Legenda. A nech si vraví kto chce, čo chce, už to tak naveky ostane. Česká speváčka Petra Janu sa do kroník českej populárnej hudby zapísala zlatým písmom.

Legenda. A nech si vraví kto chce, čo chce, už to tak naveky ostane. Česká speváčka Petra Janu sa do kroník českej populárnej hudby zapísala zlatým písmom. Bodovala úspešne v rokoch pred nežnou revolúciou a nezaháľala ani po nej. Hoci ju zväčša živili muzikály a novým pesničkám sa venovala iba sporadicky, nemá sa za čo hanbiť. A navyše vyzerá o dvadsať rokov mladšie, než v skutočnosti má. A aj na toto má svojské vysvetlenie: „To síce áno, ale už dobrých desať rokov som sa poriadne nenajedla!“. I taká je Petra Janú.

Jej tvorba by sa dala bez problémov rozdeliť na dve časti. Našla sa totiž tak v rockovej muzike ako i v sladkom pope. A zatiaľ čo v rocku vynikala pôvodnými skladbami, v oblasti popu sa zväčša blysla prevzatými skladbami, respektíve práve tie stali hitmi. Hitmi, ktorých táto speváčka nemá málo. Dokonca toľko, že vydali na 2CD najväčších hitov, rozumne rozdelených na dve časti – rock a pop.

V rockovej časti pôsobí Petra Janu (mimochodom, vlastným menom Jana Petru) ako živelná a dynamická speváčka, ktorá to vie na scéne poriadne roztočiť. Aj v tejto oblasti sa našla rovnako dobre, ako v ľahkom pope. Dokonca mne osobne príde v rockovej ešte prirodzenejšia. Samozrejme, toto sú pesničky, ktoré si nikto príliš nepamätá, pretože s jej menom sa spájajú práve tie ľahšie stráviteľné skladby.
Rockové CD obsahuje dvadsať časom preverených skladieb, pričom tri z nich sú na CD vydané po prvý raz (Beatová Liduška, Jeď rock, Dávat, brát a žít). Medzi najznámejšie skladby z tohto obdobia speváčky sa považujú jednoznačne pesničky Motorest, Kondiciogram,  Vynálezy, Není nám už sedmnáct a duet s lídrom skupiny Olympic Petrom Jandom – Jedeme dál, ktorý bol v roku 1985 veľkým hitom. Chýba snáď jedine výrazný duet s Věrou Špinarovou – To máme mládež. Album mapuje rockovú tvorbu Petry Janu v období od roku 1977 až po rok 2004, čiže 27 rokov pôsobenia na scéne, počas ktorých bola výbornou rockovou i popovou speváčkou so stabilným publikom a vysokou kvalitou. O textoch k pesničkám by sa dalo povedať, že najmä tie, ktoré vznikli do roku 1989 boli svojim spôsobom nadčasové. A to o to zvlášť, ak si spomenieme na komisiu, ktorá síce ničomu nerozumela, no aj napriek tomu určovala, čo sa bude a nebude hrať. Petra Janu sa nemá za čo hanbiť. Pesničky na albume sú až na dve výnimky poukladané chronologicky.

Druhé CD tohto výberu je mierne nostalgické a pripomína Petru Janu ako speváčku príjemných, melodických popových pesničiek. Pre väčšinu poslucháčov bude mať práve tento druhý disk omnoho väčšiu hodnotu, pretože sú na ňom všetky tie najväčšie hity, vďaka ktorým budeme speváčku poznať už navždy (Moje malá premiéra, Stúj, S láskou má svět naději, Už nejsem volná, Říkej mi a more ďalších). Rovná dvadsiatka hitov, pri ktorých názve je hneď každému jasné, o čo tu ide. V mnohých prípadoch ide o prevzaté skladby. Petra Janu však úspešne spolupracovala i s českým hudobným skladateľom Karlom Svobodom a z tejto spolupráce vzniklo niekoľko vydarených pôvodných hitov. Dá sa povedať, že až do revolúcie bol Svoboda skladateľom hitov Petry Janu. Po roku 1990 sa tejto úlohy zhostil Michal David, ktorý bohužiaľ viac bazíroval na spevavých refrénoch, do ktorých nasilu (a zbytočne) strkal samého seba ako spoluvokalistu, než na nejakej kvalite. V tomto období vznikol jeden známy veľký hit Mr. Sax, ostatné Davidove veci sa nestretli s veľkou pozornosťou. Ale to bolo spôsobené i dobou, ktorá si po revolúcii vyžiadala svoje dane i na domácej populárnej hudbe. Bohužiaľ.

Album opäť obsahuje dvadsiatku výborných skladieb, samozrejme zväčša o láske, štyri pesničky, ktoré sa na CD objavili po prvý raz a jednu absolútnu novinku. Navyše medzi skladbami, ktoré sa na CD objavili prvý raz sú dve také, ktoré vôbec prvý raz vyšli na akomkoľvek hudobnom nosiči.
Súčasťou projektu je i obsažný booklet, ktorý okrem všetkých informácií o pesničkách (autor hudby, autor textu, rok a miesto vzniku) prináša i niekoľko aktuálnych fotografií speváčky a zaujímavý „pokec“ o nej a jej hudobnej histórii.

Tento dvojalbum ponúka výborný prierez tvorbou speváčky Petry Janu, od jej začiatkov až po súčasnosť. Ide o ďalšiu plnohotnotnú skladačku z archívu vydavateľstva Supraphon, ktorý v svojich útrobách skrýva určite ešte nejedno prekvapenie, na ktoré sa môžeme tešiť.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2005
Celkový čas: CD1: 76:35, CD2: 78:48

CD1: