O tom, že Landa je v kurze, niet pochýb. Veď ktorý autor vydá v dnešných „ťažkých“ časoch v priebehu necelých dvoch rokoch až päť albumov! Áno, počujete, dobre! Večne kontroverzný český „krysař“ to dokázal.

O tom, že Landa je v kurze, niet pochýb. Veď ktorý autor vydá v dnešných „ťažkých“ časoch v priebehu necelých dvoch rokoch až päť albumov! Áno, počujete, dobre! Večne kontroverzný český „krysař“ to dokázal. Po minuloročnej živej výberovke Vltava Tour, ktorá zaznamenala výnimočný ohlas aj v podobe DVD, hudobnej scénickej show Rockquiem a albume O.S.T. Krysař, pokračoval tento rok v „bestofkách“ dvojkou a pri inom vydavateľstve (Sony Music) vydal v tom istom čase aj radový album Neofolk. Neuveriteľné!

Keď sme už pri číslach, tento album Best Of 2 je u EMI v poradí pätnástym Landovým cédečkom. Ktovie, prečo sa takto rozhodol a ako dopadne jeho prechod ku konkurenčnému labelu Sony Music, veď u EMI vydržal od skinheadských čias Orlíka (1990) až dodnes.
Každý nový album Daniela Landu znamená vždy tak trochu rozruch. Svojou charizmou a samoľúbosťou tento chlapík provokuje každého, vrátane tých, ktorí ho majú radi a rešpektujú ho. Netýka sa to ale výberoviek. Ani Best Of 2 žiaden poplach nevyvolala, napriek tomu je to osožná prácička. Pre tých, ktorí Landu zbožňujú, dobre padne pripomenúť si staré dobré pecky z minulosti a niekoľko prachom zapadnutých opočúvaných diskov, ktorých čaro rokmi upadlo, vymeniť za jednu reprezentačnú kolekciu, ktorá nasledujúce dni môže neohrozene rotovať vo veži, v prehrávači i v aute.
Títo poslucháči už pochopili, prečo napriek tomu, že Daniel takmer vôbec nekoncertuje a nie je ho vídať ani v televíznych estrádach, predáva desaťtisíce platní. Vzišiel totiž z ulice a vie, o čom spieva, jeho muzika je jednoducho ozajstná. Album je ale rovnako užitočný aj pre tých, ktorým meno Daniel Landa nič nehovorí, viac sa vzrušujú pri hip-hopových skokoch, obľubujú Eminema či Kontrafakt. Nuž, vážení, je najvyšší čas okúsiť aj túto hudbu, hudbu, ktorá o niečom hovorí, ktorá má dej, vyjadruje myšlienku a odpovedá na ťažšie otázky ako je – Kde mám svojho macíka. A čo môže byť lepšie na tento účel ako nový výber Best Of 2?
Niektorí kritici hovoria, že texty Landových piesní sú xenofóbne. Je to, prosím, nezmysel. Ony v skutočnosti nevykazujú ani známočku xenofóbie. Asi dochádza ku komunikačnému problému, ktorému posudzovateľ nerozumie, a tak sa mu spevák vlastne prihovára cudzím jazykom, ktorého sa dotyčný jednoducho bojí, je to preňho cudzie a nechce tomu rozumieť. Osemnásť nexenofóbnych skladieb na albume pochádza zo štyroch Landových predchádzajúcich albumov z rokov 1993, 1995, 1996 a 2002. Najviac zastúpený je Valčík so šesticou pesničiek (Púlnoční rock, Krysař, Kytky pro tebe, Ona, Kdož jste boží bojovníci a Čas odejít).
Tridsaťpäťročný spevák s množstvom skúseností a nekonzumným pohľadom na svet, chŕli jednu výpoveď za druhou, a keď sa na album pozriete po niekoľkonásobnom prehratí ako na celok, cítite Landov zdvihnutý varovný prst nad tým, či kultúra dnes naozaj neprestáva plniť svoju funkciu. Najmä preto, že sa stáva výlučne zábavou. Jej zmysel má však byť predovšetkým v tom, že zábavnou formou predloží ľuďom myšlienku, dá im možnosť premýšľať. A práve to Landa (aj na tomto albume) robí.
V kolekcii nájdete aj skladby známe z predchádzajúceho live albumu Vltava Tour (Krysař, Tajemství, Chcíply dobrý víly, Quantum tarantulí, Vltava, Ona), a veruže, odrazu cítite, že v živom prevedení zneli pravdepodobne ešte lepšie ako vo forme vlastnej štúdiovej nahrávky, v akej sú vám servírované teraz. Akosi sme si zvykli na ich koncertné verzie, a tie pôvodné nám znejú odrazu nejako cudzo. Ale je to len dočasný pocit.
V súvislosti s Landom sa priam natíska polemika nad tým, či by samotné texty neobstáli aj bez hudby, povedzme v nejakej básnickej zbierke. Podľa mňa však bez toho lomozu by nemali potrebný kontrast. Akonáhle by vyšla napríklad pesnička Tajemství len v písanej forme, úplne by z nej zmizla podstata textu, pretože až hudba jej dodáva to, čo chcel autor skladbou povedať. Chýbal by tam náboj, ktorý slovám dodáva hudba. A tak je to v podstate so všetkými Danielovými pesničkami. Ak spieva, napríklad o láske, a hudba sa tvári úplne protikladne, je naraz vidno, že to nie je len o láske, ale tiež o vôli. Jednoducho to dostane inú, tú správnu dimenziu. Takže, žiadne knižky s básničkami, ale pesničky. A výkvet z nich nájdete práve na tomto albume.

Daniel Landa sa vždy venoval naplno niekoľkým aktivitám zároveň, albumami a muzikálmi počnúc a najrôznejšími športmi končiac. Best Of 2 je neoddeliteľnou súčasťou Landovej bohatej diskografie, ktorá má svoju nepochybnú opodstatnenosť a nemala by chýbať v zbierke žiadneho hudobného fajnšmekra. Už teraz sa ale môžeme tešiť na záznam koncertu piesní Karla Kryla v podaní Daniela Landy z baziliky sv. Petra a Pavla na Vyšehrade, ktorý pred mesiacom odvysielala aj Česká televízia, a ktorý vyvolal značne rozporuplné reakcie. Som si istý, že CD i DVD pôjdu opäť na dračku. Zaujímalo by ma len, u ktorého vydavateľstva asi vyjdú?

Vydavateľstvo: EMI
Celkový čas: 68:20 min

1. Tradice