Čo sa dá napísať o speváčke, ktorá na svetlo sveta dorazila ani nie pred rokom a na raketovú kariéru ju vystrelila súťaž Česko hľadá SuperStar? Dalo by sa povedať, že v tej prvej vete bolo obsiahnuté úplne všetko.
V človeku musí byť i trochu rozvahy a súdnosti, aby pochopil, že nie je dobré vydávať album hneď po víťazovi súťaže, pretože tak chcú urobiť všetci, takže trh bude presýtený albumami polospevákov a polospeváčok. A navyše, krátky čas na prípravu projektu sa jednoznačne a naviac veľmi silno odzrkadlí na celkovej (väčšinou) chabej kvalite. Náš trh bol toho po prvom kole súťaže jasným dôkazom. No a celkom na záver treba dodať, že tak malý trh jednoducho neunesie toľko nových rýchlo vykvasených umelcov, pomedzi ktorých albumy vychádza ešte nespočetné množstvo domácich a zahraničných noviniek.
Gabriela Al Dhábba je však výnimkou. Spočiatku, po skončení súťaže sa stiahla a kdesi v pokoji, kúte svojho hypotékového bytu, skladala svoje pesničky a vyčkávala na ten správny čas, kedy bude najvhodnejšie vtrhnúť s albumom na trh. Apríl je vo vydavateľskej branži ešte stále jarný mesiac, kedy nevychádza príliš veľa albumov (vrece sa trhá až o mesiac neskôr a začína sa tak neoficiálne hľadanie letného hitu). Al Dhábba túto skutočnosť využila na plno a dostáva tak omnoho viac priestoru na prezentáciu svojej práce v médiách, ktoré by ňou, v prípade možného výberu, pravdepodobne dosť opovrhovali. Takýmto spôsobom ich (jemne povedané) prinútila všimnúť si, s akou kožou prichádza na trh, za čo jej patrí jedno veľké a v žiadnom prípade nie posledné uznanie.
Al Dhábba je (v najlepšom slova zmysle) šialená. Ako inak si vysvetliť fakt, že pesnička na albume pomenovala číslami od jeden po dvanásť? Samozrejme, odhalenie príde po odkrytí strán bookletu, kde sú nielen úžasné fotografie, ale i všetky texty (o tých ešte bude reč) a pesničky sa tu z čísel menia na názvy. Booklet je však i hlásnikom správy o tom, že táto dáma je nielen speváčka, ale i textárka a skladateľka. Akých kvalít? O tom sa dá jednoznačne presvedčiť v momente, keď si album pustíte.
Samozrejme, „pošpŕtať“ sa v textoch sa dá už v momente, keď len tak ledabolo otvoríte booklet a začnete si ich čítať. V takom prípade však zaručujem dve veci. Za prvé, tie texty nepochopíte na prvýkrát a za druhé, s hudobnou zložkou sú omnoho zaujímavejšie a pochopiteľnejšie. Už som spomínal, že Al Dhábba je šialená. Stojím si za tým a len pre upresnenie si pojmov hádam ešte dodám, že je šialene dobrá.
Album Contra Factum je fantastický, bez jedinej chybičky. Gába obstála ako speváčka, ako textárka i ako skladateľka hudby. V prvom prípade (teda ako speváčka) predvádza všetky svoje schopnosti, najvyššiu tóninu, najnižšiu tóninu, spev, rap, krik, ale i momenty, kedy jej hlas doslova preskakuje. Zámerne? Predpokladám, že nie! Jednoducho sa to udialo v štúdiu, kde usúdili, že takto to znie ešte lepšie. Al Dhábban je vynikajúca speváčka, ktorej hlas ešte nie je dostatočne preskúmaný a zdá sa, že sa v jej podaní máme ešte na čo tešiť. Vidieť ju hrať na živo, musí byť úžasný zážitok. Neskromne, ale otvorene si dovolím tvrdiť, že Lucie Bílá (ktorá už je mierne „prekvasená“ = rozumej, opozeraná), či Aneta Langerová (ktorá sa vytratila do neznáma bez toho, aby vôbec niekomu povedala zbohom a vysvetlila mu, či sa ešte mieni vrátiť) majú svoju veľkú nástupkyňu. A ani náhodou to nehovorím len preto, že Gábin prejav je neprehliadnuteľne podobný tomu, čo vo svojich začiatkoch robila Lucie Bílá a hlas tejto speváčky a Anety Langerovej je temer totožný. Napriek tomu, Gába žije svoj umelecký život a svojou prácou obom dámam (a nielen im) hravo vytrie kocúra.
