Slovenská skupina Mango Molas vznikla v roku 1998. V roku 2004 získalo toto zoskupenie cenu Aurel v kategórii objav roka, pričom boli takisto nominovaní aj v kategórii skupina roka.
Ich hudobné smerovanie je ovplyvnené rytmom afrického kontinentu, kubánskeho temperamentu a v neposlednej rade aj slovenským folklórom (napr. použitie fujary v skladbe Ranná káva) . V prípade Mango Molas teda možno hovoriť o world-music, ktorá v sebe spája tvár slovenských končín a srdce Afriky v osobitom prevedení, ktoré možno vnímať z viacerých uhlov. Pretože ako to už býva, vždy sa nájde čosi, čo tu už ako keby bolo alebo sa na kohosi podobá. Aj Pena obsahuje zopár skladieb, ktoré budú niekomu pripomínať napr. český Šum Svistu (skladba Waniongo), v určitých častiach dokonca Čechomor, a čo sa týka spevu, dokonca absentujúci gospel. Takže Pena je zvláštnym hybridom, ktorý po hudobnej stránke otvára priestor mnohým dimenziám.
Každá skladba sa vyznačuje až extrémnym pozitivizmom, ktorý snáď aj vyplýva zo samotného rytmu a koreňov, ktorých sa piesne pridŕžajú (možno až na záverečnú skladbu Kosti). Takto sa Mango Molas pripája ku kapelám mimo prúdu, ktoré sa vzdávajú melanchólie a výhražného tónu smerom k spoločnosti v prospech samotnej hudby a radosti z nej. Objem množstva zvukov a nezvyčajných hudobných nástrojov, predovšetkým rôznych perkusií, ktoré akoby sa vo svojej aktivite neustále hlásili o slovo, sú v popredí pred textami. Tie sú skôr len verbálnou vsuvkou akoby náhodne radených slov do jednoduchých veršov bez mimoriadneho významu (malú výnimku tvorí Plaváreň a Niečo stále), čo je pre slovenského poslucháča trochu neobvyklé, pretože ten je zvyknutý na klasickú výstavbu „príbehovosti“ v textoch (aj keď poväčšine jednoduchej až bezduchej). Rytmus v tomto prípade vedie absolútny prím. Pena je dôkazom toho, že samotní hudobníci skupiny si túto hudbu užívajú do maximálne možnej hĺbky, pretože hudobný priestor, ktorý okolo nich vzniká, im umožňuje široký rámec využívania a miešania rôznych kultúrnych štýlov a interpretácií, kde najväčší priestor, predovšetkým na koncertoch, dostáva improvizácia, v rámci ktorej ešte stále môžu vzniknúť neskutočné nálady.
To, čo odhaľuje v skupine slovenské korene, nie je slovenčina, ale spôsob speváckeho prejavu, ktorý nie je africký, dokonca ani európsky, ale hlasovo až príliš slovenský. Ťažko povedať, či je to záťaž, pretože v opačnom prípade by sa Mango Molas mohol veľmi ľahko stať iba napodobeninou bez hlbšieho významu, ktorý do ich hudby v neposlednom rade vkladajú aj prvky slovenského folklóru a už spomínanej slovenskosti, ktorá ich takto ozaj robí jedinečnými.
Neutíchajúce bubnovanie vytvára dojem kmeňových rituálov, ktoré poslucháča unáša k ich koreňom mimoriadne šikovne a úprimne prostredníctvom bielych chlapcov, ktorí akoby sa túžili vrátiť späť do plodovej vody a opäť sa narodiť do horúceho afrického dňa. Ich snaha o napodobeninu nenapodobniteľného vytvára novú interpretáciu kultúry a zvuku za sprievodu vnemov európskej kultúry, a tak vytvárajú čosi nové, čosi, čo mnohým vŕta v hlave a hľadajú zmysel tohto projektu. Ale to nie je potrebné, pretože táto hudba nie je robená hlavou ale srdcom, pričom je okorenená istou dávkou snahy a invencie, čo ju posúva k poslucháčovi o to ľahšie smerom vpred.
Vydavateľstvo: Gregor Agency – G. A. Records, 2004
Celkový čas: 62:12
Link: www.mangomolas.sk
Zoznam skladieb:
1. Ako trafiť mravca do bedrového stavca
2. Waniongo
3. Vietor
4. Pán i pani
5. Usni že mi usni
6. Mamakomosemeja
7. Da – da
8. Pena
9. Plaváreň
10. Coma
11. Niečo stále
12. Ranná káva
13. Bubony
14. Kosti
Zdroj: TS MusicServer