Štvrtý album formácie Nocadeň prichádza na trh po trojročnej prestávke, pričom „menší“ časový sklz spôsobila havária bubenníka kapely.

Štvrtý album formácie Nocadeň prichádza na trh po trojročnej prestávke, pričom „menší“ časový sklz spôsobila havária bubenníka kapely. Ostatní chalani však nechceli nahrávať bez neho, či zháňať náhradu a tak čakali, kým sa úplne vylieči. V nahrávaní tak došlo až k osemmesačnému sklzu.

Na margo vyššie uvedeného si dovolím povedať iba jediné – našťastie. Nocadeň prichádzali s novým albumom vždy v pravidelnej periodicite, pesničky boli dosť podobné a z posledného albumu si aspoň niečo pamätá už len málokto. A popri tom všetkom neustále koncertovanie (aj za hranicami Slovenska). Takže dlhšia prestávka v produkcií nových pesničiek vlastne pomohla obom stranám. Poslucháči sú po troch rokoch dostatočne nažhavení na novú produkciu a chalani v kapele sú oddýchnutí, nabrali svieži dych, zmenili vydavateľa, čo pre nich znamená prinajmenšom toľko, že šéf toho pre nich aktuálneho sa im z veľkej lásky nebude hádzať pod kolesá auta. Takže je tu aj akýsi pocit bezpečia, nehovoriac už o tom, že Universal Music si svojich domácich interpretov poriadne hýčka, takže tu bude o kapelu dobre postarané.

A to všetko podčiarknuté a zrátané dáva jediný výsledok: výborný album. Už pri prvom vypočutí je jasné, že kapela je v tej najlepšej forme. Nikdy predtým neznela tvorba Nocadeň tak sviežo ako na albume Nestrieľajte do labutí. Reč je samozrejme o zvukovej stránke. Chalani sa stále pohodovo kolísajú na vlnách zvukovo lahodného pop – rocku a hoci ich piesňam dominujú gitary, nie je to tvrdý big beat. Ich produkcia je stráviteľná pre široké masy a to je fajn. Navyše hudbu dokrášľujú rôznymi inováciami, trebárs použitím harmoniky. Čo sa hudby týka, poteší tiež fakt, že poslucháč by na albume márne hľadal pravý doják. Pesničky na platni sú síce rýchlejšie a pomalšie, no klasický slaďák by ste hľadali márne. I titulná Nestrieľajte do labutí, ktorá sa síce tvári ako slaďák, bazíruje niekde na hrane pomalej a rýchlej skladby. A pritom je to jasný hit. V hudobnej tvorbe kapely Nocadeň zavial úžasný svieži vánok, čo dokazujú v každej z desiatich skladieb, ktoré pripravili s takými hitovými ambíciami ako nikdy predtým.

Na poli textárskom sa v podstate nič nezmenilo. Všetky texty si napísal sám Rasťo Kopina (o hudbu sa podelil s bratom Róbertom) a ani na okamih nevybočil zo svojho zabehnutého trendu, čo znamená jediné. Povedať v pesničke čo najviac, ale na druhej strane takým spôsobom, že si ju musíte vypočuť niekoľkokrát a potom nad ňou ešte dlho uvažovať, aby ste správne pochopili jej význam. Rasťo je textársky „moták“ (v tom najlepšom slova zmysle) a to mi na ňom imponuje. Nepotrebuje nutne skĺznuť do lacného gýču, len aby bol textársky prístupnejší širokým masám. Svojimi textami dokazuje, že vyznať lásku prostredníctvom piesne sa dá aj omnoho intelektuálnejšie, než dookola vykrikovať „I Love You“. Zabite ma za to, ale Kopinu – textára si dovolím prirovnať k českému Michalovi Horáčkovi. A každým albumom je bližšie a bližšie Horáčkových kvalít. Mňa osobne veľmi teší, že tu taký textár je, pretože sa prostredníctvom jeho textov rád hrabem v jeho vnútri. Pretože koľkokrát sa môže zdať, že z Kopinovho textu nakoniec musí vyliezť „haluz“, toľkokrát z toho nakoniec dokáže bravúrne vykorčuľovať a aspoň mňa tým dostať do kolien.

Spevácky nie je veľmi čo riešiť. Nocadeň som mohol vždy a v súčasnej podobe sú pre mňa najlepší ako kedykoľvek predtým. Normálne mám chuť chytiť ich predošlé albumy a hodiť ich do koša. Akoby neboli, neexistovali a mať už navždy v hlave Nocadeň jedine s týmto, mimoriadne vydareným albumom. Táto „reinkarnácia“ sa im vydarila na plný úväzok. Tú platňu sa nedá nemilovať.

V booklete je k dispozícii niekoľko fotografií a tiež všetky texty s dôležitými informáciami. Na to, že ide o slovenského interpreta ma mrzí, že booklet sa tvári akoby vyšiel v regionálnej verzii CD zahraničného speváka. Na druhej strane však je i takýto skromný booklet dôkazom toho, že i s malým gašparkom sa dá robiť veľké divadlo, pretože napriek malému počtu strán, je tu úplne všetko.
Noc a deň majú na trhu ďalší album a je výborný. K názvu Nestrieľajte do labutí snáď len dovetok, že je to v súčasnosti aj tak zbytočné, keďže z neba padajú mŕtve celkom samé od seba.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2006
Celkový čas: 41:00