Dobrá rada na úvod. Skôr, než tento album totálne odpíšete, vypočujte si ho aspoň päťkrát za sebou a pochopíte. Pochopíte, že je unikátny. Áno, treba sa s ním síce zžiť, ale zážitok je to napokon úžasný. Po každej stránke. Ivan Tásler je chameleón. Dokáže rovnako fenomenálne zaspievať tvrdú rockovú skladbu, ako aj pohodovú „jamajskú“ záležitosť. Na tomto albume to dokazuje hneď niekoľkokrát. Exotica je produkt, ktorý nemožno porovnávať so žiadnym iným doteraz vydaným albumom skupiny I.M.T. Smile. Je úplne iný.

Dobrá rada na úvod. Skôr, než tento album totálne odpíšete, vypočujte si ho aspoň päťkrát za sebou a pochopíte. Pochopíte, že je unikátny. Áno, treba sa s ním síce zžiť, ale zážitok je to napokon úžasný. Po každej stránke. Ivan Tásler je chameleón. Dokáže rovnako fenomenálne zaspievať tvrdú rockovú skladbu, ako aj pohodovú „jamajskú“ záležitosť. Na tomto albume to dokazuje hneď niekoľkokrát.

Exotica je produkt, ktorý nemožno porovnávať so žiadnym iným doteraz vydaným albumom skupiny I.M.T. Smile. Je úplne iný. V prvom rade sa odlišuje tým, že okrem samotných členov I.M.T. Smile tu dostali priestor i mnohí hudobní kamaráti. A ak sa doteraz Tásler „duetil“ výhradne s Richardom Mullerom (aj tu však išlo skôr o vokály, než o regulárne duety), tento raz to roztočil naplno. Na pesničkách sa totiž podieľali i Marián Čekovský, neopísateľne skvelá Zuzana Smatanová, David zo Senca, či „zahraničný“ hosť Michal Malátný z kapely Chinaski. A práve títo hostia prispeli svojou troškou do mlyna natoľko, že z albumu vznikol guláš unikátnych hudobných nápadov. V žiadnom prípade to však nie je nestráviteľná masa, ale práve naopak, dôkaz o tom, že i skupina ľudí, ktorí sú tvorivo dosť od seba vzdialení, dokážu vytvoriť príjemný celok. Ak sa už raz Tásler a "company" pustili do rizika natáčania duetov, dokázali, že veľmi poctivo a dlho rozmýšľali o tom, koho si k spolupráci prizvú, aby z toho nakoniec neostal iba nestráviteľný materiál.
Po hudobnej stránke je album veľmi rôznorodý. Chalani upustili od tvrdej rockovej muziky, ktorou sa snažili prezentovať na predošlej platni. Našťastie. Pesničky sú jemnejšie, opäť ide o príjemný melodický rock. Najbližšie je to hádam prvému albumu kapely Klik – klak, hoci ani toto porovnanie sa mi nezdá príliš šťastné. Exotica je tak ako každý album I.M.T. Smile opäť iná a omnoho zábavnejšia, než čokoľvek, čo predtým chalani urobili. Samozrejme, nechýba niekoľko pomalých slaďákov.
Veľkým prekvapením sú Straty a nálezy, do ktorých Tásler nasamploval hudbu z Mullerovho hitu Milovanie v daždi a k tomu použil i kúsok textu (o textoch neskôr). Kapela (pesnička) už dávno drví vrchné priečky miestnych hitparád a nebude to určite jediný hit z albumu. Duety so Zuzkou Smatanovou sú jasným ašpirantom na ďalšie hity. A hoci je tu Zuzana postavená do úplne inej polohy, než sme u nej zvyknutí, je skvelá. Obe pesničky (Suzanna i Úsmev a čaj) sú pomalé. Zuzana dokázala, že svoj hlasový rozsah dokáže predviesť i v takejto polohe a celý album unikátne ošperkovala. Veľkým hitom by mohla byť i skladba Hoří Hollywood. Najväčším prekvapením je určite spolupráca s trojicou DYM Production, Mec Vrabcom a Davidom zo Senca na pesničke 1?. Nepamätám sa na Ivana Táslera, ktorý by v niektorej zo svojich pesničiek používal vulgarizmy. V tejto má iba jedinú vetu „Mám v p**i!