Koncertný záznam přerovského rodáka Karla Plíhala v olomouckom U-klube obsahuje až sedemdesiatšesť položiek, čo je číslo, napriek tomu, že ide o dvojalbum, naozaj úctyhodné.

Koncertný záznam přerovského rodáka Karla Plíhala v olomouckom U-klube obsahuje až sedemdesiatšesť položiek, čo je číslo, napriek tomu, že ide o dvojalbum, naozaj úctyhodné. Vlastne takto koncipovaný album ani nemá obdoby v našich končinách. Čo sa týka obsahu, poldruha hodinový program napĺňajú jednak kratučké pesničky, z ktorých máloktorá presiahne dve minúty, jednak Plíhalové vtipné básne a glosy.

Kto Plíhala pozná, vie že si ani v jednom, ani v druhom prípade nedáva servítku pred ústa a nemaľuje veci na ružovo. Je úprimný, kritický a nekompromisný, po hudobnej stránke s láskou a vkusom prekračuje hranice džezu, rocku a country, jednoducho je taký, ako ho už dlhé roky poznáme. Aj keď začínal s country a s bendžom, zakrátko sa zaradil k najväčším osobnostiam českej folkovej scény a vďaka výraznému a mimoriadnemu pesničkovému talentu vždy prinášal okrem osobitosti aj neprehliadnuteľnú básnickú kvalitu a inšpirujúce podnety, čím posunul tento žáner rozhodujúcim spôsobom.
Zachytiť zvláštnu, nie každodennú atmosféru zjednotenia s lojálnymi divákmi počas živého vystupovania, sa snaží práve tento dvojalbum. Nevtieravá, ale pritom ľúbezná melodika, bohatá harmonizácia, nezriedka s evidentným vplyvom swingu a poetickými textami je obohatená húfom metafor, humoru, imaginácie, slovných gagov, nehy i neskrývanej pádnosti. Životné myšlienky tlmočí v príbehoch zo sveta zvierat (Zubr, Plavala vosa v kofole, Tuleň, Modří králíci, Nosorožec, Máme samce dogy), inokedy z ríše rozprávok (Pohádka, V bufetu), oblasti milostnej lyriky (Ráda se miluje, Lásko má, Prosím tě holka, Vstávej holka), autobiografie (Mám príma den), či imaginárnych a iracionálnych nezmyselnostiach (Levitační, Schwarzenegerova ukolébavka pro děti, Lamentace hajzlbáby na konferenci astrofyzikú, Přípitek genetikú, Přesnidávka pro děti neonacistú).

Karel Plíhal už má jednu živú elpéčku Takhle nějak to bylo... spred trinástich rokov z vystúpenia v Náměšti nad Oslavou, ktorý však tak celistvý obraz o atmosfére Plíhalovho živého hrania predsa len neposkytol. Autor umne zaradil medzi spŕšku infantilne ladených rýmovačiek s recesistickou pointou aj pesničky s nového „kainarovského“ albumu Nebe počká, čo zdanlivo nemusí príjemne voňať Plíhalovým tradičným priaznivcom, v celkovom kontexte však brilantne zapadajú do mozaiky, ktorú sa Plíhal podujal na tomto dvojalbume monštruózne vystavať. A keď sme už pri „kainarovských“ pesničkách – Plíhal musel byť veľmi nespokojný sám so sebou, keď sa rozhodol ísť takouto cestou. Je síce pravda, ak by robil stále to isté, zrejme by ho to už dnes veľmi nebavilo, ale zaangažovať Kainara do svojej tvorby znamenal dosť masochistickú potrebu postaviť pred seba nejaký problém.
Plíhal sa ale vždy bil sám so sebou, asi mu to takto vyhovuje a pripadá mu to poctivé. Hlavne voči sebe – aby sa nemusel hanbiť. Ktovie, s čím nás prekvapí nabudúce. Niečo už naznačil v nedávnom rozhovore. Rád by si vybral napríklad dvadsať štandardov a pre radosť ich skúsil otextovať, ako to urobil Kainar: „Viem, že je to veľká drzosť, ale bol by to vyložene ´vedľajší produkt´.“ Tak či onak, V Olomouci je skutočne vydarený „živák“ (a trebárs pesnička Ráda se miluje patrí k mojim srdcovkám). A platí to aj napriek tomu, že smiech divákov po niektorých Plíhalových rýmovačkách znel úplne vynútene a neprirodzene.

Vydavateľstvo: EMI
Celkový čas: 47:43/45:15

CD1: