Štvrtý album pop-hip-hopovej formácie Black Eyed Peas obsahuje všetko, čo diktuje receptúra úspešného „showbiz“ produktu. Monkey Business predstavuje hudobný, štýlový i rasový guláš odsúdený na rýchly úspech, bezprostrednú kremáciu a rozptýlenie popola po veterných pláňach hudobných dejín.

Štvrtý album pop-hip-hopovej formácie Black Eyed Peas obsahuje všetko, čo diktuje receptúra úspešného „showbiz“ produktu. Monkey Business predstavuje hudobný, štýlový i rasový guláš odsúdený na rýchly úspech, bezprostrednú kremáciu a rozptýlenie popola po veterných pláňach hudobných dejín. Užiť si zábavu tu a teraz, to sľubujú Taboo, will.i.am, apl.de.ap a Fergie všetkým bezstarostným jazdcom a ich spolujazdkyniam na tanečných parties. Úlohy sú rozdelené, chlapci si porovnávajú svaly a dievčatá dávajú všanc svoje obliny.

Opičí biznis prilákal aj hostí z prvej ligy, akými sú James Brown, Justin Timberlake, Sting a ďalší. Hudba je príliš melodická a mäkká na to, aby sa dala považovať za ortodoxný rap, ale je zároveň viac rytmická a tanečná než väčšina popových pesničiek. Hýri pestrofarebnými čačkami ako indický autobus ovešaný strapcami, svätými obrázkami a hroznom cestujúcich, ktorí sa nejakým zázrakom ešte udržali na streche. Hip-hop slúži ako východzia základňa, ale žiadna čistá štýlovosť tu nehrozí. Tu sa ozve rytmus, ako by ho stvoril sám Panjabi MC, tam zase lesy sláčikov odkazujú na Jamesa Bonda, nu-a acid-jazzové inšpirácie. Jasný je i podiel karibskej atmosféry a čiernej stopy vo vývoji americkej kultúry (Motown, funk, experimenty typu ). Ťažko posúdiť, čo je živé a čo iba virtuálne. Dojem je celkovo vitálny, ale rozum hovorí, že prevažujú mašinky a herecké nadšenie všetkých zúčastnených MC’s. Na záver pár poznámok na okraj:
Cirkusové predstavenie začína prerábkou takmer polstoročia starého hitu kráľa surfovej gitary Dicka Dalea Misirelou (známa hlavne zo soundtracku Pulp Fiction), ktorá - tvorivými zásahmi obohatená a ochudobnená zároveň – nesie názov Pump It. Zaujímavosťou ohľadom distribúcie a hlavne ceny média je, že CD ktoré sa u nás predáva bolo vyrobené špeciálne pre Českú republiku, Maďarsko, Polsko a Slovensko.
Čokoľvek z vyššie uvedeného textu nemá fungovať ako invektíva, či poukázanie na „podradnú umeleckú hodnotu“. Nech si každý radšej urobí vlastný dojem, ako naň bude táto hudobná koláž vplývať – najlepšie z ukážok na internete, v TV, na diskotéke atď. Ak sa pri nej zabaví, platňa splnila svoju funkciu. Hudbu BEP nestačí iba počúvať, treba pri nej žiť.

CD som počúval, okrem iného, z MP3 prehrávača pri jazde na bicykli. Mnoho vecí ma zaujalo, ale ku koncu už to bolo dosť únavné. O to väčšie blaho zo slúchadiel zaplavilo moje zmysly, keď sa po krátkom úvode rozozneli prvé majestátne akordy, podľa abecednej postupnosti nasledujúcich, Black Sabbath. Do hája s žánrami. Jasná estetika, pravidlá prevádzky, originalita a nefalšovaná osobná zainteresovanosť, to boli atribúty, ktoré som u BEP postrádal.

Vydavateľstvo: A&#M Records/Universal
Žáner: Pop
Štýl: Pop-Rap, Club/Dance, Hip-hop, World...