Pre mnohých návštevníkov prvého ruského koncertu Paula McCarteyho predstavovala vrchol zážitku aktuálna skladba s mierne neaktuálnym názvom Back In The U.

Pre mnohých návštevníkov prvého ruského koncertu Paula McCarteyho predstavovala vrchol zážitku aktuálna skladba s mierne neaktuálnym názvom Back In The U.S.S.R. Možno by sa niektorí z nich radi znova stali „graždaninmi“ neexistujúceho impéria, väčšina prítomných ale vnímala tieto momenty ako sen ktorý sa premenil na skutočnosť. Jediný človek na Červenom námestí, ktorý zostal chladný bol onoho májového večera roku 2003 pravdepodobne iba V.I. Lenin. Koncert určite stál za to a jeho multimediálny záznam tiež obstojí z každého uhla pohľadu. Tri základné piliere, ktoré tomuto dielku rovnocennou mierou dávajú stabilitu sú: hudobná forma, obsah a nadstavba.

1. Forma: Ťažko sa dá predstaviť, že Paula by sprevádzala iná než skvelá kapela. Na rozdiel od Paulových sólových platní, ktoré lavírovali na hranici rockového pesničkárstva a popu, sa koncertná hudobná forma, dá považovať za čisto rockovú. Prevažne gitarová kapela znela kompaktne a často aj dosť beatlesácky. Samozrejme že chýbali ostatné osobnosti slávnej štvorky, zato muzikantský výkon kapelníka a jeho ľudí mal vysokooktánové parametre. Na zostrihoch z dvoch koncertov – v Moskve a Petrohrade – zaznelo vyše tridsať skladieb.

2. Obsah:  Pesničky Beatles sú jednoducho nevyčerpateľným zdrojom zážitkov. Nesú v sebe taký náklad pozitívnej energie a hudobnej invencie, ktorým by musel porozumieť aj obyvateľ Marsu, ktorý netrpí žiadnou nostalgiou k šesťdesiatym rokom. Príjemná patina času zdobila už i skladby z obdobia okolo albumu Band On The Run, ktorý Paul nahral spolu so skupinou Wings. Novšiemu repertoáru sa Paul, z pochopiteľných dôvodov, pri svojej moskovskej premiére venoval iba sporadicky. V minulosti boli Beatles pre mnoho ľudí, špeciálne v ruskom imperiálnom bloku, symbolom slobody a svetlým bodom na konci tunela. I keď boli Beatles iba ostrovom nádeje v mori neslobody, málokto si na slávnu štvorku spomína v negatívnych súvislostiach a každému ich hudba pripomína skôr to dobré.

3. Nadstavba: Všetky vyššie spomenuté atribúty sú zdôraznené v dokumentárnych dokrútkach medzi jednotlivými pesničkami moskovského koncertu. Po jednom-dvoch vzhliadnutiach sú však tieto informácie prebytočné a trochu otravné. Technickou výhradou voči dramaturgii DVD je nemožnosť vynechať dokumentárnu časť a nerušene sledovať priebeh Moskovského koncertu. Ten mal pre obidve strany viac než symbolický význam. Zatiaľ čo Paul oblečený v červenom sa tu cítil ako dobyvateľ stratenej archy, moskvičmi takisto lomcoval pocit z definitívne potvrdeného víťazstva nad brežnevovskou minulosťou. Podľa domácich komentátorov boli ľudia v Rusku „vždy pripravení“ na prechod od totality k slobode a nemalou mierou tomu dopomohol práve fenomén Beatles, vďaka ktorému bol prechod z izolácie do náručia kapitalizmu „taký rýchly a mierumilovný“. Na jednotlivých tvárach v moskovskom hľadisku je poznať, že sa jedná o spoločenskú a zároveň veľmi privátnu udalosť s takmer štyridsaťročnou predohrou.

Druhý, kratší koncert na DVD, ktorý sa odohral v Petrohrade, má tiež svoju atmosféru, tá sa ale blíži viac európskym mestám a ľudia sa tu radujú hlavne z hudby – nie z ikôn a symbolov. Po hudobnej stránke vyznel Petrohrad ešte rokovejšie než Moskva.
Za nadčasovou hodnotou pesničiek nepokrivkáva ani ich šťavnatá interpretácia. Paul, dobre garážovaný šesťdesiatnik, preskakuje od nástroja k nástroju a spieva ako o život. Nie je to ani tak triumf jeho vegetariánskej životosprávy, ktorá mu iste nie je na škodu, ako skôr triumf ducha a spätnej väzby s ľuďmi, ktorým jeho hudba priniesla toľko šťastia.

Vydavateľstvo: Warner Music Vision
Žáner: Rock
Štýl: Songwriter, Pop