Deväťčlenná rómska skupina Gulo čar si na tohtoročnú jar pripravila svoj tretí album, na ktorom opäť mieša osvedčené prvky – soul a funkovú hudbu silne ovplyvnenú cigánskou melodikou a harmóniou.

Deväťčlenná rómska skupina Gulo čar si na tohtoročnú jar pripravila svoj tretí album, na ktorom opäť mieša osvedčené prvky – soul a funkovú hudbu silne ovplyvnenú cigánskou melodikou a harmóniou. Pop, tanečné rytmy a typické frázovanie funky hudby s jedinečným feelingom, je kombinácia zaručujúca tejto kapele nekonečné množstvo energie, ktorú sa z koncertných pódií podarilo preniesť i na nový album. Autorské texty piesní vychádzajú z tradičnej rómskej poetiky a sú aj v rómštine interpretované.

Producentom albumu je slávny basgitarista Doug Wimbish (Living Colour, Jungle Funk, Mick Jagger), ktorý bol nadšený z ich vystúpenia a rozhodol sa prijať ponuku produkovať im album a aj si na ňom zahrať ako hosť. Stalo sa tak v priebehu roku 2005 v štúdiu SONO. Finálny mastering sa vďaka časovej vyťaženosti posunul až na január tohto roku, ale celkový výsledok prekročil mieru očakávania.

Autorom hudby je väčšinou Pavel Dirda, texty napísal Vladimír Dirda, alebo sú kolektívnou tvorbou Gulo čar, za prispenia pozvaných hostí. Na albume sa tak objaví Dan Bárta, David Koller, Doug Wimbish, Topol Chorud, MC Ni Rap, Lazaro Cruz (trúbka), alebo Štepán Markovič (saxofón).

Toto je veľmi zvláštny album. Okrem toho, že je už tretím albumom tejto formácie, o ktorej doteraz vedeli iba zasvätení, keďže až s týmto albumom (dopomohol k tomu veľký vydavateľ?) začalo to skutočné veľké promo, ide o absolútne nečakanú hudobnú zmes, ktorá musí zaujať aspoň zo zvedavosti.

A to i napriek tomu, že viac než o rómsky album ide už o funky album, z ktorého miestami sála pocit minulosti, no prevedený do súčasnej formy. Je to veľmi príjemné a zaujímavé zároveň. Prvý raz sa tento album počúva zo zvedavosti, druhý raz zo zaujímavosti, tretí raz už si na ňom každý nájde to svoje a začne sa o projekt zaujímať bližšie. Ale vtedy si poslucháč uvedomí, že už ani neráta, koľký raz táto platňa obieha v jeho prehrávači.

Osobne sa priznám, že od rómskej kapely som čakal viac rómskeho „dizajnu“ (rozumej zvuku), ktorý mne na tejto platni dosť chýba. Pretože toto už je fest moderný rómsky folklór. V každom prípade je to však na počúvanie veľmi zaujímavý projekt.

A jeho výnimočnosť posiluje i booklet, ktorý sa skladá dokonca z troch častí. Prvou je čierna šablóna s vyrezaným názvom kapely. Tá dominuje a je uložená na zelenom podklade, čím na čiernej ploche vytvára zelený názov kapely. Názov albumu na titule bookletu nehľadajte. Druhú časť už tvorí samotný „hlavný“ booklet, ktorý je skladací a poriadne hrubý. Jeho jedna strana je plná textov pesničiek a na druhej strane sú informácie o kapele a o tvorcoch albumu. Veľmi zaujímavé riešenie. Treťou časťou bookletu je viac – menej informatívny leták o nadačnej činnosti, ktorej je kapela súčasťou.
Čo dodať na záver? Odporúčam – aspoň zo zvedavosti.

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2006
Celkový čas: 47:18