V poslednej dobe Mr. Slowhand strieda dve polohy – bluesovú a pop-rockovú. Voľne by sa to dalo parafrázovať (v terminológii fauny) tým, že E.

V poslednej dobe Mr. Slowhand strieda dve polohy – bluesovú a pop-rockovú. Voľne by sa to dalo parafrázovať (v terminológii fauny) tým, že E.C. je dvojdomý ako žihľava. V súčasnosti to však platí viac pre jeho obojpohlavnosť než pre schopnosť popŕhliť.
Po sérii CD a DVD, ktorými vzdal hold svojmu celoživotnému zdroju inšpirácie Robertovi Johnsonovi sa Clapton vracia späť domov na svoju popovú adresu, kde sa taktiež cíti ako doma. V úvode albumu priznáva, že nie len Mr. Johnson bol tým prameňom z ktorého čerpal, ale že vyrastal aj na hudbe interpretov ako Syreeta Wright, Philippe Wynn, Rick Danko, Ray Charles a Richard Manuel. Boli mu skvelými učiteľmi bez toho, že by o tom tušili. Stačilo, že robili veci správne a boli pravdiví sami k sebe, z čoho si mladý Clapton vyvodil manuál ako žiť tak, aby sa cítil slobodný a šťastný. Vzletné ideály však neraz bývajú s realitou na kordy. Kto pozná Claptonov životný príbeh vie, že nebol vždy iba šťastný a slobodný (rozumej nezávislý).

Nový album Back Home by mal byť albumom šťastných okamžikov, ale zároveň je tak trochu aj dôkazom toho, aké môže byť šťastie bezzubé. Pri pohľade späť sa zdá, že Claptonova hudba mala najväčšie grády a nespútanosť v období, keď ešte nenachádzal šťastie v kruhu svojej rodiny a obývačky plnej detí. Nie že by novej sade piesní nebolo poznať majstrovstvo jeho i spoluhráčov, v sérii albumov do ktorej sa CD Back Home radí (Journeyman, Pilgrim, Reptile) patrí novinka skôr do štatistického stredu, než do pozície nejakého nového míľnika vo vývoji. Každopádne sa ale jedná o príjemné počúvanie.
Pesničky vybočujú z pop-rockového koryta aj do priľahlých žánrov. Počujeme tu uvoľnené reggae a ozývajú sa i ghospelové a bluesové korene. Invenčnosť skladieb síce neprekračuje priemer, zato ich výstavba a interpretácia dodávajú celku potrebné grády. Škoda, že to s rovnakou mierou nemožno tvrdiť o všetkých trackoch. Formálne sa však album blíži absolutóriu. Prearanžovanému soundu dodáva dôraznosť dychová sekcia, mohutné rozmery a naliehavosť zase vokálne zbory, bluesový podtón výrazná slide gitara Roberta Randolpha, ťah na bránu rytmika v klasickom obsadení Nathan East – basgitara a Abe Laboriel Jr., resp. Steve Gadd – bicie. Okrem Claptona tu na gitary mydlia aj jeho priatelia Doyle Bramhall II, John Mayer, Andy Fairweather Low a klávesové nástroje obhospodaruje čierny veterán Billy Preston spolu s producentom a šedou eminenciou projektu, ktorým je Simon Climie. Zaujímavosťou je i to, že samotný spevák je na svojom albume skôr menšinovým autorom. V mnohom pomohli priatelia spoluhráči a niektoré pesničky boli adaptované - napríklad skvelá Harrisonova Love Comes To Everyone.

Clapton žije v retrospektívach. Nič nové tu nepovedal, ale to čo už povedal v minulosti ešte zdokonalil. Bolo by zaujímavé vedieť, či Slowhand niekedy svoju pozornosť zameria aj na epochu strávenú v power triu Cream, alebo či si spomenie aj na svoje country-rockové pesničkárske obdobie zo 70-tych rokov 20. storočia. Uvidíme, každopádne nech už bude ďalší Claptonov krok akýkoľvek, jasné je, že jeho pozíciu žijúcej legendy už nič neohrozí – ani on sám.

Vydavateľstvo: Warner / Reprise
Žáner: Rock
Štýl: Pop, Blues, Reggae, Singer/Songwriter