Bol celebritou konca osemdesiatych rokov. Mladý chalanisko s dlhými vlasmi, na ktoré vábil mladé slečny. A ešte na lepkavé balady, ktorých má na svojom konte nespočetné množstvo.

Bol celebritou konca osemdesiatych rokov. Mladý chalanisko s dlhými vlasmi, na ktoré vábil mladé slečny. A ešte na lepkavé balady, ktorých má na svojom konte nespočetné množstvo. Kreatúra, ktorú z neho vytvaroval komunistický režim a Ladislav Štaidl. Dušou to však bol tvrdý chlap a rocker. A tak hneď po revolúcii dáva zbohom Štaidlovi i Bartošovej a nahráva album plný tvrdej muziky. Úspech sa však nedostavil a tak sa vrátil k pomalým pesničkám. Ibaže doba protežovala zahraničnú muziku a tak sa tvrdý chlap dal na tvrdé drogy. Dostali ho až na samé dno. Ani priateľka, ani syn, ani priatelia neboli pre neho akousi cestou späť. Spamätal sa až po smrti matky, odhodil ihly a striekačky a postupne sa vracia na hudobnú scénu. Taký je stručný profil českého speváka Michala Penka.

Prvý album, ktorý vydal vo svojej druhej ére bol výberom hitov. Tak to začína. A hoci nikto neverí tomu, že by ešte niekedy zažil rovnaký ošiaľ ako za „totáča“, stále je o neho záujem. Tento album síce ešte stále ponúka i staršie veci, ale drvivú väčšinu na ňom už tvoria nové skladby. A aký je? No presne taký, ako sa od Penka očakáva. Plný balád, ktoré majú jednu veľkú hodnotu. A tou sú texty.
Na nových pesničkách sa podieľal najmä Václav Kopta. Pri ich počúvaní mám pocit, že chlapi spolu strávili veľa času a Penk mu toho o sebe asi dosť porozprával. V tých pesničkách totiž možno nájsť Penkov príbeh od pádu na dno až po cestu očisty a ešte aj niečo naviac. Spevák sa totiž vôbec netají tým, že je veriacim a táto téma je v pesničkách dosť protežovaná. Samozrejme, úplne normálnym ľudským spôsobom, žiadne vymývanie mozgov. Texty sú veľmi inteligentné (to však bolo Penkovou doménou už pred mnohými rokmi, hoci vtedy mu písali texty také esá ako Pergner či Horáček) a dá sa nad nimi dlho rozmýšľať.
Dovolím si tvrdiť, že práve texty sú najsilnejšou stránkou tohto albumu. Penk nikdy nebol výnimočný spevák. Skôr obyčajný priemer, ktorých je na scéne viac než dosť. Jeho prednosti boli v niečom inom (spomínal som vyššie). Na druhej strane to však nie je spevák zlý, čo dokazuje i v nových skladbách na tomto albume. Jeho hlas síce nemá nekonečné výšky, ale na druhej strane je veľmi pocitový. Do skladby sa dokáže vžiť a odspievať ju tak, že poslucháčovi behá mráz po chrbte. Hudba je už klasická. Prevažuje klavír a dominujú balady. Rýchla pesnička tu nie je, iba v dvoch skladbách sa to rozbieha trošičku rýchlejšie.
Príjemne melancholický album. Na škodu veci je len to, že staršie pesničky, ktoré Penk na tento album znova prespieval, ostali viac – menej nezmenené. Škoda platiť za štúdio. Ak už to nahrával odznova, mal sa aspoň trochu popasovať s aranžmánmi jednotlivých skladieb. Pravdou síce je, že zmeniť ich úplne by nemalo význam, pretože by stratili svoju podstatu, ale k istému posunu mohlo dôjsť. Na druhej strane je však Penkovým veľkým plusom, že nepodľahol módnemu trendu a tlakom a že trebárs zo svojho najväčšieho hitu O bláznech neurobil diskotékovú sračku.
V booklete sú úplne všetky texty, všetky potrebné informácie a fotografie. Bohužiaľ, len tie z doby dávno minulej. Škoda. V každom prípade je však isté, že Michal Penk je na najlepšej ceste opäť okúsiť chuť popularity.

V prvej polovici deväťdesiatych rokov som ho osobne zažil pri nahrávaní tretieho albumu. Netrpel hviezdnymi manierami a pracoval ako profesionál. Verím, že mu to ostalo a že ak sa opäť pod tlakom slávy neprepadne niekde na dno bažiny, budeme ešte o ňom počuť. A on si to zaslúži. Minimálne pre svoju trpezlivosť a výdrž.

Vydavateľstvo: Popron Music
Celkový čas: 75:10

01. O bláznech