Placebo vznikli v Luxembursku, Švédsku a tiež v Londýne. Neveríte? Basgitarista Stefan Olsdal stretol bubeníka Roberta Schultzberga vo Švédsku.

Placebo vznikli v Luxembursku, Švédsku a tiež v Londýne. Neveríte? Basgitarista Stefan Olsdal stretol bubeníka Roberta Schultzberga vo Švédsku. Neskôr odišiel na Americkú školu v Luxembursku, kde natrafil na spievajúceho gitaristu Briana Molka. Potárali si, zahrali, ale rozdielne cesty ich vtedajší projekt rozprášili. Až v deväťdesiatom štvrtom sa náhodou opäť stretli na stanici londýnskeho metra. Rozhodli sa, že založia kapelu. Schultzberg odletel zo Švédska a 23. januára (teda presne pred desiatimi rokmi) odohrali svoj prvý koncert na Covent Garden´s Rock Garden.
U Placeba sa nikdy nedalo rozprávať o tom, že by od začiatku nastúpili do nejakej systematickej práce. Skladby vždy písali na cestách, na hoteloch, doma, kdekoľvek ich prepadla nejaká idea. Po štyroch rádových albumoch z rokov 1996 až 2003 sa rozhodli zvečniť svoje najväčšie singlové hity na výberovke s názvom Once More With Feeling. Koláž zostavenú z devätnástich komponentov otvára notoricky známa 36 Degres a končí hitparádová Twenty Years, ktorej znamenitý videoklip rotuje dennodenne na hudobných televíznych kanáloch.
Placebo je skupina fungujúca na demokratických zásadách, rozhodnutia sú vždy spoločné. Od prvého albumu si vždy sadli spoločne nad hotovým materiálom a dumali, ako dosiahnuť čo najlepší efekt. Inak tomu nebolo ani pri zostavovaní tohto výberu, i keď forma singlových hitov im veľkú variabilitu neposkytovala. Dôležitým momentom v tvorbe Placeba bol producent menom Jim Abisse, ktorý pochádzal z elektronických, tanečne orientovaných kruhov. On učil chlapcov z Placeba, ako sa pozerať na skladateľské metódy, na pesničky. A práve skladby z jeho rukopisom, tvoriace druhú polovicu albumu, patria v tvorbe Placeba k tomu najlepšiemu, čo ocenila nielen britská kritika, ale aj široká verejnosť.
Posledná „duchovská“ rádovka Sleeping With Ghosts (2003) je zastúpená štvoricou songov - The Bitter End, This Picture, Special Needs, English Summer Rain (škoda, že chýba titulná Sleeping With Ghods). Opisujú v nich duchov zo svojej minulosti - priateľov, svojich najbližších, nepriateľov, známych, ktorí sa v jednotlivých skladbách neustále vracajú, aby nám na tvárach vykúzlili úsmev, alebo nás naopak prenasledovali nepríjemnými pocitmi. Pri ich počúvaní sa odrazu zamýšlate, ako sa každý z nás dokáže so svojimi spomienkami vyrovnať. Zistíte, že určitá pesnička môže na vás v rádiu pôsobiť rovnako ako povedzme vôňa vašich šIat. Bez nadsádzky. Iba sa musíte do tej hudby ponoriť celou dušou, úplne sa odviazať, privrieť oči a výsledok sa dostaví veľmi rýchlo.
Ešte sa mi žiada spomenúť dva výrazy, ktoré nielen k tomuto albumu, ale vlastne k celej tvorbe Placeba, neodmysliteľne patria. Tajomno a mystika. Dosahujú ju v zásade kombináciou starých a nových technológií, počítače šľahajú so starými syntezátormi a gitarovými efektmi dohromady. Táto skupina je skutočne trochu ťažko uchopiteľná. Mnoho ľudí tápe, kto vlastne sú a čo chcú povedať. Myslím, že práve to tajomno a mystika nemôže v dnešnej dobe nikomu uškodiť. Žijeme uprostred ohromujúceho pretlaku informácií o čomkoľvek. Je fajn, keď u niečoho nemôžeme tak ľahko, a na sto percent povedať, že je to prosto také a také.
Vďaka pravdivým emóciám a otvorenosti sú dnes Placebo na jednej vlne so svojimi fanúšikmi. Akoby až teraz, keď nechali tie najväčšie úlety za sebou, všetkým dochádzalo, že táto kapela má viac ako návaly depresie, mediálne spory s Manic Street Preachers, kúzlo veľkých rockových hviezd a transvestitných sexuálnych ikon rozoberajúcich v médiách chuť semena. Že majú dobrú hudbu. A nesmiem opomenúť ani skvelý čierno-biely booklet s umeleckými fotkami, ktorý aj vizuálne vkusne dopĺňa už i tak do krajnosti vybičovaný hudobný zážitok.

Vydavateľstvo: EMI Music
Celková dĺžka: 67:23
1. 36 Degrees