Ak si myslíte, že na svete nemôže existovať skutočná virtuálna skupina, ktorá nahráva cédečka, videoklipy, koncertuje a normálne zarába peniaze, ste poriadne vedľa.

Ak si myslíte, že na svete nemôže existovať skutočná virtuálna skupina, ktorá nahráva cédečka, videoklipy, koncertuje a normálne zarába peniaze, ste poriadne vedľa. „Je to farebné, hýbe sa to a je tam mačička,“ zhrnul pred časom základné postuláty úspechu rodinného filmu pre deti istý význačný filmový kritik. Samozrejme, dajú sa aplikovať i v inej sfére, napríklad v hudbe. Vymyslieť virtuálnu skupinu bol úžasný nápad. A to nie len z marketingového hľadiska – po nevyhnutnom úspechu rovnako nevyhnutne nastupujú paparazzovia. Teda v Británii stopercentne. Avšak kreslenú celebritu nevyfotíš. A ak aj vyfotíš, nenachytáš. A ak aj nachytáš, nezosmiešniš. A keď aj zosmiešniš, tak len do plaču. Seba samého.
Pre čerstvých tridsiatnikov príma šanca: človek nemusí ísť s vlastnou kožou na trh, má možnosť omnoho väčšej sebarealizácie než v skutočnej kapele z mäsa a kostí, ktorá je už zabehaná a v ktorej musí vychádzať s trojicou spoluhráčov. Okrem toho si ešte môže užiť kopec zábavy, pretože s animáciou si v podstate môže dovoliť takmer všetko. Pre tandem J.C.Hewlett – Damon Albarn ideálne ihrisko. Prvý síce kedysi zabodoval komiksom Tank Girl, ale kvalita jeho neskoršej hollywoodskej  adaptácie sa pre neho stala nočnou morou – a rozhodne nie v tom dobrom slova zmysle. Líder niekdajších britpopových primadon Blur bol zase trochu frustrovaný z toho, že šiesty album jeho kapely, z jeho pohľadu iné a ambiciózne, nikto neocenil. A to napriek šťastnej 13 v názve... Ako sa najlepšie odreagovať? Poďte, pane, budeme sa hrať!

Albarn sa s Hewlettom prvýkrát stretli v roku 1990, o kamarátstve sa však hovoriť nedalo, keďže obaja sa navzájom nenávideli. V roku 1997 už bývali spolu v londýnskom byte a po rozpade dlhodobejších vzťahov boli zasa obaja voľní. Práve tu vznikla prvá idea animovanej kapely. Nápad začal striedať nápad s cieľom vymyslieť čo najrealistickejšiu kapelu, aby mohla robiť všetko, čo robia bežné kapely. Na základe hotových demosnímkov podpísala dvojica za virtuálnu kapelu kontrakt s pobočkou EMI Parlaphone, následne odštartovali serióznu prácu na debutovom albume. Na jar 2000 už mala väčšina skladieb tvár a Albarn prizval za producenta albumu Dana „The Automatora“ Nakamuru. Ten výsledný sound obohatil hip-hopovými rytmami a samplami a taktiež scratchingom Kida Koalu. Predzvesťou albumu so síce jednoduchým názvom (Gorillaz), zato však vydaného za výdatnej mediálnej podpory v Európe i v Japonsku, boli single Tomorow Comes Today a Clint Eastwood. Gorillazmánia bola na svete a v nasledujúcich dvoch rokoch boli opičiaci naozaj v kurze. Predovšetkým druhá menovaná skladba zabodovala v celej Európe a stala sa najúspešnejšou v Alabarnovej dovtedajšej kariére.
Toto boli základné východiská pred vydaním dlho očakávaného druhého albumu Demon Days pre tých, ktorí snáď o Gorillaz doteraz nepočuli. Tentoraz si Gorilly, konkrétne 2D (Stuart Tusspot) – spev, Russel Hobbs – bicie, Murdoc Nicalls – basgitara a Noodle – gitara, našli nových kamarátov. Či lepších ťažko povedať. Samozrejme, že Shaun Ryder (Happy Mondays), De La Soul a MF Doom sú prvotriedne ingrediencie, ale to ešte nezaručuje, že pri ich zmiešaní prebehne tá správna chemická reakcia. Nehovoriac o tom, že personálna zmena nastala aj na postu takmer najvyššom a miesto producenta Nakamuru sa objavil Danger Mouse. Gorillaz sa opäť snažili prekvapiť a šokovať, nebolo však už potrebné robiť to tak fundamentálne ako minule. Veď cesta je už prekliesnená, poslucháč ulovený, ten si spokojne dá prácu a vypočuje si album aj trikrát, než sa mu zapáči. A presne podľa tohto plánu bolo natočené nové CD Demon Days. Je menej prístupné, menej rozstrapatené, menej popové, menej zábavné. Je o hodne pochmúrnejšie ako to predchádzajúce, ale prečo nie? Tie úchylné zvuky sú taktiež tak trochu preexponované, ale prečo nie? Práve to, ako pomocou púťových pípancov dosiahnete užalostené nálady, je hudobne hrozne zaujímavé. S každým ďalším vypočutím vám bude album znieť ľúbeznejšie a ľúbeznejšie. Budete sa kochať v súbojoch Damona Albarna a Dangera Mousa, vychutnáte si hudobne rafinovanú tuposť zmesi hip-hopu (toho je tam v porovnaní s jednotkou podstatne menej), rocku, reggae, elektra i popu. Záver? Album je minimálne taký dobrý ako ich debut (ak nie lepší) a aj keď s najväčšou pravdepodobnosťou skladby z neho nezarobia toľko na ring tónoch, v podstate to Gorillaz ani vôbec netrápi.

Vydavateľstvo: EMI Music
Celkový čas: 50:51
1. Intro