Metalová hudba zažíva v súčasnosti veľký comeback. Nie síce už vo svojej podobe z osemdesiatych rokov, ale obohatená o rôzne hudobné žánre, častokrát prvky ľudovej kultúry či vážnej hudby a v mnohých prípadoch založená na špičkovom ženskom speve.

Metalová hudba zažíva v súčasnosti veľký comeback. Nie síce už vo svojej podobe z osemdesiatych rokov, ale obohatená o rôzne hudobné žánre, častokrát prvky ľudovej kultúry či vážnej hudby a v mnohých prípadoch založená na špičkovom ženskom speve. Takmer operný spev dominuje v produkcii kapiel Nightwish či mladej holandskej skupiny Epica.
Kapela ma síce na svojom konte iba dva radové albumy, no usilovne produkujú single a aj jedno DVD. Už debut The phantom agony (2003) mohutne zarezonoval u metalovej pospolitosti a o 2 roky neskôr uzrel svetlo sveta ešte vyzretejší počin Consign to oblivion. Gitarista Mark Jansen o ňom hovorí: „Je to zrelý album, aký som vždy túžil urobiť. Konečne sa mi tá možnosť naskytla“.

Epica začína album inštrumentálnym introm. A je to výborné intro, predovšetkým po prvej minúte. Takmer opera. Dať pieseň Dance of fate na úvod albumu bola skvelá voľba. Dominuje silnou melódiou, je kombináciou rýchlosti a takmer slaďákového motívu, umocneného fanfárami a vynikajúcim Simoniným spevom. Ten hrá prím nielen v pomalej Solitary ground, ale v podstate na celom albume. Force of the shore bude metalovým priaznivcom evokovať starší Therion a to určite aj zásluhou mužského deadmetalového „spevu“.
Do speedmetalu zablúdime v piesni Mother of light. Rýchlosť je však zaujímavo striedaná pomalými pasážami, významnú úlohu hrajú sláčiky. Trois vierges zneje doslova ako v opernej sále, stačí zatvoriť oči a atmosféra je dokonalá. Očakávaný rockový nástup sa nekoná, „operu“ si teda vychutnáme takmer 5 minút. Pieseň je veľmi príjemným spestrením albumu.
Záverečný song, rovnomenný s názvom albumu, začína temným introm, občas sa ozve pochodový rytmus bicích. Veľmi vydarené. Ostatné nástroje sa pridávajú v správnom čase. Znovu nechýbajú rýchlejšie pasáže, ani sláčiky či fanfáry.

Epica v súčasnosti pôsobí v šesť člennej zostave: Simone Simons (spev), Mark Jansen (gitara), Ad Sluijter (gitara), Jeroen Simons (bicie), Coen Janssen (klávesy), Yves Huts (basgitara). Skupina koncertuje predovšetkým doma v Holandsku, no naplánované ma aj koncerty v Nemecku či Španielsku. Možno niekedy navštívia aj Slovensko alebo Českú republiku. Dúfajme.

Vydavateľstvo: Transmission
Rok vydania: 2005
Žáner: metal