Návrat ku koreňom. Aj tak niektorí označujú najnovší Madonnin album „Spoveď na tanečnom parkete“. Isté je jedno. Kráľovná popu je späť, opäť iná, než kedykoľvek predtým a opäť geniálna.

Madonna v roku 2005, to už nie sú gitarové vypaľovačky z albumu American Life („Ten album bol nadčasový a minul sa svojej dobe. Keby vyšiel teraz, bol by pre mnohých, ktorí predtým nechápali a teraz konečne chápu geniálny. Nebudem však plakať nad rozliatym mliekom, idem ďalej!“ – vyjadrila sa Madonna), ani nárez elektronickej hudby z albumov Ray Of Light a Music. Nie je to ani prepracovaný stredný prúd z albumov Erotica, Bedtimes Story, či Like A Prayer. Madonna sa skutočne vrátila kdesi na začiatok svojej kariéry, k albumom True Blue, či Like A Virgin. Jednoduchá tanečná muzika s jemne jednoduchými textami. Jednoducho produkt, nad ktorým netreba uvažovať, ale si ho treba užiť. A ten aktuálny Madonnin si užijú všetci. Zvlášť na tanečnom parkete.

Madonna podľahla v tomto roku čaru tanečnej muziky, ktorú samozrejme pripravovala s absolútnymi profesionálmi, ktorý jej napriek soundu 80-tych rokov ušili na pesničky maximálne moderný kabát. To znamená, že napriek kroku späť, prichádza Madonna s najmodernejšou a najpočúvanejšou (rozumej tiež najstráviteľnejšou) tanečnou produkciou súčasnosti. Mnohým sa môže zdať, že takýto projekt jej fanúšikovia neuveria. Opak je však pravdou. Samozrejmosťou ostáva, že jej fanúšikovia jej zhltnú čokoľvek, pretože je pre nich modla. Ibaže i napriek tomu, že Madonna má 47 rokov (a možno i viac, pretože jej rodný list nikto nikdy nevidel), i v muzike, ktorá je viac menej určená pre zábavu „mladých capkov“, je natoľko dokonalá a presvedčivá, že nebude mať problém obalamútiť nielen o dve generácie od seba mladšiu mládež, ale i fanúšikov, ktorí starnú s ňou a ostanú jej verní až do smrti. A speváčka samotná si veľmi dobre uvedomuje, čo pre ňu znamená fakt zaujať niečím novým.

Pred časom sa vzdala sexu na scéne, teraz sa vzdala gitár a výpravných textov. S radovým albumom prichádza už po jedenástykrát a opäť je iná a zároveň neodolateľne zaujímavá. Mnohí tvrdia, že Confessions On A Dance Floor je najlepším albumom jej 25 ročnej kariéry a zdá sa, že nebudú ďaleko od pravdy.
Album ešte pred jeho uvedením sprevádzal škandál. Predstavitelia židovskej obce sa do speváčky navážali za zneváženie ich vrcholného predstaviteľa, o ktorom Madonna spieva v pesničke Isaac (mimochodom jednej z najvydarenejších piesní na platni). A to je presne to, čo Madonna potrebovala. Pretriasť sa na verejnosti. Výborné promo. Nad rečami Židov pravdepodobne len mávla rukou a je možné, že Isaac bude o pár týždňov megaúspešným singlom.

Ten prvý je však iný. Madonna vsadila na pesničku Hung Up, do ktorej nasamplovala hit skupiny Abba, Gimmie Gimmie Gimmie. Samozrejme oficiálne, s požehnaním členov Abby. To len aby zas niekto netvrdil, že mu Madonna ukradla pesničku. Médiami totiž práve preletela správa, že Frozen je vlastne vykrádačka nejakého európskeho skladateľa, ktorého nikto nepozná a ktorý chce zarobiť. Súd mu dal za pravdu, Madonna sa k tomu nevyjadruje. Na čo aj. Jej stačí reklama – akákoľvek. Hung Up sa však nesporne stal hitom okamžite po nasadení do hitparád. A kto videl videoklip, žasol. Žena, ktorá by už pomaly mohla byť babkou vyzerá na 30 ročnú, pohybuje sa ako 20 ročná nevesta a vo videoklipe dráždi nielen tanečníkov, ale predpokladám, že i samotného diváka. Výborná
Keď sme už pri videoklipe, podotýkam, že počas jeho nakrúcania vznikol i booklet k albumu. Madonna v blúzke po matke a spartakiádnych dámskych trenkách sa vyníma na na fotografiách bookletu, ktoré potešia každého nadšenca. Booklet je výborný i napriek tomu, že v ňom chýbajú texty. Ale to už je Madonnina špecialita. Chcete texty? Kliknite si na moju oficiálnu webovú stránku a okrem textov tam nájdete i mnoho iných zaujímavostí. To je jej heslo. A možno sa tej istej oficiálnej stránke dočítate i o tom, že Madonna v budúcom roku plánuje ďalšie svetové turné (kto by to ešte od nej čakal?). Mnohí však čakajú a zaspávajú v nádejí, že kolóna kamiónov prevážajúca jej „nádobíčko“ nestaví pred hranicami západnej Európy a táto diva konečne dorazí i niekde k susedom (alebo hoci aj priamo k nám, však s koncertami hviezd sa u nás roztrhlo vrece, tak prečo v tom nepokračovať?). Uvidíme, necháme sa prekvapiť.

Ale späť k albumu. Na ploche takmer jednej hodiny ponúka dvanásť prepracovaných tanečných pesničiek. Nečakajte slaďáky. Z dravého tempa Hung Up sa ani pri nasledujúcich pesničkách neupúšťa. Pri niektorých skladbách sa síce tempo jemne zmierni, no naďalej to ostávajú unikátne tanečné melódie plné prekvapení. Tak napríklad v skladbe Sorry sa Madonna na úvod „ospravedlňuje“ hneď v niekoľkých jazykoch. Nechýba francúzština, taliančina, španielčina a dobré ucho tam zachytí i kus ruskej konverzácie. Pesničky nie sú od seba oddelené pauzami, takže poslucháč sa môže tešiť na unikátnu non-stop zábavu, pri ktorej sa pesničky síce zlievajú jedna do druhej, no vôbec to nepôsobí únavne. A našťastie ani album ako celok nepôsobí jednotvárne. To by si Madonna nedovolila. Je to predsa kráľovná.

Producentsky sa pod album podpísal Stuart Price, u nás trochu menej známa, no vo svete uznávaná osobnosť v oblasti tanečnej muziky. A odviedol geniálnu prácu. Samozrejmosťou je, že Madonna na všetkých skladbách participovala ako spoluautor a spoluproducent. A spolu vytvorili dielo, na ktoré sa netrpezlivo čakalo, ktoré je označované ako najlepší počin v Madonninej kariére a ktoré i na Slovensku bolo po týždni predaja zlaté (v Čechách dokonca už v deň vydania a po týždni platinové, pričom celosvetovo sa za prvý deň predalo dva a pol milióna nosičov). I to je jasný dôkaz toho, že Madonna je stále v kurze, je výborná, je to absolútna profesionálka a dovliecť ju sem by určite nebolo márne pre nikoho.

Žáner: pop, dance
Vydavateľstvo: Warner Music, 2005   (na Slovensku distribuje Forza)
Celkový čas: 56:32