I to je jedna z odpovedí na otázku, ako chutí speváčka Beáta Dubasová, ktorá sa s radovým albumom vracia na scénu po dlhých šiestich rokoch.

I to je jedna z odpovedí na otázku, ako chutí speváčka Beáta Dubasová, ktorá sa s radovým albumom vracia na scénu po dlhých šiestich rokoch. Vraj si to vyžiadali poslucháči, ktorí po nej chceli nový projekt. A rozhodla tiež Katarína Malíková, ktorá Beáte nečakane poslala súbor textov, z ktorých mala speváčka pocit, že jej ich písala priamo na telo. Bolo rozhodnuté. Beáta Dubasová sa vracia.

A vracia sa na značke, na ktorej vydala prevažnú väčšinu svojich albumov. Práve vydavateľstvo Opus sa stalo materskou firmou Beáty Dubasovej a predpokladám, že spokojnosť je obojstranná. Vydavateľ má svojho starého (a veľmi dobrého) „koňa“, speváčka má za sebou osvedčenú značku, ktorá sa snáď poučila zo svojich porevolučných prešľapoch a v správnych rukách sa vydá správnou cestou. Nový album Beáty Dubasovej bude zaťažkávacou skúškou a chcem veriť tomu, že obe strany z toho vyjdu úspešne.

Zostava, ktorá sa zišla pri príprave tejto platne, to sú mená, ktoré už samé o sebe sú akousi zárukou istej kvality. Niekdajšia skupina Kamene, ktorá Beátu sprevádzala je už dávno minulosťou a tak speváčka musela osloviť niekoľko hudobníkov, ktorí by si s ňou radi zahrali. A zdá sa, že meno Beáty Dubasovej je stále v kurze, pretože na tejto platni sa zišli skutočné slovenské špičky. Však posúďte – Vrabec (ex Made 2 Mate), Martin Wittgruber, či Robo Rist. Samé skvelé mená. A v štúdiu sedel samotný veľký Ivan Jombík, ktorý si Beátu pravdepodobne pamätá ešte aj z čias minulých. Unikátna zostava, ktorá by mala byť zárukou toho, že aspoň hudobne a technicky bude album skvelý. A veruže je. Príjemná dávka moderného, no zároveň jednoduchého a stále obľúbeného popu. Žánrovo sa Beáta nesnažila posunúť nikam inam, než bola kedykoľvek predtým. A to je dobre. Pretože presne takto si ju pamätajú fanúšikovia a presne takú ju chcú späť. Som si istý, že nebudú sklamaní.

Album pôsobí veľmi príjemne, melancholicky. Prvé dve skladby (Recept na teba, Kým pri nás láska spáva) sú jasnými, hoci určite nie prvoplánovými hitmi. Jednoducho to tak vyšlo. Navyše majú výborné vokály. V skladbe Už dávno viem zas prekvapil nádych Francúzska. Samotnou atmosférou pesničky, ale i akordeónom, ktorý v nej znie a samozrejme, záverečnou strofou zaspievanou vo francúzštine. Album je viac pomalý než dynamický, ale presne taká je Beáta Dubasová. Nikto od nej nečakal ani nič iné.

Už som spomínal, že autorkou väčšiny textov je Katarína Malíková, mladá textárka, ktorej sa podarilo nemožné. Vo všetkej počestnosti vrátiť Dubasovú presne tam, kde pred šiestimi rokmi skončila a i vďaka svojim textom z nej opäť urobila vyzretú ženu, ktorá vie o čom spieva. Samozrejme dominuje láska, ale bez pretvárky a zbytočného pátosu. Podarilo sa to úplne na výbornú.
Príjemným zistením je fakt, že samotná speváčka si aspoň k polovici pesničiek sama napísala hudbu. Je zdatná v hre na gitare, takže si sem – tam zabrnkala a pesničky boli na svete. Hlavne v melancholických skladbách, ktoré si Beáta napísala sama, je prítomnosť gitary omnoho zreteľnejšia, než v iných skladbách.
Zaujímavé je tiež zistenie, že popri programovaných klávesách a miestami i bicích je vo väčšej miere album nahrávaný so živými nástrojmi.

Ako chutí ráno je album, ktorý dokáže všetkým, že Beáta Dubasová je vo veľkej forme a stále má svoje miesto na hudobnom nebi. Na tomto albume si svoje nájdu tí, ktorí majú radi Dubasovú ako Šumienku z Polomu, no rovnako i tí, ktorí ju zbožňujú ako prosí Vráť mi tie hviezdy. Tento album ponúka všetko. Navyše s výborným zvukom, moderne znejúcou hudbou, príjemnými textami a perfektným spevom. A hoci je to stále „iba“ slovenský pop, je jednoducho výborný. Nech sa k tomu postaví kto chce, ako chce. Beáta Dubasová je obrovské a príjemné prekvapenie. Ešte kopec takýchto albumov.

Žáner: pop
Diskografia: Beáta (1987), Peter, Vašo a Beáta deťom (1987), Úschovňa pohľadov (1988), Za dverami mojej izby (1989), Modrý album (1994), Išla myška briežkom (1996), 7 dní (2000), Beáta: To najlepšie (2001), Ako chutí ráno (2006)
Vydavateľstvo: Opus, 2006
Celkový čas: 45:03

01. Recept na teba