Ich napoly detské tváre sa objavujú na titulných stránkach britských hudobných magazínov a hudba zasiahla melancholické duše recenzentov ktorí vyrastali v postpunkovej ére.

Ich napoly detské tváre sa objavujú na titulných stránkach britských hudobných magazínov a hudba zasiahla melancholické duše recenzentov ktorí vyrastali v postpunkovej ére. Reakcie na debutový album Up All Night boli v zásade priaznivé, ale blýskavé ostrie, ktoré má skupina v názve, je v podstate dvojsečné. Skupina je vitálna, vie hrať aj spievať, ale dokáže zaujať hlavne tým, čo jej sympatizujúci kritici vyčítajú. Pri počúvaní máte totiž stále dojem, že toto ste už predsa niekedy dávno počuli, lenže... chlapci z Razorlight boli v tej dobe ešte v plienkach.
Čo odlišuje originál od napodobneniny? V prípade obrazov na to môžu odpovedať kunsthistorici a odborní reštaurátori, v prípade hudby je to otázka skôr filozofická. Anglo-švédska skupina Razorlight píše vlastné melódie a vlastné texty, no to, čím zaujme hneď v prvom pláne, sú styčné body s hudbou niektorých (pop)rockových a novovlnných pesničkárov a skupín zo sedemdesiatych a začiatku osemdesiatych rokov. Na rozdiel od vedomých či podvedomých predlôh typu Bruce Springsteen, Elvis Costello, Patti Smith, ale hlavne skupín ako Stooges alebo Strokes, ktorých hudba bola štýlotvorná a dokáže ovplyvniť aj dnešné dorastajúce generácie, produkcia Razorlight je skôr ich odleskom zhmotnením rockovej romantiky doby okolo New Wave. Nikto neobviňuje Razorlight z toho, že by svojich predchodcov vykrádali, hrajú celkom príjemný gitarový indie-rock postavený na vlastných nápadoch – tu mierne nad, inde zas mierne pod invenčným priemerom. Energia v ich pesničkách je sálavá, tempá skôr rýchlejšie, hnané napred súhrou gitár a bicích. V pesničkách nie sú miesta pre sólový (inštrumentálny) exhibicionizmus. Všetko sa podriaďuje téme textu a pred tradičným striedaním slohy a refrénu býva uprednostňovaný dramatický vývoj pesničky. Neraz dokážu vytvoriť malú drámu aj na dvoch akordoch a pár riadkoch textu. Znejú ale až akosi príliš povedomo a štýlovo. Ich pesničky si môžeme púšťať bez urážky vkusu, poslucháč si však k ich obsahu musí nájsť nejaký osobný vzťah aby bol ochotný ku chemickej reakcii spôsobenej vzájomným stotožnením.

Razorlight sú dobrí, ale nie výrazne lepší ani výrazne iní, než množstvo ich vrstovníkov združených v iných kapelách. Nepriniesli so sebou taký prievan ako vzdialene príbuzní Arctic Monkeys ani neprepadli pod prah sledovanosti. Čo prinesie budúcnosť sa dá z ich prvého albumu veštiť s rovnakou pravdepodobnosťou ako z čajových lístkov. Uvidíme, či zostanú skupinou, alebo prežije len talent speváka, gitaristu a skladateľa Johnnyho Bernella, ktorý by s kľudom zniesol i sólovú dráhu. Necháme sa prekvapiť, každopádne zatiaľ sú Razorlight skupinou a ich ďalší album je na ceste. Mohol by byť zaujímavý...

Vydavateľstvo: Universal
Žáner: Rock
Štýl: Indie Rock, Party Rock,