“ a s tou sa pasuje stále dookola. Nehnevajte sa na mňa, ale vulgarizmy v pesničkách neuznávam. A potom, čo som počul album kapely Kontrafakt, sa mi nad takýmto umením dvíha žalúdok. Ibaže Táslerovi musím odpustiť. On tú vetu totiž odinterpretoval tak, že to celé vyzerá ako jedna veľká zábava, ktorá sa mu naozaj vydarila. Taký dosť uletený bonus, ktorý však neskazí celý produkt. Práve naopak. Výborná zábava.
Ak už bola reč o bonusoch, možno tvrdiť, že Exotica je kompletne jeden veľký bonus a ďalším vydareným bonusom navyše. Na domáce pomery prvý pôrod, ale vďaka zaňho. K CD je totiž pribalené i DVD, na ktorom divák objaví šesť starších skladieb z tohtoročného turné kapely. Je len na škodu, že je ten záznam veľmi krátky. Aj tu totiž band dokazuje, že sú originálni a ak niektorú pesničku poznáte naspamäť od zadu i od predu, neznamená to ešte, že ju spoznáte i na koncerte. Väčšina z nich je tu v nových „živých“ verziách, ktoré sú mnohokrát lepšie, než originál.
DVD ďalej ponúka dokument Letmý pohľad. Táto polhodinová záležitosť v minulom roku putovala i slovenskými kinami a mapuje to, čo sa dialo pri nahrávaní predošlého albumu skupiny. I.M.T. Smile boli prvou slovenskou kapelou, ktorá putovala kinami, no dokument ako taký sa moc nevydaril. Bohužiaľ. Akoby nemal ani hlavu ani pätu. Však uvidíte.
Galéria fotografií z tohtoročného turné, mi príde omnoho zaujímavejšia. Ako bonus (za nezmenenú cenu) mi to však príde veľmi originálne a na slovenské pomery nezvyčajné. Verím, že I.M.T. Smile budú prvou lastovičkou, ktorá preletela ponad slovenský šoubiznis a ukázala všetkým, že za veľké peniaze sa dá ľuďom ponúknuť naozaj dosť.
Vrátim sa však k samotnému albumu a najmä textom na ňom. Hádam nikto nepochybuje o tom, že drvivú väčšinu ich napísal dvorný textár I.M.T. Smile - Vlado Krausz. Ten opäť len dokázal svoj textársky potenciál a svoje obrovské schopnosti hrať sa so slovíčkami. Medzi tie najvydarenejšie patrí titulná Exotica, Kapela a bezpochyby Úsmev a čaj (I Am Tea – Smile), v ktorej sa pohral s názvami veľkých hitov kapely. Dvoma textami prispel samotný Ivan „Veľký“ Tásler (s jedným mu vypomohla Katka Korczek z Made 2 Mate). Unikátny ťah sa však podaril pri dvoch českých skladbách (jednu interpretuje kapela s Michalom Malátným, druhú si Ivan odspieval sám). Oba české texty napísal Michal Horáček, ktorý s Táslerom spolupracoval už na albume Richard Muller a hosté a hádam ako jeden z mála Čechov pochopil, aký hudobný potenciál má Slovensko v Táslerovi a je s ním ochotný spolupracovať. A Horáček je už nejaká osobnosť, takže tí ostatní by si konečne mali zobrať príklad.

Booklet albumu nie je ničím výnimočný. Vypĺňajú ho fotografie z Chorvátska, kde niektoré pesničky vznikli. Nechýba väčšina textov, ani dôležité informácie a jedna spoločná fotka, ktorá dokazuje, že chalanom sa darí. Dostatočne priberajú. Ale čo na tom? Majú na to právo. Nech si hovejú. Však všetkým práve dokázali, že sa môžu rok slastne škrabkať po zadkoch a potom sa zavrieť do štúdia a pripravia unikátny materiál. Exotica je toho jasným dôkazom. Tak čo viac si priať?

Vydavateľstvo: Universal Music, 2004
Celkový čas: 61:06 min.

01. Exotica