Je neuveriteľné, ako ten čas letí. Pred dvanástimi rokmi Lucka Vondráčková bola malé dievčatko, ktoré uvádzalo detskú televíznu reláciu, vydalo svoj prvý album a všetci ju označovali za protežovanú neter Heleny Vondráčkovej.

Je neuveriteľné, ako ten čas letí. Pred dvanástimi rokmi Lucka Vondráčková bola malé dievčatko, ktoré uvádzalo detskú televíznu reláciu, vydalo svoj prvý album a všetci ju označovali za protežovanú neter Heleny Vondráčkovej. Nemala to jednoduché. Usilovne sa musela snažiť zlepiť zo seba túto nálepku a podarilo sa je to. Počas dvanástich rokov vydala neuveriteľných osem radových albumov, úspešne účinkovala v divadle, hrala v nespočetnom množstve nielen českých filmov a stala sa dvornou herečkou Juraja Jakubiska, pričom v súčasnosti s ním nakrúca už tretí film. Popri tom všetkom bola niekoľko rokov vegetariánkou, ktorá však postupne zistila, že popri množstve práce potrebuje ešte viac energie a do mäsa nakoniec predsa len začala zobať. A k tomu všetkému je veľmi inteligentná, v rozhovoroch pôsobí ako vyzretá žena, ktorej (a to je jej veľké plus) nemizne úsmev z tváre.

Popri všetkých aktivitách stihla na sklonku minulého roku vydať Lucka Vondráčková svoj ôsmy album nazvaný Boomerang. Všetko, čo v živote urobíme sa nám nejakým spôsobom vráti – filozofia, s ktorou Lucka pristupovala k príprave albumu a podľa toho ho i nazvala. Šikovné.

Vondráčkovej neprajníci s napätím očakávajú každý jej album, aby mohli povedať, že konečne vydala nejaký nezmysel. Našťastie, Lucia im na to nedáva žiadnu príležitosť. A to z jedného hlavného dôvodu – Lucia každým svojim novým albumom dozrieva a každé jej hudobné dieťa je vydarenejšie, než to predošlé.

Po pokuse experimentovať s rockovou muzikou (a pomerne vydarené) na predošlej platni Mayday sa Lucka vrátila k pohodovým popovým pesničkám, ktoré jej sedia najlepšie a ktoré jej každý bez problémov uverí. Samozrejme, že na albume sa striedajú rýchle skladby s pomalými, pričom tie pomalé prevažujú.
Doménou Vondráčkovej tvorby sú však najmä texty, ktoré dozrievajú spolu s ňou. No, dozrievajú. Samé od seba asi ťažko. Ale výhodou Lucky Vondráčkovej je fakt, že jej texty píše vlastná matka, ktorá „rastie“ so svojou dcérou a presne vie, že pred dvanástimi rokmi pokojne mohla spievať o delfínoch, no teraz by jej to nikto neveril. A tak pre ňu pripravuje nielen srdcervúce texty o láske, ale zároveň i plejádu silných a emotívnych životných príbehov. Matka dokáže (a to bez akéhokoľvek násilia) nazrieť do dcérinej duše a napísať jej veci priamo na telo. Texty, s ktorými sa speváčka musí, chce a vie bez problémov stotožniť a nádherne ich predniesť.

Drvivú väčšinu pesničiek obalil do hudby zas Lucii otec Jiří Vondráček. Tu už by som trošku podotkol na fakt, že aj najvýkonnejší umelec sa niekedy vyčerpá a tak by som odporučil Lucke začať sa pozerať po inom autorovi hudby. Nie preto, že by to na Boomerangu nezvládol. To nechcem a ani nemôžem povedať. Miestami však mám pocit, akoby som tú – ktorú skladbu už niekde počul, čiže sú isté, už zopakované motívy. A to by sa v budúcnosti nemuselo vyplatiť. Mimochodom, Vondráčková, po dlhom čase opäť siahla po cover verzii (tie z jej úst by sa dali zrátať na prstoch jednej ruky a myslím, že ešte dosť prstov by ostalo voľných) a novinka Vítr je jednou z najsilnejších pesničiek na albume. Nemožno sa čudovať, že sa stal prvým singlom. Na albume je však štrnásť piesní, z ktorých bez problémov môže vzniknúť aspoň desať úspešných singlov. Dosť materiálu na vyplnenie času, kedy Lucka príde s ďalším skvelým albumom.

Aby to však nevyzeralo, že album je bezchybný, dovolím si samotnú speváčku upozorniť na väčšiu prozreteľnosť pri výberu kolegov do duetov. Je síce fajn, že (ako sama povedala) chcela naspievať duety s kamarátmi, nie s kolegami, ide však o to, či sa k sebe hodia hlasovo. Luciin hlas mi absolútne nesadne s mohutným lasom Daniela Hulku, Filp Blažek mi zas vôbec nepríde ako spevák. Keby Lucia bola vsadila „na kolegu“, mohli z tých pesničiek byť príjemné skladby. V tomto podaní bohužiaľ vyznievajú nepresvedčivo a v prípade Blažeka i pomerne smiešne.

Vráťme sa však k pozitívam tohto projektu, hoci sa môže zdať, že už všetky boli vyčerpané. No, nie je to celkom tak. Ostáva ešte booklet, ktorý mal byť pôvodne celý čierno – biely, no Luciu od tohto zámeru odhovorili priatelia, pretože sa im zdalo, že by to bolo nepredajné. A tak Vondráčková zvolila spôsob a lá Steven Spielberg a do čiernobielej koncepcie vsunula trochu červenej farby, najmä vo forme výrazného rúžu na pery. Celkom v pohode. To je však len titulná strana. Vnútro už je kompletne čiernobiele, bohaté na fotografie, nechýbajú texty, i všetky dôležité informácie.

Lucka Vondráčková počas svojej dvanásťročnej speváckej kariéry vydáva takmer výhradne u vydavateľstva Tommu Records. Iba raz ju stiahli do veľkého koncernu, kde sa však necítila vo svojej koži a vrátila sa k labelu, ktorý bol po revolúcii veľmi vychytený, no dnes sa mnohým môže zdať, že už ani neexistuje. Ako však vidieť, nie je to pravda. Tommu je tu a vydáva, hoci už pravdepodobne iba Lucku, no pri jej kvalitách a s výborným a schopným distributérom na Slovensku, mu to na prežitie môže stačiť. Pretože, aby bolo jasné, tvorba Lucie Vondráčkovej stojí za viac, než len za nejaké povšimnutie. Lucka Vondráčková sa totiž oplatí.

Žáner: pop
Diskografia: Marmeláda (1993), Rok 2060 (1994), Atlantída (1995), Malá mořská víla (1996), The Best Of English Version (1998), Manon (2000), Mayday (2003), Boomerang (2005)
Videografia: Cesty (CD-Rom, 1996), Video 1997 ... 1993 (1998)