Fínska kapela Dreamtale vznikla v roku 1999, jednoznačne patrí medzi súčasnú metalovú špičku a nestratí sa ani medzi svojimi slávnymi krajanmi ako Stratovarius, Nightwish či Sonata Arctica.

Fínska kapela Dreamtale vznikla v roku 1999, jednoznačne patrí medzi súčasnú metalovú špičku a nestratí sa ani medzi svojimi slávnymi krajanmi ako Stratovarius, Nightwish či Sonata Arctica. Prečo? Majú vyspelú, melodickú tvorbu, umocnenú kvalitnými inštrumentálnymi výkonmi na každom poste. Už prvými dvoma albumami Beyond reality a Ocean’s heart nasadili sami sebe latku kvality veľmi vysoko, takže ak nechceli sklamať, ďalší album musel byť ešte lepší. A stalo sa. Ich najnovší štúdiový počin Difference obsahuje 11 vydarených metalových hymnusov.

Nahrávka od začiatku zaujme svojím zvukom a takisto spracovaním. Kto by očakával tradičné klávesové metalové intro, bude sklamaný. Kapela sa vyhla tomuto klišé, úvod albumu začína hneď zostra, rýchlou peckou Lost souls. Piesni dominuje hymnický refrén a prepracované medzihry. Klávesy nie sú iba doplnkom, ale podstatnou súčasťou. V istých spevových pasážach síce ostrieľaný poslucháč začuje podobnosť s inými kapelami, ale pochybujem, že by v prípade Dreamtale išlo o úmysel.
Druhá pieseň Wings of Icaros je, čo sa hitovosti týka, minimálne na úrovni Lost souls. Znovu jej dominuje vynikajúci refrén, no predovšetkým bohaté a pritom nenásilné striedanie rýchlych a pomalých pasáží. Zaujímavé je sólo, ktoré hrajú klávesy spolu s gitarou. Rosenbomova rytmika šlape bezchybne od začiatku do konca (ako napokon vo všetkých piesňach).
Nasleduje New life, nachádzajúca sa aranžmánovo kdesi v osemdesiatych rokoch. Najzaujímavejším momentom piesne sa tak stáva gitarové sólo. Lucid times evokuje Nightwish či Therion, disponuje zaujímavým spracovaním. Sólovo sa ozve skreslená basgitara, takisto klavír.
Veľmi príjemne a emotívne znie pomalšia vec Mirror. Ale aby sme nebodaj nezaspali, album pokračuje speed metalom - World’s child.
Sail Away je podmanivý slaďák s akustickou gitarou, vhodne podfarbený sláčikmi. Pieseň dokazuje nesporné kvality speváka Jarkka Aholu.
Pasáž, akoby vystrihnutú z koncertu vážnej hudby, môžeme počuť v skladbe Fly. Zvyšok hudby ničím nezaujme. Postupne vzniká dojem, akoby tie najlepšie piesne boli na začiatku albumu. Prichádza Secret door s výborným klávesovým motívom a spevným refrénom. Na zahodenie nie je ani gitarové sólo.
We are one má nádherný úvod, nasleduje zmes rôznych motívov, z ktorých jasne vytŕča refrén – inak silná zbraň Dreamtale. A sme na konci. Green Fields svojím pomalým tempom uzatvára tracklist.

V súčasnosti kapela hľadá speváka, nakoľko Jarkko Ahola po 2 rokoch zostavu opustil, takže ak máte radi Dreamtale a metal, dobre spievate a milujete Fínsko, neváhajte a kontaktujte kapelu. Možno práve vy doplníte kvartero Rami Keränen (gitara), Mikko Mattila (gitara), Pasi Ristolainen (basgitara), Turkka Vuorinen (klávesy) a Pete Rosenbom (bicie). Držím palce!

Vydavateľstvo: Spinefarm Records
Rok vydania: 2005
Žáner: Power/Speed Metal