Niekdajší frontman skupiny Verve prichádza s ďalším sólovým albumom. Charizmatický hudobník sa sólovo vracia už po tretí raz a to vo chvíli, keď sú speváci – „samotári“ veľmi žiadaným artiklom.

Niekdajší frontman skupiny Verve prichádza s ďalším sólovým albumom. Charizmatický hudobník sa sólovo vracia už po tretí raz a to vo chvíli, keď sú speváci – „samotári“ veľmi žiadaným artiklom. Folk s popovým pozlátkom, pop s folkovými koreňmi, ako chcete. To je Richard, každopádne s príjemnými pesničkami a výraznými melódiami, s charakteristikou pečiatkou jednej z najvýraznejších osobností britpopovej histórie.

Je veľa takých, ktorí na týmto umelcom urobili krížik už v roku 1998. Vtedy sa totiž skončila história jedného z najuznávanejších britských hudobných zoskupení, skupiny Verve. A ukončil ju vlastne on. U niektorých si získal kredit hneď po vydaní prvého úspešného sólového singlu A Song For The Lovers, no dôvera voči nemu sa vytratila okamžite po vydaní celej platne. Tí, čo ostali, zaváhali po vydaní druhého sólového albumu, ktorý rovnako nebol nič moc. Tretia Richardova sólovka vychádza po štvorročnej prestávke a teraz už hádam všetci pochopia, čo má Ashcroft ako hudobník v hlave, čo chce svojimi projektmi dokázať a snáď mnohým konečne dôjde, že i jeho predchádzajúce albumy boli v istom ponímaní veľmi dobré.

Príchod novej platne totiž nič nemení. Album sa v ničom príliš nelíši od svojich predchodcov, preto si mnohí po jeho vypočutí povedia, že Ashcroft určite nie je žiadny hudobný génius. Tu však treba povedať, že k tomu projektu (a tým pádom i k jeho predošlým albumom) sa treba jednoducho postaviť úplne inak, než sa zvykneme stavať k bežným komerčným hudobným produktom.

Ashcroft totiž ani náhodou nemieni byť komerčným spevákom a ono sa to na jeho tvorbe dosť silno odzrkadľuje. Jeho nový album je absolútne osobitou výpoveďou umelca, ba priam osobnou spoveďou obalenou do tónov príjemnej muziky. Richardov album je totiž prepracovaný do poslednej sekundy a preto sa na prvé počutie môže zdať, že je jednoducho nestráviteľný. Ani jeho úvodný singel Break The Night With Colour v žiadnom prípadne nie je skladbou, ktorá sa bude donekonečna hrať v médiách. Je totiž príliš náročná. Rovnako ako kompletne celý Ashcroft.

Tento pán je jednoducho umelec, ktorý si ide svojou umeleckou cestou a poslucháčovi predostiera svoje pocity bez toho, aby z nich zámerne súkal komerciu len preto, aby ho hrali v rádiu. On to nepotrebuje. Má predsa svojich obdivovateľov a fanúšikov. Konzumentov hudby, ktorým neprekáža, že ich miláčik je až príliš inteligentný a intelektuálny. Im to jednoducho vyhovuje.

Najnovší Richardov album je jednoznačne jeho najlepším sólovým produktom. Plný hudby a textov, ktoré dodajú poslucháčovi silu a povzbudenie v ťažkých chvíľach. Pri jeho počúvaní sa človek dokáže zmieriť so všetkými ranami a fackami, ktoré život so sebou prináša. A presne v takýchto situáciách Richardove pesničky vznikajú. Sám prechádza obdobiami ťažkých dní a depresií, ktoré sú však v konečnom dôsledku pre neho akousi zárukou tvorivosti a práve v týchto momentoch u neho vznikajú nové skladby, prostredníctvom ktorých sa žaluje svojim poslucháčom.

Je jasné, že pre mnohých ostane tento album tajomnou záhadou. Škoda. Richard Ashcroft dáva prostredníctvom neho poslucháčovi samého seba. Otvoreného ako puk ruže za ranného východu slnka – krásny, no tŕnistý, pichľavý a bolestivý. No napriek všetkému neuveriteľne milovaný. Ten album je jeho výpoveďou a je neskutočný, dobrý. Samotný Ashcroft je v súčasnosti v takom „leveli“ svojej kariéry, že jednoducho je. A je veľmi dobre, že vôbec nejaký Ashcroft je.

Vydavateľstvo: EMI / Monitor, 2006
Celkový čas: 44:26

01. Why Not Nothing?