Bezpražcová basgitara sa stala pre Pavla J. Rybu jeho médiom. Slúži mu ako osobný hovorca, prostredníctvom ktorého tlmočí svetu svoje (väčšinou pozitívne) emócie.
Aby jeho melancholické, alebo aj dravé tóny vyzneli čo najlepšie, a aby mohol uplatniť svoju techniku, vďaka ktorej sa z basgitary stáva univerzálny nástroj, sústreďuje okolo seba skôr menšie zostavy. Takou je aj jeho nové trio, resp. kvarteto Mind The Step (Pozor schod!), s ktorým nahral svoje vlaňajšie CD. Ryba má bohaté hráčske skúsenosti s hraním v kapele bez harmonického nástroja. Takou by zostala aj jeho kapela účinkujúca v zložení Petr Venkrbec (sax), Jiří Kollman (perc) a Mikuláš Nop (dr), keby si k nej do štúdia neprizval aj gitaristu – a nie hocakého! Bol ním americký legendárny jazzový hráč Mike Stern. I keď si zahral iba v závere CD, jeho hra pozdvihla už beztak dosť vysokú úroveň ešte o stupeň vyššie a otvorila Rybovej hudbe okná do ďalších dimenzií.
Hoci je Morally Topless predovšetkým inštrumentálna platňa, vďaka štýlovej pestrosti a gradujúcej dramaturgii pri nej poslucháč nestihne pozerať na hodinky. Niektoré pasáže, nachádzajúce sa v prvej polovici, by sa, vytrhnuté z celkového kontextu, možno dali označiť ako jalová ekvilibristika dobrá tak na precvičenie prstov, ale nie na počúvanie. Rybove hudobné myslenie však funguje v širších súvislostiach. Použitým „otravným“ plochám dávajú zmysel nasledujúce, kontrastne príjemné pasáže.
Častá je komunikácia medzi basgitarou a saxofónom ako dvomi rovnocennými melodickými nástrojmi. Úloha bicích a perkusií je viac-menej doprovodná. Rybov štýl je očividne inšpirovaný hrou a osobnosťou Jaca Pastoria. Samotná basgitara na CD občas vybuduje takmer orchestrálny hudobný efekt. Dôležitejším než množstvo/počet nástrojov sa ukazuje byť citlivosť a schopnosť hudobníka inšpirovať poslucháča k účasti na budovaní imaginatívnych hudobných katedrál.
Na CD cítiť značný podiel improvizácie – niekedy podarenejšej, inokedy možno menej. Niektoré pôvodné témy (ako napr. flamencová harmónia v Tomorrow Will Be Better) sa tu opakujú, inokedy ako východzí motív slúžia prebrané témy (Jazz Crusaders, T. Monk). Oproti Rybovej sólistickej prvotine yes, yes, no, no tu ubudlo príjemne insitných melodických motívov a kompozičnej hravosti, na druhej strane pribudlo hráčskej muzikality. Práve muzikalita dáva šancu Rybovi a jeho kolegom stavať vzdušné zámky s minimom prostriedkov.
O výkone Mikea Sterna možno písať iba superlatívy. Pôvodných tém sa zhostil s nadhľadom profesionála a improvizácie dávajú jeho hre skutočné krídla. Pozoruhodná je už samotná účasť jazzového veterána (hral napr. s Milesom Davisom, Jacom Pastoriom, Mikeom Breckerom a desiatkami ďalších jazzových hviezd). Iste, každý profesionál hrá za peniaze, ale dá sa predpokladať, že hráč ako Stern by sa nepúšťal do projektov, ktoré by boli pod jeho úroveň – či už technickú alebo vkusovú. To hovorí o hudobnom obsahu viac než akákoľvek recenzia.
Vydavateľstvo: Hevhetia
Žáner: Jazz
Celkový čas: 73:39
Odkaz: www.hevhetia.com, www.pjryba.com
Zoznam skladieb:
01-Tough Talk
02-Normal Moral
03-Tomorrow Will Be Better
04-Straight No Chaser
05-Smaller Wounds
06-Together
07-Absinth
08-Songfor Jaco
09-Morally Topless
Zdroj: TS MusicServer