Košická formácia Kolowrat neústupčivo kráča vlastnou cestou bez ohľadu na sezónne módne trendy i čokoľvek iné a míľovými krokmi vytrvalo obchádza každodennú banálnu pop music.

Inak to nie je ani na  ich novinke Už to nie je čo bývalo, ktorá je v poradí ich štvrtým počinom. Povrchne by sa dalo povedať, že ich prístup stojí na akomsi psychedelicko-funk-rockovom základe s ledva badateľným odkazom na českú gitarovú alternatívu, ale v podstate patrí Kolowrat medzi tie skupiny, ktoré je priam svätokrádežou niekam zaradiť. To sa dá povedať o všetkých alternatívnych skupinách, pri Kolowrate to platí dvojnásobne.
Produkujú totiž hudobnú skrumáž, ktorá je založená na absolútnej slobode a občas sa zdá, že i individualizme. Z mnohominútových skladieb jasne duje snaha prekonať vžité hranice všetkých možných smerov a postupov, ako je funk, space rock, psychedélia, minimalizmus či avantgarda – samozrejme, iba pokiaľ prijmete myšlienku, že vyberané hudobné smery majú vôbec nejaké hranice.

Kolowrat sa na novej nahrávke Už to nie je čo bývalo opäť raz vyžíva v kombinácií nespočetných nálad (prím hrajú tie zádumčivé) a vrstvení spletitých pocitových partií, čo má za efekt takmer „new ageovskú“ atmosféru. Hlavnou devízou sú vynikajúce texty, ktoré spolu s hudbou vytvárajú mimoriadne naliehavý, sugestívny, jednoliaty celok, ktorý ale zostáva zrozumiteľný každému vnímavejšiemu poslucháčovi.

Skupina vznikla v roku 1999, od februára 2001 hrala v ustálenej zostave Rasťo Rusnák – spev, Blondo - bicie nástroje, Dáša Bratková - husle, Igor Holéczy – basgitara a Peter Lorko – gitara. Toto však od 12. februára 2005 po koncerte v Bardejove už neplatí, pretože z kapely odišla Dáša Bratková a nahradil ju Bohuš Macek s akordeónom.

Kolowrat využíva príležitosti a skúša to na mnoho strán s vierou, že snáď to raz vyjde. Ich novinka prichádza v jednoduchom štýlovom kartónovom obale s čierno modrým popisom a maličký bookletom pripomínajúcom oznámenie o stužkovej slávnosti.
V minulosti sa dosť popísalo o ich, síce štýlovom, ale dosť prehnanom temnom pátose, preto som bol dosť zvedavý, ako sa s touto výčitkou kapela popasovala. Žiaľ (alebo chvalabohu?), úvodná skladba Vrany sa vracajú v tomto smere veľa zmeny neprináša. Nasledujúca pesnička Srdcom ako lesom je síce o niečo veselšia, ďalšia trojica skladieb sa však aj napriek akým takým náznakom o striedanie nálad, bezradne stráca v depresívnej černote a pesimistickej beznádeji. Nie prvoplánovo, no predsa.

Svojskú úlohu často zohrávajú texty (...už nie je komu kázať o pekle/ bachory plné a zadky v teple..., ...naspäť sa nevrátiš rovnaký..., ...vtedy a teraz/v tom nie je rozdiel/váhame najprv/a smelí sme potom/keď je na všetko pozde). Asi to je už účelovo, jednoducho sa Kolowrat v tomto období tvorby nevie a asi ani nechce zbaviť zadumanej polohy. Do kedy im to bude poslucháčska obec tolerovať, je otázne, podľa mňa by to občas chcelo prerezať nejakým nápadom, melodickou šťavou alebo dôvtipom v rýchlejšom tempe. Ľahko sa môže totiž stať, že nápaditý recitačno-kričiaci prejav speváka, začne po nejakej chvíli nudiť a kvalita textov, akokoľvek vysoká, už neudrží v patričnej výške ťaživý hudobný prejav, monotónnosť a skľučujúce verše.

V každom prípade Kolowrat nepredstavuje ľahko zabudnuteľnú záležitosť, cítiť z nej zdravé jadro a perspektívu. Dôraz na psychologické rozmery prežívania traumatizujúcej všednosti, ale i iné paralely, v mnohom evokujú bratislavské Živé kvety. Aj keď som na ich spoločnom vystúpení nikdy nebol, viem si živo predstaviť divadelné nasvietenie pódia, na ktorom sa v pozadí na plátne striedajú diapozitívy, viem si predstaviť zahustený zvuk, ktorý nenechá vyniknúť niektorým detailom, ktorému neprekáža ani občasný falošný spev utápajúci sa v zvukovom chuchvalci. Viem si predstaviť, ako svojich poslucháčov oslovujú, zaujmú i potešia. Pretože v konečnom dôsledku je to stále len hra. Krásna a farebná.

1. Vrany sa vracajú
2. Srdcom ako lesom
3. Hory za horami