„Hudobná skupina na každú príležitosť” stojí na vizitke skupiny, či skôr dua Kmeťoband. Otec a syn, obaja s rovnakým menom Igor Kmeťo, vám prídu zahrať na svadbu, podnikovú, alebo súkromnú party, pokiaľ však na to máte.

„Hudobná skupina na každú príležitosť” stojí na vizitke skupiny, či skôr dua Kmeťoband. Otec a syn, obaja s rovnakým menom Igor Kmeťo, vám prídu zahrať na svadbu, podnikovú, alebo súkromnú party, pokiaľ však na to máte. Podstatná časť ich vystúpení sa odohráva pre uzatvorenú spoločnosť, ktorej priemer príjmov väčšinou vysoko prevyšuje priemer príjmov obyvateľov Slovenska. Rómsky klan Kmeťovcov hráva pánom - či skôr tomu, kto platí - už po niekoľko generácií. Od grófov až po novozbohatlíkov a vagabundov.
Hudobná tvár súboru má taktiež vlastnosti kabátu, ktorý vlaje po smere aktuálnych vetrov. Od čardášov, cez dancefloor s nemeckým dialektom až po world-music, funky a hip-hop/rap. Sami označujú svoj žáner ako „rom-pop“. Na rozdiel od minulosti, sa dnes v ich repertoári nachádza čoraz viac pôvodných skladieb.

Autorom hudby (tiež klávesy, saxofón, programovanie) je Igor Kmeťo mladší. CD Vagabund je už druhým albumom tohto mnohotvárneho súboru. Prvé CD Bumbara sa na slovenské pomery, a prakticky bez reklamy, predalo v neuveriteľnom množstve 15 000 kusov, za čo Kmeťovci dostali oficiálny platinový album. Otec i syn veria, že druhý album tento rekord ešte prekoná. Pri zrode CD stála, okrem jadra Kmeťobandu, aj zaujímavá skupina hostí. Za zmienku stojí účasť basgitaristu Oskara Rószu a kontroverzného rapera Rocco „Rytmus“ Šarközyho zo skupiny Kontrafakt. V žilách oboch prúdi aj rómska krv a tak sa ich prítomnosť v projekte javí vcelku prirodzene.
Leví podiel na výslednej, miestami veľmi exkluzívnej výslednej podobe, má skúsený producent a milovník hudby funky, Andrej Turok. Do akej miery je to všetko iba prázdne pozlátko, je vec uhla pohľadu.
Hodnotiť hudobný obsah tohto CD z invenčného a kreatívneho hľadiska by nebolo najšťastnejšie. Úprimne povedané, mnoho nôt, fráz, i slov (pokiaľ im je rozumieť) pôsobí, v blýskavo upravenom hudobnom kontexte, podobne ako sadrový trpaslík v upravenej rakúskej predzáhradke. Neuveriteľná zmes štýlov pre všetky generácie a chameleónska schopnosť pripodobiť čokoľvek trendu, majú svoj pendant rómskej tradícii, bezprostrednosti a úprimnosti. Kmeťoband nie je skupina, ktorú Boh zoslal na zem, aby objavovala a určovala v hudbe nové smery. Kmeťovci však ani zďaleka nedostali od spomenutej najvyššej inštitúcie málo. V prvom rade hudobný talent, schopnosť baviť a šíriť dobrú náladu.
Kto by posudzoval preložené texty rómskych pesničiek kritériami klasickej európskej poetiky, ten by konfrontoval jablká s hruškami. Úprimné a silné emócie sa dajú sprostredkovať aj formou stokrát ohraného klišé, slovnými a hudobnými frázami, nevie to však každý. V podaní Kmeťobandu pretrváva tradícia. Na jej vonkajšom kabáte až natoľko nezáleží.

Čo sa nepodarilo psíčkovi a mačičke – keď piekli tortu a dávali do nej podľa svojho presvedčenia len to najlepšie – to sa Igorovi mladšiemu a staršiemu darí celkom dobre. Svedčia o tom tisíce predaných platní a pozitívne ohlasy na ich internetovom fóre. Trochu bizarným želaním jednej z fanyniek bolo, aby (na vagabundov zameraní) Kmeťovci zahrali na niektorej dobročinnej akcii. Dokázali by hrať aj zadarmo? Nestratilo by to šťavu?

Žáner: rom-pop
Štýl: World Music, Hip-hop, Funky, Dancefloor, cigánska ľudovka
Vydavateľstvo: Forza