Archív vydavateľstva Supraphon je určite nevysychajúcou studňou hudobných klenotov, z ktorej na to poverení ľudia občas načrú a uvedú na trh album niektorého z českých interpretov, či už radový, alebo nejaký výber najväčších hitov.

Archív vydavateľstva Supraphon je určite nevysychajúcou studňou hudobných klenotov, z ktorej na to poverení ľudia občas načrú a uvedú na trh album niektorého z českých interpretov, či už radový, alebo nejaký výber najväčších hitov. A keďže tieto projekty sa tešia pomerne veľkej obľube medzi poslucháčmi, objavuje sa ich na trhu nemálo. Supraphon na sklonku minulého roka priniesol okrem iného i dva veľmi zaujímavé hudobné nosiče, zložené z najväčších hitov Marie Rottrovej a Karla Kryla.

Marie Rottrová – Všechno nejlepší 2
Ako samotný názov albumu napovedá, ide už o druhé pokračovanie najväčších hitov stále obľúbenej speváčky. Pritom by sa mohlo zdať, že všetky ťažiskové hity sa už museli objaviť na predchodcovi tejto platne a toto bude už len nasilu zložená výberovka. Nie je to však pravda. Marie Rottrová je speváčka, ktorá hravo nájde i dvadsiatku ďalších hitov na pokračovanie podobného výberu (Muž č. 1, Hvězda Supernova, Hodina H, Má se stát, Bílý páv, Pozemskej ráj, Jizva na dlani, Lhář, Bílá pláž, Dívka, která spí jen tak, Expres Mléčné dráhy, Řekni, kde ty kytky jsou, Ty jsi tam, já jsem tu, večerem zhýčkaná, Co je mezi námi, lásko, Svatba U dvou lilií, Chci tě, Prstýnek, Ty, kdo jdeš kolem, Tisíc tváří lásky, Štěstí je k mání).
Album mapuje tvorbu Maerie Rottrovej v časovom rozpätí od roku 1971, až po rok 2005, pričom práve posledná skladba na albume je aktuálnou novinkou. Rovných 21 pesničiek, ktoré možno podľa názvu príliš neoslovia, ale pri ich vypočutí si každý uvedomí, že sú to veľké hity veľkej dámy českej hudobnej scény. Popri tom všetkom však Rottrová stále aktívne účinkuje a nahráva. Takže tento retrospektívny výber je vlastne iba akousi čerešňou na pomyselnej torte pre jej fanúšikov. Jednoduchý booklet albumu poskytuje okrem fotografií i všetky základné informácie o jednotlivých skladbách, vrátane roku, kedy vznikli. Veľmi príjemné dielo.
Celkový čas: 71:25

Karel Kryl – Šuplíky
Toto nie je len taký obyčajný výber. Už podtitul albumu – moje najmilšie piesne – hovorí za veľa. Pri študovaní bookletu sa poslucháč ďalej dozvedá, že ide o piesne, básne, rarity, klenoty a osobné spomienky a „šuplíky“ z archívu Karla Kryla. Na zostavení tejto platne participovala najmä Marlen Kryl, ktorá s úctou k umelcovi siahla do jeho archívov, popreberala všetky play listy jeho koncertov, začítala sa do Krylových spomienok a na základe tejto analýzy pomohla zostaviť tento projekt. Dbala najmä na to, aby to nebol „iba“ ďalší výber najväčších hitov tohto veľkého pesničkára, ale aby to bol pre poslucháča album s niečím navyše.  A podarilo sa to.
Samozrejme, spojenie moje najmilšie okamžite evokuje doslov – tie najúspešnejšie, ale nie je to tak, hoci na tomto albume našli miesto i tie najznámejšie Krylove popevky (Morituri te salutant, Tak vás tu máme, Divný kníže, Vúně, Lásko!, Salome, Srdce a kříž, maškary, Habet, Gloria, Anděl, Lilie, Plaváček, Rakovina, Jaro desáté, Jidáš, Jeřabiny, Pieta, Karavana mrakú, Tekuté písky, Děkuji, Bratříčku, zavírej vrátka). Nechýba však ani niekoľko unikátnych skvostov.
Booklet k albumu obsahuje zoznam skladieb i s informácie o dátume vzniku, dve Krylove obľúbené básne, príhovor Marlen Kryl, v ktorom vysvetľuje akým spôsobom vznikal tento projekt, pričom perlou je dotazník, ktorý v roku 1994 vlastnoručne vyplnil samotný Karel Kryl. Čo dodať na záver? Veľmi dobrý album, nielen pre zberateľov.
Celkový čas: 76:02