Matka príroda je veľká umelkyňa a vie zariadiť mnoho vecí. Už v čase, keď zomieral novodobý kráľ populárnej hudby, začínal sa rodiť nový.

Matka príroda je veľká umelkyňa a vie zariadiť mnoho vecí. Už v čase, keď zomieral novodobý kráľ populárnej hudby, začínal sa rodiť nový. No a keď sa Michael Jackson rozpadol, nahradil ho nový kráľ – Robbie Williams. Obrovský talent, omamné oči a neopísateľná charizma. Aj to je to, čo mu zaručuje nespočetné množstvo hitov na prvých miestach hitparád a neutíchajúcu popularitu už od roku 1994. Neuveriteľných desať rokov... Rok predtým poslal „kamsi“ všetkých, dnes už tichých spoločníkov z Take That, aby im ukázal, kto z nich bol najlepší.
Kariéru rozbehol singlom Freedom, coververziou veľkého hitu George Michaela (ten je dnes zberateľskou raritou a bohužiaľ, pesnička sa nedostala ani na album najväčších hitov, hoci hitom nesporne bola). A potom jeho sláva už iba stúpala. Čo album, to úspech, čo singel to hit. Pod kožu sa vtierajúca, kvalitná rock – popová hudba. To je Robbie Williams, geniálny hudobník a neistá osobnosť v jednom. To, aký je v skutočnosti v súkromí, tušia iba jeho najbližší. Že je však vynikajúcim umelcom, to vedia úplne všetci.

Album jeho najväčších hitov ponúka poslucháčovi prehľad toho vskutku najlepšieho. Bohužiaľ, od momentu, kedy sa Robbie rozišiel so svojim dvorným skladateľom Chambersom, moc nových vecí nevyprodukoval. Minulý rok vydal radšej živý album, teraz výber najväčších hitov. I takto sa dá donekonečna využívať práca profesionála a napĺňať tak jednu z najdrahších hudobných zmlúv v histórii populárnej hudby.
O výberových albumoch sa toho veľa popísať nedá. Ponúkajú totiž to, čo už každý pozná. Tí, pre ktorých je Robbie modlou, i tí, ktorí ho len tak občas zachytia v rádiu, či v televízii. Sedemnásť fantastických hitov, ktoré neopísateľne zamiešali vodami populárnej hudby. Absolútne známe a večne živé. Album je geniálnou ukážkou toho, akým prerodom Robbie prešiel.
Ak mu s jeho prvým albumom pomáhali chalani z kapely Oasis a bol to album dosť dravý, počas desiatich rokov sa z neho stala hviezda, ktorá sa do povedomia poslucháčov zapísala najmä kvalitnými baladami. A v tých dominujú rovnako spev, hudba i texty – všetko je famózne. Na albume je úplne všetko. Od Angels, cez No Regrets, pesničku, ktorá mala svojho času absolútne dokonalý a zároveň jednoduchý videoklip (Robbie putuje s deravou kanistrou benzínu v ruke po meste a nakoniec vybuchne), Supreme až po Feel. Ťažiskové skladby v kariére tohto britského draka.
Hudbu ku všetkým svojim hitom si Robbie skladal sám a inak tomu nie je ani v prípade dvoch bonusových noviniek. Prvá z nich sa síce vymyká vyššie uvedenej téze. Radio je dynamická skladba, ktorá viac než samotnou podobou zaujme videoklipom. Ono už akoby to nebol ten starý Williams. Ale len dočasne. Treba si ju pustiť niekoľkokrát a poslucháč si zvykne. Časom si uvedomí, že Williams, to nie sú iba dojáky, ale i poriadne dravá muzika. Tá pesnička je fakt skvelá. A dá sa predpokladať, že už na ďalšom radovom albume sa objaví i niekoľko ďalších dokonalých balád. Že s nimi Robbie neskončil, o tom svedčí i záverečná skladba Misenderstood, príjemná balada z filmu Denník B. Jonsovej 2.

Len tak mimochodom, toto CD nie je chránené proti kopírovaniu. Kto by však v prípade Robbieho chcel nejakú trápnu kópiu? Obal CD je ladený do čiernej farby. Rovnakú potlač má i CD a keď ho prvý raz otvoríte, máte pocit, že tam ani nie je. Grafika písma sa na platniach Robbieho Williamsa za celý čas jeho sólového pôsobenia vôbec nezmenila a i tu je písmo totálne rovnaké.
Vo vnútri bookletu je obsiahly pokec Chrisa Heatha na tému Robbie Williams, nespočetné množstvo fotografií (booklet je nadmieru hrubý) a tiež všetky potrebné informácie o jednotlivých skladbách. Takto má vyzerať profesionálne pripravený booklet, hoci ide „len“ o výberovku. Chýba snáď iba informácia o umiestnení jednotlivých skladieb v hitparádach. Vtedy by to už bolo kompletné. CD vyšlo s dvoma rôznymi titulnými fotografiami. A hoci je obsah rovnaký, fanynky sa môžu zblázniť.
Čo dodať? Fantastický album, kvalita, ktorá sa neohrá. Snáď by sa momentálne patrilo vydať ešte DVD, na ktorom by boli všetky skvelé videoklipy k týmto hudobným perlám pohromade. Skvelý vianočný darček. Kráľ zomrel, nech žije kráľ!

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2004
Celkový čas: 78:43

01. Old Before I Die