Tatranský pes zliezol do doliny a je to tu! Intro, outro, 11 trackov a 2 skity, to je zloženie nového debutového albumu od Zverinu s názvom 'Svetlo v tme'. O hudobnú produkciu sa postaral Jazzy, v skrečovaní dostal okrem neho priestor aj Hlavolam.

Intro začína zhurta - dramatický podmaz, ktorý má na svedomí gitarista Jojo Engerer v spolupráci s Jazzym, výborne funguje so Zverinovým nasratým rapom. To isté platí aj o prvej skladbe albumu, ktorou je Hardkór. Zverina v nej menuje všetkých kvázi umelcov, ktorí mu ležia v žalúdku a ja rozmýšľam dokedy toto bude jednou z najdôležitejších tém slovenského hiphopu.

Myslím si, že Ilona Csáková, Karel Gott, či Metalinda nemajú žiadne ambície preraziť v hip-hope a to, že niektorí ľudia robia inú hudbu pre úplne iných poslucháčov ako naši niggaz, je úplne v poriadku. Pán umelec v Intre posiela do péčka všetkých, ktorí netvoria a pičujú. Tu musím povedať, že po vypočutí prvých 5 minút a 31 sekúnd tohto albumu (Intro + Hardkór) sa mi na jazyk tlačí veta "Jazzy tvorí a Zverina pičuje". Každopádne Hardkór by, napriek neoriginálnemu anti-pop textu, na žúrkach a koncertoch mal u ľudí fungovať. Okrem toho by mohol byť použiteľný aj na Musicbox Awards na dosiahnutie rovnakého efektu ako Kontrafakt s hitom Piču o mne víš minulý rok.

V ďalšej skladbe nám však Zverina chvalabohu dokazuje, že na svojom albume dokáže zaujať aj inak. Touto skladbou je Pimpin Rap, ku ktorému natočil aj videoklip (viac info na hip-hop.sk). Pimpin Rap má vynikajúci "pimpovský" podmaz a vtipný text, v ktorom Zverinovi sekunduje Kardinál Korec. Musím povedať, že takáto forma recesie mi naozaj sedí a Pimpin Rap je podľa môjho názoru jednou z najlepších a najoriginálnejších skladieb albumu, ktorá je vhodná do ucha aj do klubu.

Nasledujúca skladba Ideme ďalej je zaujímavým dielkom Jazzyho, v ktorom mi fanfárovitý podmaz najmä počas refrénu až príliš pripomína jednu zo známych skladieb Zvuku ulice a dáva mu tým veľmi dobrú oldskoolovú atmosféru. Samozrejme ten zvuk je oveľa lepší ako Zvuk ulice (v booklete nájdete odkaz Davidko - ZU je kaput) a taktiež dokonale funguje so Zverinovým nasratým textom. Ten síce v závere opäť raz zhadzuje zotrvačníky ale v prvom rade je Ideme ďalej o samotnom Zverinovi a jeho viere v silu hip-hopu.

Číslo 5 na albume patrí tracku Poriadna párty. Samotný názov napovedá o čom je text. Ešte viac poteší, že o tom istom je aj Jazzyho podmaz a táto skladba bude pochopiteľne jedným z vrcholov Zverinových koncertov... "MC je tu preto prečo DJ ... DJ je tu pre vás a vy?! Vy ste tu preto, lebo dnes je tu hardkór... Lebo tak vyzerá poriadna pártýýý!!"

Rieka. To je názov prvého skitu. Od regulérneho tracku tento počin odlišuje akurát dĺžka. Jeden z najlepších a najlyrickejších Zverinových textov a vynikajúci podmaz s mimoriadne pôsobivou basou Joja Engerera. Tento skit je pre mňa prvým hudobným orgazmom z albumu 'Svetlo v tme. Chlapci v pasci je skladba venovaná všetkým wannabe raperom a možno aj drzým publicistom, takže radšej sa k nej nebudem ďalej vyjadrovať, lebo by som riskoval, že mi Zverina príde sekerou zničiť klávesnicu a baseballkou rozbiť monitor a to zrovna nechcem.

Osmička patrí tracku Raz dobre, raz zle, ktorá mňa osobne príliš nebaví. Vyzdvihol by som snáď Hlavolamove záverečné skreče. Okrem toho tu Zverina potvrdzuje svoje slová z Intra, v ktorom tvrdil, že je synom Ol' Dirty Bastarda. Je to jednak vďaka špinavému textu ale aj autentickému ODB-ovskému „spevu“: "Ženýýýýýýýý, ženy sú lepšie ako gandžáááááááááá!". Nasleduje ďalšia úžasná recesia - nová kvalita slovenského hiphopu! (ak nerátame nezabudnuteľné kontrafaktovské skity) Králi diskoték je názov funky tracku, v ktorom sa Jazzy, Zverina a jeho hosť na majku Miky Mora skutočne vyšantili. Dúfam, že týchto "coolových krásavcov, sladučkých ako med" budeme mať možnosť spolu vidieť aj na koncertnom turné.

Pád do tvrdej reality. To je skladba Mordooor, v ktorej nám Zverina ponúka svoj pohľad na každodenné správy a dianie vo svete. Gitaru a basu, ktoré dotvárajú temnú atmosféru, má opäť na svedomí Jojo Engerer. V tematickej nadväznosti na predchádzajúcu skladbu prichádza ďalší skit, ktorého názov je Sloboda. Zakázané uvoľnenie 2005. Krátky ale silný text na tučnom podmaze. Páčia sa mi tieto skity.

Pátranie po slabých MCs a zatýkanie sračkových raperov, to je hlavná náplň práce Inšpektora Zveriňáka a jeho šéfa Čistého bossa. Zápletka: Inšpektor Zveriňák sa s buznami na rozdiel od Agenta Veca ani náhodou neserie a Čistý boss naňho preto dostáva samé sťažnosti. V hlavných úlohách: Zverina a Čistychov. Pekné rapové divadielko. Skladba Zo srdca je Zverinovou vlasteneckou výpoveďou, podporenou sentimentálnym podmazom.

Nasleduje pre mňa vrchol celého albumu, ktorým je posledná skladba - Spomienky na časy. Podmaz á la zimomriavky na chrbte a úprimné výpovede MCs Michadelika a Supu z handlovskej kapely Moja Reč. Rovnako jeden z najlepších textov Zverinu, ktorý sa s nami na tomto albume lúči slovami: "Lebo sme takí istí chalani ako vy, máme svoje starosti, radosti aj problémy. Lebo život je už taký a každý chce žiť, sme rozbuška brácho, ale vy ste dynamit!" Outro tvorí inštrumentálka, ktorá je zase Jazzyho rozlúčkou s albumom, na ktorého kvalite má tento talentovaný producent obrovskú zásluhu.

Moje subjektívne hodnotenie sa práve končí, ale ja dúfam, že sa s ním neuspokojíte a budete si chcieť vytvoriť svoj vlastný názor. 'Svetlo v tme' je kvalitný album, na ktorom si každý fanúšik hip-hopu nájde tú svoju srdcovku.

01. intro
02. HARDKÓR
03. PIMPIN RAP + Kardinál Korec