Či sa na mňa bude niekto hnevať, alebo nie, tvorbu bratov Nedvědovcov si napriek všetkému dovolím rozdeliť na dve etapy. Tou prvou bolo obdobie, keď pesničky skladali skutočne od srdca a nejaký komerčný záujem bol pre nich druhoradý.

Či sa na mňa bude niekto hnevať, alebo nie, tvorbu bratov Nedvědovcov si napriek všetkému dovolím rozdeliť na dve etapy. Tou prvou bolo obdobie, keď pesničky skladali skutočne od srdca a nejaký komerčný záujem bol pre nich druhoradý. Potom však nastal veľký obrat a veľká sláva so sebou priniesla veľké peniaze a bolo po láske k hudbe. Ich tvorba sa odrazu zmenila na komerciu, z ktorej okrem toho, že všetky pesničky boli na jedno kopyto a o tom istom, odrazu sálal neopísateľný chlad. Bohužiaľ, i to s človekom dokáže urobiť vypredaný Strahov. Bratia, ktorí najväčšiu slávu zažili spoločne sa nakoniec rozdelili a vzťahy medzi nimi ochladli natoľko, že sa medzi sebou ani nerozprávali.

Honzovi sa darilo na hudobnom poli o niečo lepšie, hoci pomerne veľké hity si na svoje konto pripísal pred štyrmi rokmi. Brat František je na tom o dva roky lepšie. A to i napriek tomu, že viac siahal po zahraničných skladbách, ktoré pretextoval a prespieval do češtiny. Brat Honza ostal verný vlastnej tvorbe a istý čas sa mu s ňou aj darilo.
V súčasnosti nadišiel stav, kedy dvaja bratia hľadajú k sebe cestu a možno sa objavia ešte niekedy pohromade. Prvou lastovičkou je tento výber, na ktorom vydavateľstvo Universal Music zhromaždilo 44 najväčších súrodeneckých hitov, rozdelených (pre istotu?) na dve CD – Honzove a Františkove. Samozrejme, to bolo trochu uštipačné, pretože je jasné, že vydavateľstvo to urobilo pre väčšie pohodlie poslucháča, ktorý si tak môže bez problémov vybrať, komu dá pri počúvaní prednosť.
Osobne sa priznám, že Nedvědománia ma držala asi 4 dni. Tri dni mi trvalo, než som si zohnal ich albumy a na štvrtý deň večer ma z ich produkcie začala bolieť hlava a pociťoval som príznaky depresie. Mal som pocit, že všetko je stále o tom istom, všetko je rovnaké, a jeden celý deň počúvam jednu nekonečnú a hroznú pesničku. Odložil som CD nosiče do poličky a už sa k nim nevrátil.
Až teraz a v úplne inej forme. Na dvoch CD, ktoré netrvajú dohromady ani dve hodiny. A odrazu sa dostávam do inej dimenzie. Dôvodov je na to niekoľko. Albumy obsahujú skutočné hity, tie ktoré každý dobré pozná a nie sú obalené do zbytočnej vaty, ktorá v posledných rokoch vypĺňala produkty Nedvědovcov. Tu sa valí jeden hit za druhým, sála z nich príjemná atmosféra (možno i preto, že prevažujú pesničky, ktoré vznikli pred komerciou) a už o chvíľu nadobúdam pocit, že toto CD má veľký význam. Keby som bol mal k dispozícii toto CD vtedy pred rokmi, tak by to bolo všetko asi dopadlo úplne inak. Túto výberovku považujem za vysoko kvalitnú, veľmi dobrú, príjemnú a narozdiel od iných albumov sa dá počúvať stále dookola.

Neubránim sa názoru, že ma nadchlo najmä CD s pesničkami Honzu Nedvěda. Na obrazovke bol predsa len viac prefláknutý než jeho brat a pesničky ako Stánky, Na kameni kámen, Podvod či Kamínky (a mnoho ďalších samozrejme) sa stali nezmazateľnou súčasťou nášho éteru. Sú tu všetky. Pekne pohromade. Hit za hitom. Rovných 24 kúskov. Album, ktorý nenudí, ktorý je príjemný tak do auta ako i do útrob obývačky zahalenej jesennou tmou.
Samozrejme, ani František to neflákal a vyprodukoval neuveriteľných 20 hitov, ktoré síce (aspoň v našich končinách) nie sú tak známe, ale sú rovnako dobré a veľmi príjemné.

CD je síce obalené do jednoduchého, štvorstranového bookletu, ale nepovažujem to za chybu. Obal je totiž výstižný a jednoduchý ako pesničky na platniach a keďže v jednoduchosti je sila, tieto dve CD majú obrovskú silu a dodajú vám kopec pozitívnej energie. Vrelo odporúčam!

Žáner: folk
Vydavateľstvo: Universal Music, 2005
Celkový čas: CD1 - 56:42,  CD2 - 62:07