V dnešnej dobe, v ktorej sa vďaka internetu dá získať absolútne všetko, je stiahnutie nejakého CD absolútnou hračkou. Áno, poviem to na rovinu, pretože je to bežná forma internetovej komunikácie, či sa to niekomu páči, alebo nie.

V dnešnej dobe, v ktorej sa vďaka internetu dá získať absolútne všetko, je stiahnutie nejakého CD absolútnou hračkou. Áno, poviem to na rovinu, pretože je to bežná forma internetovej komunikácie, či sa to niekomu páči, alebo nie. Osobne to odsudzujem a snažím sa dopracovať k hudobným novinkám na originálnych nosičoch, čo sa mi vďaka skvelej spolupráci s vydavateľstvami pomerne dobre darí. Uvedomujem si však, že nie každý má takúto možnosť a tak nejaké to sťahovanie akceptujem. Pokiaľ ceny nosičov neklesnú na úmernú hranicu, prípadne sa nebudú hľadať spôsoby ako znížiť ich cenu (svetlým príkladom je práve Universal Music, ktorý za tituly v regionálnej verzii – s jednoduchým bookletom – pýta o pár stoviek menej, než za originál), bude sťahovanie a kopírovanie jednoducho prekvitať a nikto s tým nič neurobí.

Potom je tu ešte druhá vec. Nie všetky tituly sa bohužiaľ dostávajú na náš trh. Tiež je o tom, že vďaka cene je jasné, že by sa tu príliš nepredávali a zvlášť u nových interpretov sa radšej vyčká na ich úspech u nich doma a potom sa začínajú pretláčať i celosvetovo. Chápem. Nechápem však, prečo sa na náš trh prestala dovážať talianska speváčka Gianna Nannini, ktorá je stále aktívna, v priemere raz za dva roky vydá nový album, no jej meno zomiera niekde na hranici s Rakúskom. Prekáža snáď niekomu, že bola ikonou komunistickej hudby západu, ktorá ako jedna z mála bola u nás prístupná (áno, za „totáča“ končil hudobný západ v Taliansku)? Smola, pretože Gianna Nannini je ako dobré víno, čím staršia, tým lepšia.
Posledný jej album, ktorý sa dal u nás kúpiť (aj to len prostredníctvom internetových obchodov) bola platňa Aria z roku 2002. Album Perle už hranice Slovenska neprekročil a rovnako to dopadlo i s jej horúcou novinkou Grazie. Osobne mi je jasné, že Gianna Nannini by na Slovensku a v Čechách neurobila taký predaj ako trebárs Tatu či Bon Jovi, ale k tomu, aby sa to aspoň trochu vyplatilo, by možno stačilo mierne promo.

Ale prejdem k albumu, pretože je opäť výnimočný ako všetko to, čo Gianna na hudobnom poli urobili. Dáma, ktorej tiahne na päťdesiatku, je v tej najlepšej forme a ako sama priznala, prežíva svoju hudobnú reinkarnáciu a svoj nový album si veľmi pochvaľuje. Výnimočný je okrem iného i tým, že vychádza v dvoch verziách, ako klasické CD s desiatimi pesničkami, ale aj ako v súčasnosti veľmi obľúbený formát dual disc, pričom DVD strana obsahuje videoklipy, dokumenty, fotografie, jednoducho množstvo zaujímavého materiálu o tejto dive talianskej populárnej hudby.

Gianna Nannini je hudobný chamelón. Dokáže urobiť rovnako dobrú rockovú platňu, aby vzápätí šokovala dokonalým popovým albumom s jednoduchými chytľavými pesničkami (mimochodom Grazie je jej 24 album). Nebojí sa však ani pustiť do vôd moderných elektronických rytmov a ponúknuť poslucháčovi album s dokonale moderným znením (Aria), aby o dva roky priviedla na trh svoje najväčšie hity v sprievode veľkého symfonického orchestra (Perle). To už sme však v období, keď sa bežnému Slovákovi, ktorý Giannu poznal z minulosti môže zdať, že táto speváčka si už užíva zarobené milióny a odišla na zaslúžený hudobný dôchodok. Opak je pravdou.Ona práve brázdi Taliansko s obrým turné, ktoré malo mať približne desať zastávok a ich počet sa nutne zdvojnásobil, pretože je o ňu obrovský záujem a koncerty sa musia pridávať a pribúdajú ako huby po daždi. Tak keď už ju tu nikto nepozve koncertovať (mám to urobiť sám?), tak prečo vydavateľstvo nedovezie jej výborný album? To sú však otázky, na ktoré nepoznám odpovede a ako Giannin priaznivec by som musel dlho pátrať, kým by som sa k nim dopracoval. Ale priznávam, že komunikujem s Talianmi vo vydavateľstve v Miláne, tak sa snáď niečo dozvieme.

Dovtedy môžem povedať len toľko, že nový Giannin album znie neuveriteľne sviežo. Hutná muzika, skvelé aranžmány, z pesničiek sála akési temno a sila, ktoré sú v spojení s jej hlasom pre túto speváčku tak typické. Veľmi silné a hutné melódie, ktoré keď revú v slúchadlách na ušiach, vyvolávajú neopísateľný príjemný, no zároveň tajomný pocit. Takto si predstavujem pop (pretože Gianna je tento raz popová speváčka) v roku 2006. Ani nie príliš lacný, ani nie únavný a už vôbec nie gýčový. Práve naopak. Hoci to pri tých temných skladbách málokto uzná, ten album je pestrofarebný a na pocity veľmi silný.
Medzi nástrojmi dominuje klavír v jednej skladbe, rovnako ako gitara a bubny v skladbe ďalšej. To všetko však obalené do takej nonšalantnosti, až je to geniálne. Gianna presne vie, kde má byť „nasraná“ a musí kričať a kde zas má svoj neopísateľný a jedinečný chrapľavý (zlé jazyky tvrdia, že prepitý) hlas stlmiť a urobiť v pesničke „sviečkovú“ atmosféru. Niekoľko skladieb je úžasne podfarbených detským speváckym zborom a dovolím si tvrdiť, že doma v Taliansku sa z desiatich skladieb môže stať desať hitov.

A mojim skromným želaním je, aby sa to u nás podarilo aspoň jednému. Pretože tento projekt si pozornosť určite zaslúži.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2006
Celkový čas: 41:42