Tri radové albumy, jeden raritný album plný remixov a filmovej hudby a teraz koncertný záznam. To je stručná diskografia ostravskej kapely Kryštof.

Tri radové albumy, jeden raritný album plný remixov a filmovej hudby a teraz koncertný záznam. To je stručná diskografia ostravskej kapely Kryštof. Kapely, ktorá svojho času urobila veľký tresk na českej hudobnej scéne s pesničkou Lolita, kapely, ktorá na hudobnej scéne pôsobí už neuveriteľných 11 rokov a zakaždým dokáže niečím prekvapiť. Jej albumy nie sú nutne komerčné. Hoci sa nich vždy objavia 3 – 4 rádiové hity, nikdy nie sú prvoplánové. A čo je najdôležitejšie, Kryštof nepodlieha mediálnym tlakom a robí si muziku, ktorá ho baví a je zároveň umelecky hodnotná.

A svoje kvality dokazujú i na svojej aktuálnej živej nahrávke. Ide o záznam koncertu z pražskej Lucerny, akéhosi svätostánku hudobných koncertov v Čechách. Kto hrá v Lucerne, je hviezda. A kapela Kryštof si toto označenie určite zaslúži.
Po technickej stránke je album zvládnutý výborne. Zvuk je čistý, našťastie viac počuť kapelu, než hukot publika. Nahrávka je čistá, bez rušivých elementov. Technickej stránke tohto albumu nie je čo vytýkať.

Celkovo však tejto platni nie je čo vytknúť. Vlastne ide o zostavu najväčších hitov skupiny v živom prevedení, plus nejaký ten bonus navyše, v podobe skladieb, ktoré nikdy neboli hitmi, ale kapela k nim má istý vzťah. Ďalším plusom tohto projektu je fakt, že mnohé z pesničiek sú na tomto albume v úplne inom prevedení, než sú známe z platní. Richard Krajčo a comp. sa neboja improvizovať a notoricky známe pesničky dokážu obliecť do úplnej iných kabátov, čím ich robia oveľa zaujímavejšími. Práve vďaka takýmto zmenám majú záznamy koncertov význam. A tento ho určite má.

Genialita tejto kapely je v tom, že dokážu vystriedať mnoho hudobných žánrov na jednom mieste a napriek tomu je ich tvorba stráviteľným a veľmi kvalitným popom pre široké masy. A to sa v ich pesničkách objavuje džez, ale i funky, či hip hop. V tomto prípade to však nie je hľadaním seba samého. Je to iba schopnosť využiť všetky dostupné možnosti hudobných trendov vo svoj prospech a vytvoriť z nich výbornú muziku. Atmosféra na koncerte v Lucerne je jasným dôkazom toho, že publikum to „žere“ a Krajčovi uverí absolútne všetko, čo davu predloží. A vzhľadom k tomu, že táto produkcia je naozaj dobrá (i v živom podaní), tak si Ostraváci tú pozornosť určite zaslúžia.

Samostatnou kapitolou tvorby skupiny sú texty. Občas uštipačné, občas nútiace k premýšľaniu, no zakaždým veľmi kvalitné. Napriek všetkým plusom i mínusom sú to však texty, ktoré publikum prijíma za svoje a i tento živý album je toho dôkazom. Okrem toho, že publikum na ňom reaguje na začiatku každej skladby obrovským potleskom, keď k tomu dostane príležitosť, bez problémov odspieva všetky texty namiesto kapely. Národ Krajčovi jednoducho verí a stotožňuje sa s ním.
Samotný koncert mal obrovskú dynamiku, rýchly spád a vládla na ňom skvelá atmosféra. Krajčove vtipné slovné prelivy medzi pesničkami mali logiku a neboli trápne. Celkovo výbornú kvalitu albumu dokresľuje i skvelý booklet plný fotografií z koncertu a základných informácií.

Suma sumárum: Výborný projekt, ktorý dokonca vychádza i na DVD, čo môže byť ešte lepší zážitok. Odporúčam!

Žáner: rock - pop
Vydavateľstvo: Monitor/EMI, 2005