Máme tu letné obdobie výletov a dovoleniek a ja vám dávam do pozornosti zaujímavé CD od stále neprekonateľného, ale už starnúceho, 56 - ročného gitarového mága Marka Knopflera.

Máme tu letné obdobie výletov a dovoleniek a ja vám dávam do pozornosti zaujímavé CD od stále neprekonateľného, ale už starnúceho, 56 - ročného gitarového mága Marka Knopflera. Po vypočutí tohto 66 – minút dlhého albumu, môžem odporučiť iba jedno: Nezabudnúť pribaliť na rybačku, dovolenku pri vode, alebo piknik v prírode! Prvý sólový album vydal Mark ešte v roku 1996. Ten, o ktorom bude reč v dnešnej recenzii je posledný, najnovší a dostal názov podľa štúdia v Malibu, kde ho spevák nahrával: Shangri-La.

Britská hudobná kritika označuje posledný Markov album ako najlepší a ja to môžem iba potvrdiť. Je síce dlhý, čo môže pre niekoho znamenať problém so zachovaním pozornosti až do konca, ale na druhej strane tento album ponúka niečo viac.  Album je v prvom rade sentimentálny a úprimný. Bol nahraný v prostredí, kde sa nikto nikam neponáhľa v malebnom prostredí Malibu. Sála z neho pohoda a bezstarostnosť, nájdete tu veľa country motívov, Markov hlboký, zachrípnutý hlas a fenomenálne zvládnutú gitaru. Čo viac si možno priať? Album je skutočne dlhý, pretože čo pieseň to jeden príbeh a nebude sa vám zrejme ako celok páčiť na prvé počutie. Mal som s tým aj sám problém. Po niekoľkonásobnom vypočutí môžem však  vyhlásiť, že albumu nič nechýba a nenašiel som na ňom jedinú chybičku krásy.  A ak máte v pláne si tento album aj kúpiť, tak za svoje peniaze dostanete viac v podobe 66 minútovej stopy kvalitnej muziky.

Piesne sú o živote, ktorý ponúka nekonečné množstvo námetov na napísanie kvalitnej hudby. Mark Knopfler, ako aj jeho bývalá skupina Dire Straits, ktorú založil dokázala tieto námety spracovať a komunikovať. Spracovať a komunikovať takým výnimočným spôsobom, že to umožnilo skupine prežiť, vyvíjať sa, zožať obrovský komerčný úspech predajom obrovského množstvo albumov a usporadúvaním koncertov pod holým nebom po celom svete. Naposledy bol spevák k videniu 5. mája 2005 v Pražskej T-Mobile Aréne, ktorý sa mal pôvodne konať o rok skôr. Tým, čo akciu oddialilo bola ťažká autonehoda, ktorú spevák utrpel na jar v roku 2003 a z ktorej vyviazol so zlomeninou kľúčnej kosti a šiestich rebier. Tejto udalosti venoval aj poslednú pieseň z albumu Dont Crash The Ambulance.

Takýmto prezentovaním sa na verejnosti skupina Dire Straits a v poslednom období Mark Knopfler sa zapisujú do povedomia ľudí ako legendy. Mark žije dnes striedavo na starom kontinente a v USA. Rodák zo Škótska s maďarskými koreňmi, dobrodruh a introvert navonok. S treťou a zároveň poslednou manželkou ako správny muž, priviedol na svet už svoje štvrté dieťa, dievčatko menom Katya Ruby Rose. Markov život je neskutočne bohatý na všakovaké vnemy, ktoré prenáša do svojej hudby.  Je to cítiť aj z tohto posledného sólového albumu. A práve to je na jeho hudbe najkrajšie a najzaujímavejšie. Markove vokály a gitara, hudobný doprovod, v znamení kláves, piána, ďalších gitár a bubnov.  To všetko je s prehľadom zvládnuté. Posledný sólový album vyznieva veľmi upokojujúco, sentimentálne a baladicky. Netreba ho príliš rozoberať, iba pribaliť do spomínanej batožiny a užívať si leto plnými dúškami.

Čas: 66 min
Vydavateľstvo: Mercury/Universal, 2004

Skladby: