Mám obavy, či sa po recenzii na album Roba Miklu a jeho Projektu Náhoda mám vôbec pustiť do albumu podobného druhu. Či mám vôbec právo pozrieť sa bližšie na výberový album Slobodnej Európy.

Mám obavy, či sa po recenzii na album Roba Miklu a jeho Projektu Náhoda mám vôbec pustiť do albumu podobného druhu. Či mám vôbec právo pozrieť sa bližšie na výberový album Slobodnej Európy. Či si to vôbec môžem dovoliť.
Môžem! Zvlášť ak si uvedomíme, že existuje sloboda slova i myslenia, čo krátko po revolúcii využila i táto kapela, ktorá sa síce snažila fungovať (a najmä tvoriť) už za totality, no z pochopiteľných dôvodov na to nedostala priestor. Po revolúcii však dostalo priestor čokoľvek a Slobodná Európa dostala zelenú.

Whisky a jeho spoločnosť sa nikdy netvárili ako kapela, ktorá má čo povedať a musí kvôli tomu každý rok vydávať album. Ich debutový album Pakáreň vyšiel v roku 1991, o tri roky neskôr ho nasledoval projekt Unavení a zničení a neuveriteľných deväť rokov (do roku 2003) si ich priaznivci museli počkať na album Trojka. Tri projekty v priebehu dvanástich rokov. Trochu málo, čo však nespôsobil nezáujem publika, či cenzúra, ale osobné (najmä drogové) problémy jednotlivých členov.

Na druhej strane má však takýto postup veľkú výhodu v tom, že Slobodnej Európy sa jednoducho nedá prejesť a ich projekty sú premyslené, majú hlavu a pätu, sú nahrané čisto, zaranžované tak, aby oslovili široké spektrum poslucháčov a nielen ortodoxných punkerov a ich texty dávajú zmysel. V nich Slobodná Európa dokazuje, že mnohé veci sa dajú poslucháčovi podsunúť i tak, že nemusia byť plné vulgarizmov a predsa sú chladné, štipľavé a triafajú do čierneho.

Bestofka je prierezom najväčších hitov skupiny na ich troch albumoch. No, najväčšie hity, to je trochu silné pomenovanie, keďže táto skupina nikdy nemala príliš žiarivú zelenú v médiách. Napriek tomu si však našli cestu k poslucháčom a ich klubové koncerty boli vždy plné nadšených návštevníkov a znechutených policajtov. Na pesničkách tejto formácie sa dá krásne deklarovať vývin skupiny.

Ak vo svojich počiatkoch museli doslova vykričať všetko, čo ich sralo (sorry za výraz, ale tu sa hodí), postupom rokov ich texty naberali na intenzite, ale i intelektuálnosti a dali sa v nich nájsť i nejaké hodnoty. Whisky a spol. najmä na albume Trojka dokázali, že sú vyzretou partiou, ktorá vie, o čo jej vlastne ide a na scéne nestoja iba preto, že ich baví žiariť vo svetle reflektorov. Navyše, kapela pokročila i v hudobnom smere a vývin samotného speváka musí zachytiť hádam každý. Samozrejme, je to myslené pozitívne.

Pravdepodobne najväčším prekvapením v tvorbe kapely bola skladba Havran, čo je vlastne zhudobnený preklad básne Edgara Allana Poea. Tá zmena bola obrovská a zámer šokovať vyšiel naplno. Trojka bola jednoznačne najlepším počinom Slobodnej Európy, silná muzika, emotívne texty, skvelý spev a dokonalé vokály Whiskyho manželky Dory. A hoci z ich pesničiek stále „tiekla jarná depresia“, oplatilo sa.

Bestofka je úžasným prierezom tvorby Slobodnej Európy. Výborný projekt, ktorý predstavuje kapelu v tom najlepšom možnom svetle a u poslucháča privádza na povrch chuťové bunky po novej tvorbe skupiny. Bohužiaľ, zatiaľ len vo forme jedinej novinky na albume, ktorou je skladba Kapitalizmus. Hudobný podklad k pesničke vznikol síce pred troma rokmi, no Whisky ju otextoval doslova počas prípravy tohto unikátneho projektu, ojedinelého, originálneho a tak potrebného zjavu na domácej hudobnej scéne, ktorý je jasným dôkazom toho, že punk má ešte stále zmysel. Výborné!

Vydavateľstvo: Opus, 2006
Celkový čas: 78:54

01. Svobodná Evropa