A pes sa znova utrhol z reťaze. Horkýže Slíže totiž opäť vystrčili svoje odviazané rožky, a podľa prísľubu z minulého roku prinášajú svojim priaznivcom album úplne nový.

A pes sa znova utrhol z reťaze. Horkýže Slíže totiž opäť vystrčili svoje odviazané rožky, a podľa prísľubu z minulého roku prinášajú svojim priaznivcom album úplne nový. Priaznivcom, ktorých rady sa rozrastajú v priamej úmere s ďalším vydaným albumom. Nebolo to však vždy tak.
Kedysi boli Horkýže Slíže iba kapelou pre pár zasvätených. Na začiatku nad ich pesničkou Horí ti maštaľ viac ľudí iba neveriacky krútilo hlavou, než pochopili, že to nie je nič iné, než veľmi dobrá recesia. Roky však ozrejmili i tento fakt a Horkýže Slíže sa bezproblémovo dostali až do prvej ligy domácej populárnej hudby. A pozor! V súčasnosti si vcelku úspešne začínajú raziť cestu i v susedných Čechách. Len celkom nedávno mi volala kamarátka, či jej dokážem zohnať aspoň posledné tri albumy tejto skupiny, pretože u nich sa už hrajú, ale zohnať ich platne je zatiaľ problém.
Ak kapela ako Horkýže Slíže získa odborné hudobné ocenenie, mnohí začínajú uvažovať, či je to ešte hudba pre masy a pre zábavu, alebo to už začína zaváňať profesionalizmom. To by znamenalo, že by kapela celkom nenápadne musela začať podliehať istým tlakom ľudí, ktorí za ňou stoja a museli by sa začať prispôsobovať. Ale že v prípade tejto formácie nič také nehrozí, dokazujú Kuko, Doktor, Sabotér a Jean Claude Vandel i na ďalšom radovom albume.
S názvom im tento raz pomohla Saxana. Slovná hračka Ritero Xaperle Bax je vlastne zaklínadlom z filmu Dívka na koštěti, po ktorom sa trojica mladých chlapcov zmenila na uznávaných kresťanských hodnostárov. Nie, žiadny strach. Nič také sa tu nedeje. Jediné, čo korešponduje na tejto platni so zmenou, je booklet, na ktorom sa vychudnutí rockeri premenili na statných metalistov. Všetko samozrejme v rámci istej srandy.

Na titulnej fotografii nečakajte Horkýže Slíže. Ak by však niekomu chýbali ich roztomilé tváre, nájde ich vo vnútri červeného bookletu, kde nechýbajú texty uletených pesničiek a tiež strohé, ale dôležité informácie.

Aký je nový album Horkýže Slíže? Taký ako tie predošlé! To znamená, že fakt dobrý. Samozrejme, pokiaľ ho poslucháč vníma s rovnakým nadhľadom, s akým vznikal. Vynikajúce texty, ktoré sú dosť ostré na to, aby sa stali hitmi a už čoskoro opäť zľudoveli. Sú momenty, v ktorých zaskakujú, a o tom to celé je.
Tak ako všetky predošlé, aj tento album si treba vypočuť niekoľkokrát. Až potom poslucháč pochopí, že to nie je dookola to isté, ale že je to ďalšia dávka zhudobnenej dobrej nálady. Ani sekundu tohto albumu nemožno brať vážne, pretože to by rozchodil málokto. Ak sa niekomu zdá niečo príliš ostré, stačí nad tým mávnuť rukou a pousmiať sa. O tom je totiž produkcia Horkýže Slíže. Netreba v nej hľadať žiadne umelecké skvosty. Skôr naopak. Texty, ktoré sa dajú ľahko zapamätať. A navyše poskladané z takých slovných hračiek, že aj profesionálni textári sa musia občas čudovať. V každom prípade však z toho na záver vždy vznikne niečo unikátne, čo nadchne úplne každého. Citovať ich netreba, treba ich jednoducho počuť.
Zaručiť však možno už v tejto chvíli poriadny nárez. Ani tento raz si chalani nezabudli vystreliť so svojich kolegov a na rad prišli dve veličiny a legendy domácej i svetovej hudby: Peter Nagy a Celine Dion.
Po hudobnej stránke sa tvorba kapely nevymyká zabehanému klišé. Žiadne hudobné etudy sa samozrejme nekonajú, nečakajte nič náročné. Pár taktov, kopa gitár a ešte viac bubnov. Čím väčší hurhaj, tým lepšie. A ani napriek tomu, že sa kapela hudobne už dávno nevyvíja, tak ako doteraz ani jeden ich album, ani tento nenudí.
Spevácky výkon Kuka je rovnako dobrý. V jeho prípade je dôležité, že si väčšinu textov píše sám a vie si ich dokonale interpretovať. Tým to celé ešte viac získava na originalite a má to väčší šmrnc.
Po boku Horkýže Slíže sa zrodila ďalšia hviezda. Na albume Kýže Slíz to bol iba nevinný, hoci ostrý hlas v supermarkete. Táto originálna a neopísateľne vulgárna postavička sa stala akýmsi talizmanom skupiny a dostala miesto i na predošlom i na tomto albume. A treba veriť, že sa jej ujde i na tých ďalších, pretože tieto posledné tri famózne uzatvára.
Jedinou nevýhodou celého projektu je, že na 18 skladieb je príliš krátky. Dámy a páni, zahoďte predsudky a zanadávajte si. Kvôli Horkýže Slíže sa to oplatí.

Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2004
Celkový čas: 37´50´