Linkin Park a Jay-Z v jednom štúdiu a na jednom pódiu - experiment na prvý pohľad neočakávaný, s miernym odstupom sa však pre toto spojenie nájde viacero pragmatických dôvodov.
Použitá metóda mash-up je tvorivým narábaním s hotovým materiálom. V jednom tracku sa kolážovitým spôsobom spájajú upravené, ale naživo reprodukovateľné, známe skladby oboch zúčastnených strán. Tento systém nemožno odsúdiť a-priori aj keď sa jedná skôr o výplň medzi skutočnými radovými platňami umelcov, tak ako nemožno odsúdiť unplugged koncerty či produkciu DJs. Tam, kde nechýba odvaha k experimentu, sa najskôr môže prihodiť čosi nové, nečakané. Pre priaznivcov tejto nu-metalovej hudby s hip-hopovým podhubím je výsledok príťažlivý, plný farieb a energie, po niekoľkých vypočutiach však stále pôsobí ako jazda po vytýčenej a bezpečnej trati.
Jay-Z je rapper s pomerne konzistentným spôsobom prejavu, narozdiel od cross-overových Linkin Park. Ich hudba je postavená na chémii, aká vznikne pri kombinovaní heavy metalu, resp. nu-metalu s hip-hopom, rapom, elektronikou atď. Z daného vyplýva, že večne experimentujúcim Linkin Park nerobilo problém, aby sa prispôsobili o chlp viac. Produkcia nahrávok spočívala skôr na ich pleciach - konkrétne zapracoval hlavne elektronický kúzelník a pianista Mike Shinoda a gitarista Brad Delson. Slávny Jay-Z skôr hosťoval a zaštítil projekt svojím menom. Výsledok kolíše tu na jednu (LP), tu na druhú (JZ) stranu. Ako vyplýva z dokumentárnej časti DVD, Jay-Z prišiel do štúdia k takmer hotovému dielu, ktoré sa podľa jeho pripomienok dotváralo už len kozmeticky. To hlavné, čím čierny rapper prispel, bola potrebná energetická injekcia do hudby Linkin Park.
Pätica mladíkov z LP po predchádzajúcom enormnom úspechu hľadá východisko z nebezpečných plytčín, ku ktorým sa priplavili a manévrujú v ich blízkosti. Neznamená to však, že by sa ľuďom nepáčilo to, čo robia, naopak – skladby z ich nového CD kraľujú v rebríčkoch amerických rádiostaníc i predajnosti.
Akokoľvek znejú LP (a Jay-Z) divoko, ich hudba (bez ohľadu na žáner, kvalitu obsahu či osobné sympatie) sa radí skôr do súčasného stredného prúdu. Jeho koryto sa v poslednej dobe značne rozšírilo a pritúlilo mnohých umelcov, ktorí produkujú stále rovnako kvalitnú muziku s akou začínali kdesi na okraji, ale dnes už viac menej interpretujú svoje pôvodné nekompromisné postoje a udržiavajú ich povrchovú úpravu v žiarivom lesku. Výsledkom spolupráce je dvojdiskový CD/DVD komplet so šesticou (!) nahrávok.
Na CD médiu sa nachádzajú v štúdiovej audio verzii a na DVD je zaznamenaný spoločný koncert umeleckého zoskupenia v špeciálnom „mash-up“ programe MTV, ktorému predchádza dokumentárna časť zo zákulisia a vzniku nahrávok v štúdiu.
Hodnotenie? Palec pravej ruky nemieri nahor ani nadol, päsť zostala v horizontálnej polohe – v obľúbenej palebnej pozícii čiernych gangstrov. CD/DVD Collision Course je kus dobre odvedenej a po každej stránke profesionálne dotiahnutej práce, ktorá poteší mnohých ľudí a umelcom prinesie zaslúžené „chechtáky“. Umelecký význam tohto dielka v dejinách je neutrálny. Skutočné napredovanie ustrnulo a udržať sa na tvorivej špici vyžaduje neustálu energiu na plávanie proti prúdu. Výsledok je skôr splývaním po prúde. Presvedčivejšia je interpretácia a nová forma, než upravený starý obsah. Sila tohto počinu ale môže spočívať v tom, že inšpiruje iných, ktorí posunú vývoj zase o krok vpred.
Vydavateľstvo: Warner Music
Žáner: Pop (mash-up)
Štýl: Nu-Metal, Hip-Hop, Rap, Elektronika
Celkový čas CD: 21:18
Odkaz: www.linkinpark.com, www.lpjz.com, www.jayz.com
Zdroj: TS MusicServer