Medzi svetlom a tieňom, v podaní majstra hudobných farieb Mikea Oldfielda, nie je až taký dramatický kontrast. Prvý, oranžový disk môže evokovať všetko pozitívne, čo očakávame od prichádzajúceho dňa, druhý, modrý, zase vnesie trochu napätia do toho, čo zažijeme večer.

Medzi svetlom a tieňom, v podaní majstra hudobných farieb Mikea Oldfielda, nie je až taký dramatický kontrast. Prvý, oranžový disk môže evokovať všetko pozitívne, čo očakávame od prichádzajúceho dňa, druhý, modrý, zase vnesie trochu napätia do toho, čo zažijeme večer. Prvý disk je uvoľnenejší, druhý zovretý v umiernene technokratických rytmických štruktúrach ofarbených temnejšími zvukovými odtieňmi.
Mike sa na oboch protipóloch vyjadruje minimalisticky. Jednoduchosť si ale v jeho prípadne neradno zamieňať s primitívnosťou, pretože skladateľský nadhľad mu umožňuje budovať impozantné vzdušné zámky aj s pomocou minimálnych prostriedkov. Niet tu ani stopy po hráčskom exhibicionizme. Z Oldfieldovej presnej hry a majstrovskej tvorby tónu vyžaruje sebavedomý, nie však nafúkaný kľud. Neveľká vzdialenosť od hranice gýča je evidentná, odstup však udržuje Mikeova štýlová originalita a remeselné majstrovstvo.

V internetovej databáze iTunes je tento dvojalbum žánrovo zaradený do kategórie New age. Tá, podobne ako väčšina elektronickej hudby, nemá veľké obsahové ambície, pomáha však človeku uvoľniť sa a udržať v psychickej pohode.
Keby bol niekomu nejasný ezoterický pojem New Age, Oldfieldova hudba na Light and Shade by dala považovať tiež za Chill Out (zjednodušene relaxačná hudba techno tanečníkov). Mike sa tu vzdal svojich predchodzích experimentov s keltským alebo africkým folklórom a takmer výlučne stavia na vlastnom vnútornom videní svetla a tieňa – dvoch vzájomne odlišných princípov.
Oldfield ani ako gitarista zbytočne neplytvá technickými exhibíciami, hoci by si ich aj mohol dovoliť. V súlade so svojim súčasným cítením skôr v jednoduchých, ale muzikálne podaných frázach necháva vyznieť krásu tónu svojich nástrojov (jeho hlavnými gitarami sú ružový Stratocaster z roku 1963 a signovaná gitara Paul Reed Smith z roku 1990). Gitary a v neposlednej rade aj Mikeovo grandeózne krídlo Steinway z roku 1928 sú pravdepodobne jedinými živými nástrojmi na platni. Podstatná časť zvukov je programovaná, vrátane virtuálnych vokálov.

Kto o Oldfieldovom ostatnom tvorivom období pochyboval doteraz, toho zrejme nepresvedčí ani Light and Shade. Kto však pred vlastnou predpojatosťou uprednostní uvoľnené počúvanie a neočakáva nič, môže získať mnoho. Light and Shade ho neuchváti silou nápadov a nevtlačí do kresla dynamickým či expresívnym nábojom, ale podmaní si ho svojou vznešenosťou a eleganciou, pokiaľ je poslucháč ochotný prijať Oldfieldovu podanú ruku a naladiť sa na jeho vlnovú dĺžku.

Vydavateľstvo: Universal
Žáner: New Age
Štýl: Chill Out, Instrumental, Electronic