S tou roztomilou rukou z kultového seriálu Rodina Adamsovcov to nemá nič spoločné. A ani so skupinou PS, ktorej debutový album sa volal úplne rovnako.

S tou roztomilou rukou z kultového seriálu Rodina Adamsovcov to nemá nič spoločné. A ani so skupinou PS, ktorej debutový album sa volal úplne rovnako. Práve naopak. Vec, to je šťavnatý slovenský hip-hop, ktorý proti takým „celebritám“ ako PS a im podobným dosť otvorene bojuje.
Nie je to tak dávno, čo bol hip-hop, či rap na slovenskej hudobnej scéne dosť utláčaný druh hudby. Jeho tvorcovia stáli kdesi v pozadí a čakali na svoju príležitosť. A zdá sa, že tá práve nastala. Na sklonku minulého roka pomyselné dvere otvorila piešťanská formácia Kontrafakt a momentálne na trh prichádza Vec. Otvorený, s plnými ústami nadávok na každého a na všetko. Ďalšia formácia, ktorá má problém s hraním v televízii či v rádiách, pretože ich pesničky by boli samé píííp. Ďalšia formácia, ktorá má v podstate problém so všetkým, od svojich kolegov, cirkvi až po skloňovanie ženského pohlavného orgánu. Ale ... Ak mi na Kontrafakte pred časom prekážalo, že ich pesničky sú plné nezmyselných vulgarizmov, ktoré v konečnom dôsledku ani nemajú opodstatnenie, v prípade Vec-a je to trochu inak. Samozrejme, sprosté slová dominujú, ibaže pri počúvaní tohto albumu mi to akosi neprekáža. S každou ďalšou skladbou nadobúdam pocit, že slovník vulgarizmov nebol vôbec použitý preto, aby pesničky boli „zaujímavejšie“ a tvrdšie, ale preto, že to akosi má význam.
V prípade Vec-a si dokonca viem predstaviť, že by sa ich pesničky v pohode hrali v médiách (hoci týmto formáciám o to naoko vôbec nejde). Pri Vec-ovi sa mi totiž zdá, že aj otvorená a tvrdá pesnička o súloži je spravená tak, že má akúsi hodnotu a je celkom stráviteľná. Vec sa predstavuje s projektom, ktorý sa ani náhodou netvári presvedčivo a násilne. Vec sa nesnaží silou mocou presadiť na základe sprostých slov hoci sú dominantné. Vec, hoci nadáva od Joža Suchého, cez Daru, Michala Davida až po Helica, robí to inteligentným spôsobom, ktorý akoby ani neurážal.
Pilotným singlom sa stala skladba Na horách, ktorá je hádam najslušnejšou skladbou na albume, hoci ani v nej si Vec neberie servítky pred ústa, hoci nie je až tak tvrdý. Rádiá sa so singlom veľmi nemaznajú a úspešne ho ignorujú. Škoda. Je to veľmi príjemná, a na slovenské pomery výborná vec.
Aj napriek nezáujmu médií sa však Vec na pozornosť publika sťažovať nemôže. Album sa hneď po uvedení na trh vyšplhal na piate miesto v rebríčku predajnosti, za čo môže hlavne zástupca vydavateľstva Monitor na Slovensku, naša milovaná Renatka, ktorá sa snaží, čo jej sily stačia, aby sa Vec maximálne prezentoval.
Iróniou osudu už ostáva fakt, že celým týmto projektom sú najviac nadšení susedia v Čechách, kde Vec-a pravdepodobne čaká neopísateľná kariéra. A prečo? Pretože tento album má hlavu i pätu. Po hudobnej stránke je absolútne ucelený, výborná muzika, výborná produkcia. Vec je vynikajúci interpret, ale tiež textár a hudobník. Jeho hudba je absolútne moderná a s uznaním by na ňu mohli hľadieť i zahraniční kolegovia pôsobiaci v tomto žánri. Lenže hip hop je na Slovensku ešte stále menšinový žáner a dokážu ho oceniť najmä zarytí fanúšikovia. Ibaže ja medzi nich nepatrím a napriek tomu som si na tomto albume skutočne luxusne zgustol.

Vydavateľstvo: Monitor/EMI, 2005
Celkový čas: 56:45

01. Nitro