majte ma radi.“ Zvieracím témam sa textári Filan a Peteraj nevyhýbajú ani v ďalších pesničkách - Vták do smutných počasí, Prečo nie som väčší pes.

Ďalšie témy, presne ušité a pre Hammela tak typické sa točia okolo počasia, spomienok, láske, osobných nálad, prvých dotykov, beznádeji a intímnych výpovedí. Rozprávkovosť je hudobne ešte viac podčiarknutá vkusným zaranžovaním Skutom geniálne naprogramovaných rôznych zvukov, tak trochu v romantickom duchu. Hammel so Skutom sa nebáli k vystihnutiu jednotlivých častí použiť ani zdanlivo cudzorodých prvkov, pritom však dbali o to, aby album držal pohromade, čo sa im naozaj podarilo.

Podľa všetkých predpokladov a predbežných ohlasov ide o jeden z najdôležitejších a mediálne najzaujímavejších hudobných projektov Pavla Hammela. Pre mňa osobne je to veľký návrat k Hammelovým ľahko zašlým pesničkám, a to predovšetkým vďaka novému šatu Skutových skvelých aranžmánov. Jednoducho – starý Hammel v novom prevedení.
Na záver by som odcitoval originálne Hammelove poďakovanie z bookletu: „Poďakovanie patrí všetkým tým, čo pri počúvaní tejto hudby prežili aspoň kúsok pohody; a Sáre (psovi), ktorá vždy keď som prišiel do štúdia, zožrala jeden orech a tešila sa ako sa na tom zabávam, ale nechápala, prečo sa tomu čudujem.“

Vydavateľstvo: Musica, 2004
Celkový čas: 49´51´

1. Na svätého Jána