Hneď na začiatok poviem, že elektronický projekt Abuse predstavuje to najzaujímavejšie, čo sa na súčasnej slovenskej scéne v rámci tohto žánru dá počuť.
Ich ostatný počin The Great Outdoors dokazuje, ako sa Abuse priestorovo mení a v čase vyvíja. Kompozične vyvážené dielo podfarbené nápaditou zvukovou kulisou a obohatené živými nástrojmi je už na míle vzdialené Ďurajkovho „one-man“ projektu spred piatich rokov.
Osmičku skladieb otvára pomalá Riverphonic. Je až neuveriteľné, ako (napriek značnej rozvrstvenosti) všetko pekne do seba zapadá – zdrvujúci scratching, samply, Turzíková basgitara i živé bicie Alexa Kreybiga - to všetko umožňuje prienik do absolútnych hĺbok tohto elektrošoku. Experiment pokračuje aj v Heavenly, kde už počuť aj náznaky spevu, presnejšie hovorených vsuviek a vzdychaní, ktoré útulne spríjemňujú psychedelický pobyt v tomto predimenzovanom bunkri. Given otvára ženské rozprávanie, ktoré sa čím ďalej, tým s väčšou razanciou vznáša po elektronickom spodku, až máte pocit, že ešte kus a vzlietnete s ním. Efekty, ruchy a šumy pokračujú aj v ďalších skladbách, nič sa neprekrýva, žiadne miesto neostane holé, keď sa niekedy hovorí o zvukomalebnosti, tu to platí stonásobne. Najvýraznejšie sa na albume podpísal Rišo Imrich z Nylon Union, jeho zmysel pre harmóniu výrazne pomohol muzikálnosti niekoľkých trackov. Vokálne party boli zostrihané z nahrávok zamýšľaných pre iné účely, typický found art, ale s oboma vokalistkami - Tracy Miller aj Sylviou Menyhert by Vlado Ďurajka rád spolupracoval aj v budúcnosti. Typické je aj to, že Abuse jednotlivé motívy rozpracujú v rámci jednej skladby do mnohých podôb tak, aby sa v jej závere s gracióznosťou vrátili opäť k pôvodnému nápadu (Weeping Song). S kvalitným ambientom sa neboja experimentovať ani na jazzových plochách a cudzia im nie je ani kooperácia so spomaleným d´n´b. Každá skladba vyznieva inak, niekedy sa začína vrstviť hmota abstraktného materiálu a v nej sa odrazu objaví súzvuk, ktorý sa potom ťahá na povrch, inokedy to funguje na groovovom základe, každopádne však kompaktnosť pestrého albumu zabezpečuje ponuro-optimistický opar, urbánna atmosféra a nevídaná obrazotvornosť.
Abuse v týchto dňoch predvádza celý projekt aj naživo, dojem na koncerte je určite ešte viac znásobený, ako ochutnávku však môžete využiť dátovú stopu na CD, ktorá obsahuje záznam vystúpenia z pražského Akropolu. (Neviem však, či len môj laptop nestíha, ale mne sa namiesto záznamu zobrazoval len sled fotografii.) Každopádne, kým v súvislosti s prvými dvoma EP som spomínal IDM Music, The Great Outdoors prekračuje akékoľvek obmedzenia - široká paleta zvukov, súzvukov a nálad s maximálnou otvorenosťou najrozličnejším vplyvom v podstate vylučuje jednoznačnú definíciu v rámci elektroniky. V nej sa v poslednej dobe začína aj dobrá muzika podobať jedna na druhú ako vajce vajcu, často sa len prefíkanými kombináciami šikovne čerpá z minulosti. V prípade Abuse sa však nedá hovoriť o ďalšom klone, úloha šéfkuchára je jasne definovaná, takže aj keď suroviny sa nemenia a paprika chutí stále ako paprika, výsledná porcia pôsobí inovujúco. Hovorí sa, že nič nie je také dokonalé, aby sa to nedalo zneužiť. Vystihuje to Ďurajkov spôsob zaobchádzania do samplami. Prvotný impulz je ale úplne zrejmý - odkaz na starú počítačovú hru.
Vydavateľstvo: Deadred Records
Celkový čas: 40:29/55:16
Zoznam skladieb:
1. Riverphonic
2. Heavenly
3. Given feat. Tracy Miller
4. The Great Outdoors pt2
5. He Knows Why
6. Black Water
7. Carmina Urbana
8. Weeping Song
Dátová stopa – Abuse Live At Akropolis Prague 16.1.2004
1. Riverphoni
2. Let The Joy
3. Planine
4. Borderliner
5. Black Water
6. Zaelous
7. The Valley
8. Beasts
9. Weeping Song
Zdroj: TS MusicServer