Čo hovorí pohľad na slovenskú amatérsku scénu? Že kapiel je veľa, niektoré sú kvalitné, iné menej, niektoré prežijú, iné zaniknú a niektoré hrajú stále to isté, iné však prechádzajú postupným vývojom.

Čo hovorí pohľad na slovenskú amatérsku scénu? Že kapiel je veľa, niektoré sú kvalitné, iné menej, niektoré prežijú, iné zaniknú a niektoré hrajú stále to isté, iné však prechádzajú postupným vývojom. Jednou z takýchto kapiel je bratislavská rocková formácia N.D.E.

Kapela vznikla v roku 1999 ako „one man band“, dala si nálepku „melodický punk“, svetlo sveta uzreli dve demonahrávky, z ktorých zarezonovala skladba Chceš byť iný a táto sa dostala na kompiláciu vydavateľstva Universal Punkrock made in Slovakia vol. II. To sa udialo v roku 2001. „One man band“ však samozrejme koncertovať nemohol, ďalšia cesta sa zdala bez cieľa a tak prišla doba akéhosi útlmu, ktorá trvala až takmer do konca roku 2004. Vtedy sa kapela rozrástla o nových členov a zatvorila sa do štúdia, aby na jeseň 2005 vydala svoj debut Hlas nenarodených.
Album bol v istom zmysle pre skupinu prelomovým. Nielen, že rapídne vzrástla kvalita produkcie, ale čisto punkovú muziku vystriedal rock, kde-tu aj pop a zvyšky punku – akási nostalgická spomienka na minulosť – dodávajú tomu všetkému ten správny šmrnc. Texty už nie sú tak kritické, ako v minulosti, sú zväčša sondou do hlbín ľudskej duše a jej zrkadlom. Čo sa spevu týka, prevláda ženský vokál, niekde ale až príliš elektronicky dolaďovaný. Ako najväčšie pecky albumu sa zatiaľ ukazujú Anjel strážny, Dokonané či Keď láska bolí. Sú to pop-rockové veci, s jemným punkovým nádychom. Z ďalších zaujímavostí treba spomenúť, že CD obsahuje jednu inštrumentálnu skladbu, punkovú vypalovačku Marihuana, song o workholikoch To je ono!, námety z biblie nájdete v skladbe Ukrižuj ho!, či záverečnú hyperkritickú pieseň Made in U.S.A., ktorá je protestsongom proti indiánskej genocíde a americkej spoločnosti. Jej necenzurovaná verzia je dostupná na stiahnutie na stránkach kapely.

Kapela hrá v súčasnosti v 5 člennej zostave – spev (Eva Hrešková), 2 gitary (Vlado Bis, Adam Váry), basgitara (Martina Belejová) a bicie (Milan Matušek). Vyššie spomínané CD sa dá objednať na webstránke kapely (www.nde.szm.sk), kde nájdete aj podrobnejšie informácie o tejto rockovej formácii.

Vydavateľstvo: Marcony
Rok vydania: 2005
Žáner: rock/pop/punk