Hneď na úvod poznámka, že ide o ďalší z albumom z „edície – regionálny“, takže za podstatne nižšiu cenu získate CD totožné s tým, čo vychádza mimo východnej Európy, až na ten booklet.

Hneď na úvod poznámka, že ide o ďalší z albumom z „edície – regionálny“, takže za podstatne nižšiu cenu získate CD totožné s tým, čo vychádza mimo východnej Európy, až na ten booklet. Ten má štyri strany, tú titulnú, jednu súčasnú fotku na zadnej strane, aby sme videli ako si s dievčatami z Tatu pohral zub času, teda ako dospeli, názvy skladieb, ktoré sa aj tak nezhodujú so zadnou stranou CD obalu a poďakovanie na celú stranu, z ktorého sa dozviete, že na tomto albume dievčat makali fakt zvučné mená. Trochu málo, ale čo už.
Obal máme teda vybavený, snáď do budúcnosti len taká poznámka, že ten textík o tom, že CD je vyrobené špeciálne pre (skrátim to) východnú Európu by bolo vhodnejšie umiestniť na zadnú stranu bookletu, prípadne len lepiť na krabičku CD.  Dosť totiž kazí celkový dizajn obalu. Ale asi je to zámer.

Nikto si však CD nekupuje kvôli obalu, ale kvôli obsahu. A tu je to už našťastie trochu iná káva! Pred tromi, či dokonca už štyrmi rokmi spôsobili dievčatá z Tatu absolútny ošiaľ. Ich Nas nedogonjat prevalcovalo svet od Moskvy až Los Angeles, samozrejme v smere cez Amsterdam. Debutový album „200 km v protismere“ vyšiel i našom trhu dokonca až v troch verziách. Dokonalý imidž dvoch mladých lesbičiek v pionierskych rovnošatách zabral naplno. Trvalo to rok a pol a posledný záchvev prišiel na Eurovízii pred dvoma rokmi. Tatu súťažili za Rusko, Ruslana za Ukrajinu a dve malé Rusky nemali šancu. Hlavne preto, že spievali na živo a veľmi im to teda nešlo. Hneď po skončení súťaže sa za nimi zavreli dvere luxusného auta a neostal po nich ani "smrad". Tatu zmizli.
Viac ako dva roky o nich nebolo počuť. Zdalo sa, že je "po nich". Oni sa však vracajú. Rovnošaty vymenili za normálne oblečenie, dokonca za nohavice, obom podrástli vlasy a na tých málo fotografiách, ktoré skúpy booklet ponúka stále pôsobia rovnako drzo ako pred rokmi. Majú však šancu zaujať rovnako ako v roku 2001?

Čo sa zmenilo? V prvom rade jazyk. Lena s Juliou sa s tým už neštvú a album uvádzajú rovno v angličtine. Prvé mínus. Pretože práve ruština bola tým, čo ich robilo ešte viac exotickými. Dievčatá však asi nemienia strácať čas a s týmto albumom sa chcú prebojovať rovno do celého sveta. Otázne je, či sa im to podarí. Už nie je čím šokovať. O tom, že medzi sebou udržujú intímny vzťah sa už narozprávali dosť. Dnes už tomu aj tak nikto neuverí a keby aj tak čo? Roky už na to majú! Takže tento raz to už musí byť buď veľmi dobre vymyslený škandál (zatiaľ som nič nezachytil), alebo to musí byť o hudbe!
Ak prihliadnem k tomu, že dievčatám s albumom pomáhali také osobnosti svetovej hudby ako Sting, či Trevor Horn, očakávam od tejto platne maximum. Bohužiaľ, stále mi to príde iba ako chabý pokus o reinkarnáciu, ktorá sa vydarila iba tak na polovicu. Pretože Dangerous And Moving vôbec nie je zlý album. Možno len stačilo, aby sa pesničky na ňom poukladali trochu inak. Po technickej stránke je výborný. Čistý, výborná muzika a tie kvázi nástroje sú naprogramované na výborné. Presne to, čo som od Tatu očakával. A navyše zaujímavý spev dvoch mladých dievčat, ktorý ani časom nezhrdzavel, práve naopak. Je kyprejší, ešte viac zastretejší a miestami znie, akoby Lena s Juliou nahrávali album po dobrej žúrke. V tomto prípade nemám výhrady.
Ale nech mi niekto vysvetlí, prečo je väčšina rýchlych skladieb uložená v prvej polovici albumu a druhá polovica sa tak viac menej iba vlečie a unavuje. Tie pesničky sa mali prestriedať a všetko by bolo super, nie tak únavné, nie tak jednotvárne. Pretože ak prvých dvadsať minút nestíham prijímať nával energie, v druhej polovici ako poslucháč chradnem. Obrovské plus majú dievčatá u mňa však aj v druhej polovici albumu, kde akousi záhadou vsunuli dve ruské skladby. Obezyanka Nol bola už na ich debutovom albume, v súčasnosti jej však prerobili aranžmány, pridali gitary a je z toho temer nová skladba. Druhou ruskou je Vsya Moya Lubov. Mimoriadne vydarená titulná skladba Dangerous And Moving. Veľmi pozitívne je i to, že dievčatá postupne ustupujú od elektroniky a v pesničkách viac dominujú gitary. Pesničky znejú dostatočne moderne, miestami sa však zdá, že to všetko už tu bolo.

Takže suma sumárum je tento album kopa plusov a kopa mínusov. Predpokladám, že sa nenájde nikto, koho by absolútne sklamal. Dosť však bude takých, ktorí od neho očakávali viac. Je na ňom trinásť skladieb, má výborný zvuk, dievky dobre spievajú. Je celkom možné, že ak na to bude chuť a peniaze, vylezie z neho niekoľko zaujímavých hitov. Keby som mohol hviezdičkovať a maximum by bolo desať, tak Tatu majú bez problémov sedmičku. Nie osem, za tie dva ruské bonusy! Odporúčam, aspoň zo zvedavosti.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2005
Celkový čas: 46:55
Linky: