Akýže už by to bol hudobný záver roka bez Horkýže slíže? Nudný! To už by hádam ani nebol rok, aby sa na jeho sklonku na domácej hudobnej scéne neobjavili tí, ktorí začínali len tak pre zábavu, až sa z nich stala najúspešnejšia domáca kapela, začali ju hrať aj v rádiách a dokonca sa im podarilo preraziť v Čechách.

Akýže už by to bol hudobný záver roka bez Horkýže slíže? Nudný! To už by hádam ani nebol rok, aby sa na jeho sklonku na domácej hudobnej scéne neobjavili tí, ktorí začínali len tak pre zábavu, až sa z nich stala najúspešnejšia domáca kapela, začali ju hrať aj v rádiách a dokonca sa im podarilo preraziť v Čechách. Toľko krátko z histórie.

A teraz absolútna súčasnosť. Hoci ja jednoduché, šteklivé a rýchle skladby skladajú pomerne ľahko, aj tvorivý potenciál tento formácie pravdepodobne dosiahol svoj zenit a kapela si potrebuje oddýchnuť. A tak aby po nich neostalo na trhu hluché miesto, ponúkajú svojim priaznivcom „Živák“, teda záznam svojho koncertu. A hneď z kraja môžem povedať, že aj napriek tomu, že ide v podstate o akési Best Off s krikmi prítomných divákov, o zábavu máte postarané. Skvelá atmosféra aká bola na koncerte v Leviciach sa okolo vás hravo obkrúti a vtiahne do svojich útrob. Iba v skratke, je to veľmi dobrý a zábavný album.
Čistý zvuk na záznamoch živých koncertoch by mal byť v pretechnizovanej súčasnosti samozrejmosťou. Nie je! To však nie je prípad kapely Horkýže slíže. Záznam ich koncertu je na domáce pomery absolútne čistý a príjemný, zrozumiteľný. Prejav speváka našťastie nie je potláčaný muzikou a doslova zrozumiteľné sú i výkriky publika. Dokonca natoľko, že v nich rozoznať detské hlasy, ktoré by však na takýchto štipľavých koncertoch nemali mať miesto. Ale nechajte si to ujsť ...!
Každý predsa veľmi dobre vie, do čoho ide. Horkýže slíže si neberú servítky pred ústa ani na štúdiových platniach, nie to ešte na koncertoch, kde je atmosféra omnoho uvoľnenejšia a dravšia. Rovnako je to i v tomto prípade. A navyše ostré slová tu nie sú vôbec vypískané, takže to máte vlastne aj bonusom – slovníkom sprostých slov, navyše. A môžem vás uistiť, že kapela to v tomto prípade rozpumpovala poriadne naostro. Ale predsa to sú Horkýže slíže a keby odrazu prestali nadávať, tak im to ani nikto neuverí.
Album ponúka až neuveriteľných 25 trackov z celej kariéry tejto vychytenej formácie. Nechýbajú najväčšie hity (Brďokoky, A ja sprostá, L.A.G. Song, Vlak, ja chaču tebja, či Maštaľ) a to všetko popretkávané pesničkami, ktoré síce nezaznamenali mediálnu odozvu, ale k svojim poslucháčom sa vždy hravo dostali. Svedčí o tom i fakt, že všetky pesničky si hlasno publikum spieva spolu s kapelou.

Jediným bonusom, ktorý vlastne túto platňu prezentuje aj v médiách je novinka Farebná. Je to štúdiová skladba, ktorá bude jediným singlom. Ďalší uletený song tejto kapely, v ktorom sa okrem iného stihli naviesť i do Sagvana Tofiho (na tejto platni to môžete zachytiť až dvakrát). Ale to už je klasika tejto kapely, navážať sa do iných. Odniesli si to už No Name, či priamo na tejto platni i Paľo Habera. Novinke nemožno nič vytknúť. Že bude mať hitové ambície je viac než jasné, zvlášť ak ju rádiá posunú do rotácií, čo by podľa všetkého nemal byť problém. Je veselá a uštipačná a navyše sa v nej nenadáva. Tak čo si viac želať. Hit je na svete!
O úspechu tejto platne niet pochýb. Prinajmenšom zarytí fanúšikovia tejto formácie si prídu na svoje a platňu si určite kúpia. Živák je bezpochyby príjemným spestrením kariéry Horkýže slíže medzi minulým a ďalším radovým albumom. A to doslova a pre všetkých. A pre všetkých ešte informácia, že záznam koncertu už čoskoro vyjde i na DVD.

Žáner: rock
Diskografia: V rámci oného (1996), Vo štvorici po opici (1998), Ja chaču tebja (2000),   Festival Chorbná 2001 (2001), Best Uff (2001), Kýže slíž (2002), Alibaba a 40   krátkych songov (2003), Ritero Xaperle Bax (2004), Živák (2005)
Vydavateľstvo: EMI/Monitor, 2005
Celkový čas: 71:14

01. Shanghai Cola