Slovinská rocková kapela Siddharta vznikla v roku 1995 a exotický názov si osvojila z rovnomennej knihy Hermana Hesseho. Skupina začínala a neustále pokračuje v rámci rockovej nálady, ktorej súčasťou je nielen rock klasický ale aj moderné elektronické zvuky podfarbené nástrojmi klasickými ako sú napr.

Slovinská rocková kapela Siddharta vznikla v roku 1995 a exotický názov si osvojila z rovnomennej knihy Hermana Hesseho. Skupina začínala a neustále pokračuje v rámci rockovej nálady, ktorej súčasťou je nielen rock klasický ale aj moderné elektronické zvuky podfarbené nástrojmi klasickými ako sú napr. husle či píšťala, zvuk Siddharty nie je konštantný, neustále sa vyvíja s ďalším novým albumom. Najnovšiemu albumu Rh- predchádzali albumy ID (1999), Nord (2001) a remixový album Silicon Delta (2002). Medzi najväčšie úspechy kapely možno zarátať megakoncert v Ľubľane, na ktorom si zahrali spolu so Slovinským symfonickým orchestrom (koncert prilákal 35000 divákov (Slovinsko = cca. 2 mil. obyv.)

Album Rh- (2003) tejto sympatickej šestice hudobníkov otvára rovnomenná skladba, priam filmová symfónia s nádychom stredoveku, ktorá introm nebadane prechádza do skladby Japan. Tá je už rockovou platformou, na ktorej album stavia a postupne ju obmieňa v nových zvukových odevoch. V tejto skladbe sa na albume prvý, avšak nie poslednýkrát, objavuje snáď trochu teatrálny, ale pre mierne gotickú skladbu sa priam pýtajúci takmer operný prejav charizmatického speváka Tomiho Megliča, ktorý zložil prevažnú časť textov a hudbu (kapela však funguje ako živé teleso, do stavby ktorého sa invenčne zapája celá kapela).

Siddharta je tvárna kapela, ktorá nielen vychutnáva lásku svojich fanúšikov, ale neustále hľadá nové formy prejavu, schodnú cestu, ktorej hľadanie ich posúva ďalej nielen smerom vpred, ale aj navracia do inšpirujúcej hudobnej rockovej minulosti. Vo svojich skladbách stavajú na sile gitár a duniacich bicí, ktoré udávajú občas až nečakanú zmenu alebo duplovanie rytmu v rámci jednej skladby, tvrdý rock strieda melodickejší, avšak určite nie menej dramatickejší. V škále farieb má album tú temnejšiu farbu, tá však mení svoje odtiene aj využitím saxofónu, huslí alebo píšťal (Insane, Rain).

Potemnelý image kapely a jeho sound dotvárajú texty založené na Tomiho imaginácii, pocitoch, nie príbehoch zo života. Tomi v rámci svojej hravosti experimentuje aj v speve, kde sa raz hrá na postavu z opery, alebo seká slová do rockového pseudorapu, pričom jeho hlas je príťažlivý nielen pri baladickejších polohách. Je hlasom príbehov v jeho vlastnej hlave. Siddharta doteraz nahrávala svoje albumy výlučne v rodnom jazyku (vernosť svojim domácim fanúšikom, ktorí ich pozdvihli na jednu z najväčších hviezd domácej hudobnej scény), Rh- má aj svoju anglickú promo verziu, o ktorej je táto recenzia.

K tejto špeciálnej edícii z roku 2005 je k audio CD je priložené ako bonus aj promo DVD, ktoré obsahuje interview s členmi kapely, ďalej časť s fotografiami a videoklipy k skladbám Rave, My Dice, Insane, zo spomínaného megakoncertu sú to live klipy k skladbám Japan, Etna a T.H.O.R. a ako bonus sú tam ešte dokrútky o natáčaní videoklipov k skladbám Rave a Insane.

Poniektorí poslucháči budú mať možno problém zaujať stanovisko k tomuto albumu kvôli inšpiračnej redundancii, ktorá môže byť spočiatku zmätočná. V konečnom dôsledku je ale tento album aj napriek svojej temnote a prítomnej tvrdosti až nadmieru počúvateľný aj pre poslucháča na takýto žáner nevysadeného.

Kapela v týchto dňoch preráža aj na hudobné trhy v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Poľsku a Chorvátsku, dokonca sa párkrát objavila aj v národných hitparádach na MTV. Dúfajme, že je len otázkou času, kedy sa táto kapela dostane aj na náš hudobný trh, pretože napriek tomu, že Siddharta pochádza z juhu, je kultivovanou zmeskou toho, čo k nám prichádza nielen zo západu ale hlavne temného severu. Tento štýl prekračuje svetové strany, tento štýl je Siddharta.

Vydavateľstvo: KD Finis Mundi, 2005
Celkový čas: 59:43´

1. Rh –