Zostala Alanis po desiatich rokoch taká istá? Keby áno, je to dobre alebo zle? K podobným úvahám inšpiruje jej nový album obsahujúci repertoár jej debutového albumu.

Zostala Alanis po desiatich rokoch taká istá? Keby áno, je to dobre alebo zle? K podobným úvahám inšpiruje jej nový album obsahujúci repertoár jej debutového albumu. Prepracované do akustickej podoby prichádzajú k nám povedomé melódie ako dávni priatelia, ku ktorým si po rokoch hľadáme nové cesty.
Krištáľovo čistý akustický zvuk predstavuje nový pohľad na tie isté pesničky. Hovorí sa, že šaty robia človeka, ale platí to iba o prvom dojme. Podobné je to s pesničkami. Keby sa slabé pesničky prezliekli z grungeových do folkových aranžmánov, alebo naopak, nestali by sa o nič lepšími. Platí to však aj opačne. Dobré pesničky sa takmer nedajú pokaziť, zvlášť keď ich (miestami ešte lepšie) prespievala ich autorka. Pesničky Alanis sú natoľko osobné, až egocentrické, že je o jej autorstve niet pochybností. A nie je to autorstvo hocijaké. V prvom rade je z neho cítiť emotívny pretlak, ktorý v dobe pred nahrávaním debutu sotva dvadsaťročná Alanis prežívala. Svoje osobné pocity dokázala preniesť ďalej – dôkazom toho je 30 miliónov (!) predaných kópií, čím si prvé vydanie tohto albumu doteraz drží pozíciu najpredávanejšieho ženského debutu všetkých čias. Hlavným nositeľom emócií je výnimočný spev - expresívny, s originálnou farbou hlasu i výrazom. Všetko čo prebieha pod touto prvoplánovou vrstvou vnemu pôsobí kvôli intenzívnosti vnemu podružne, keď sa ale pozrieme na Alanisine pesničky z bližšia, nadhľad a originalita sú patrné aj zo spôsobu vedenia melódií a narábania s harmóniou. Všetko tu funguje rovnako dobre z pohľadu celej pesničky aj detailu... a dokonca aj celého albumu.
Hoci Alanis počas nasledujúcich rokov vydala zopár veľmi slušných platní obsahujúcich viacero pozoruhodných skladieb, ich svetlo predsa len trochu bledne pri porovnaní so sledom hudobných príbehov ktoré sa jeden za druhým vyletujú z jej debutového CD. Takmer každá zo skladieb je samostatnou témou. Texty môžu pôsobiť provokatívne až iritujúco, ale – súdiac podľa internetových diskusií - aspoň nenechávajú poslucháčov ľahostajných. Inšpirácie indickou hudbou a celkový akustický „drajv“ trochu pripomínajú neskoršiu spoluprácu Roberta Planta a Jimmyho Pagea (ex Led Zeppelin). Samozrejme neplatí to všade, ale pre ilustráciu si stačí pustiť úvodnú All I Really Want s preznievajúcim vrnením tambury a unisono glissandami sláčikového orchestra. Pre zvuk sú charakteristické cinkavé šesť a dvanásťstrunové gitary, mandolíny a pevná rytmika. Alanis a jej spolupracovníci sa nesnažia šokovať nejakou progresívnou formou – netreba, keď je čo povedať ani nevadí, že podobné metódy už používal pred tridsiatimi rokmi napr. Rod Stewart a pred ním ďalší.

Záverom treba spomenúť, že Alanis sa vrátila znova nahrať svoj debut do toho istého štúdia Aerowave, kde jej bol oporou ten istý producent a hudobný spoluautor Glen Ballard. Na rozšírenej časti CD je o tom k dobru priložený dokument.

Vydavateľstvo: Warner / Reprise
Žáner: Singer/Songwriter
Štýl: Alternative Pop-Rock, Folk, Post Grunge