Gabriela Al Dhábba je sama sebe i textárkou. Výnimočnou textárkou, dovolím si tvrdiť. Všetky texty si napísala sama a za posledným bez akéhokoľvek ostychu a s istou dávkou drzosti uviedla, že ďakuje Michalovi Horáčkovi, ktorého práca je pre ňu podvedomou inšpiráciou. Človeče a ono je o cítiť. Gábina poňala svoj debutový album ako jednu obrovskú spoveď, v ktorej sa poslucháčovi vyzlieka do maximálne prípustnej miery. A presne štýlom, ktorý tak nekonečne milujeme u Michala Horáčka, alebo tiež u speváčkinej menovkyne Gabriely Osvaldovej. Text, ktorý je zložený na prvé počutie z nezmyselných rýmovačiek, sa v konečnom dôsledku mení na geniálnu výpoveď. Treba však dlho počúvať a dumať nad významom jednotlivých spojení, aby poslucháč konečne pochopil, že Al Dhábba mu prostredníctvom svojich skladieb ponúka seba celú, dokonca i bez spodného prádla. Klobúk dolu. Navyše i za to, že dokáže byť poriadne ironická, no nikdy pritom neskĺzne pod očakávaný priemer, ktorý by z nej mohol urobiť nevyrovnanú ohavu. Jednoducho, Gába je skvelá.
Ak som už spomínal Gabrielu Osvaldovú a Luciu Bílú, malo by sa tu ešte niekde objaviť miesto pre posledného člena „najsvätejšej trojice“ českého šoubiznisu – Ondřeje Soukupa. A predsa. Nachádzam ho práve v hudobnej tvorbe Gáby Al Dhábby. Pretože dvanásť pesničiek na tomto albume sa rovná temer s istotou dvanástim rôznym žánrom (od popu až po džez či blues), obalených do príjemnej gitarovej muziky, ktorá to zoceľuje do akéhosi kompletného celku. Spomenie si ešte niekto dnes ako vyzerala prvá porevolučná platňa Lucie Bílej, Missariel? Desať skladieb, desať žánrov, čeština, angličtina, ruština! Presne touto cestou kráča i Gába, ktorá tak neuveriteľných 15 rokov po Lucke dokázala, že tvoriť a prezentovať tvorbu sa dá celým srdcom a že sa skutočne i doma dá vyrobiť album, ktorý zaujme na prvé počutie a neomrzí ani po niekoľkonásobnom počúvaní.
Gabriela Al Dhábba je príjemným objavom českej hudobnej scény tohto roku. Ostáva jej len zaželať, aby ostala stáť pevne na nohách a nepodľahla čaru lacného pozlátka úspechu, ktoré by sa časom mohlo zošúchať. Bolo by jej škoda. Bohužiaľ, bojím sa toho, že ak za sebou nebude mať poriadne PR, tak zmizne zo scény ešte skôr, než by si to prial i jej najväčší nepriateľ či rival.
Vydavateľstvo: Soby BMG Music Entertainment, 2006
Celkový čas: 44:52
Linky: www.gabaonline.cz, www.sonybmg.cz
Zoznam skladieb:
Jednička: Pandořina skřínka
Dvojka: Bárka
Trojka: V poutech letokruhú
Čtyřka: Na schovávanou
Pětka: Ospalý ráj
Šestka: Stará čundráčka
Sedmička: Dies Irae
Osmička: Hej!
Devítka: Kolemjdoucí
Desítka: Černočerná tma
Jedenáctka: Jedenáctý přikázaní
Dvanáctka: Pod peřinou
Zdroj: TS MusicServer