Hana Hegerová sa vracia. Na tento rok si naplánovala dokonca absolútne nový album, no pokiaľ naňho príde čas, bravúrna šansoniérka sa vrátila prostredníctvom svojich predošlých piatich platní.

Hana Hegerová sa vracia. Na tento rok si naplánovala dokonca absolútne nový album, no pokiaľ naňho príde čas, bravúrna šansoniérka sa vrátila prostredníctvom svojich predošlých piatich platní. Tie v súčasnosti vychádzajú kompletne všetky, po prvý raz vo forme CD, s absolútne vyčisteným zvukom, o ktorý sa postaral majster Oldřich Slezák. Očistou prešli i samotné booklety, ktoré v novom poňatí poskytli omnoho viac priestoru na prezentáciu tvorby tejto obrovskej speváčky, než obyčajné obaly z veľkých platní. A i tento fakt si uvedomili vo vydavateľstve Supraphon a pohrali sa i s touto stránkou projektu. K poslucháčom sa tak dostáva naraz päť skvostných titulov, ktoré sú už navždy pevnou súčasťou československej populárnej hudby. Legenda je späť, tak sa jej pozrime „na zúbok“ podrobnejšie.

Šansony (1966)
Debutový projekt veľkej dámy šansónu, pochádzajúcej zo Žiliny, s počiatočnou kariérou v Bratislave a následným grandióznym životom v Prahe. Práve tu, po niekoľkých rokoch pôsobenia v hlavnom meste Slovenska, nakoniec vznikol Hegerovej skvostný debut, o ktorého podstate hovorí už jeho názov. Nádherné šansóny, z ktorých niektoré si Hana Hegerová a tvorcovia tohto projektu si požičali zo zahraničia, príchuť Francúzska, ale i netradičná spolupráca s Poľskom (Šťastné slunce / That Lucky Old Sun, Madony na kolotoči / Karuzela z Madonnami), ale album ponúka i množstvo domácich úžasných šansónov, ktoré povstali z pera Jiřího Suchého, Jiřího Šlitra, či už vtedy od Petra Hapku, s ktorým neskôr Hegerová rozbehla omnoho širšiu spoluprácu, než pár skladieb. Album Šansony zachytáva Hanu Hegerovú v období jej umeleckého rozpuku, no už jej debut bol a dodnes je jasným dôkazom toho, že z nej rastie a vyrástla úžasná a stále žiadaná umelkyňa. Už jej prvý album bol dôkazom toho, že Hana Hegerová bude dominou hudobného biznisu už naveky.
Vynovený booklet ponúka texty všetkých skladieb, dokonca i jeden pôvodný text svetového tradicionálu. Album zdobia nádherné kresby Karla Laštovky. Nádherný album, ktorý uviedol Hanu Hegerovú do umeleckého života. A to je iba začiatok.
Celkový čas: 43:48

Recitál (1971)
Na druhý radový album prvej dámy československého šansónu si jej priaznivci museli počkať päť rokov. Album ponúka šansónovú klasiku, ale i návrat ku klasickej ľudovej hudbe, ktorý vôbec nebol prvoplánový, ale vysvitol z príprav albumu. Hegerová ako interpretka na ňom opäť exceluje a predvádza sa poslucháčovi v plnej kráse. Pri jej speve behá mráz po chrbte a poslucháč jej jednoducho uverí každé jedno slovo. Z domácich autorov na albume participovali jedine autori textov, ktorí pretvárali svetové evergreeny do zrozumiteľnej reči. Obrovským prekvapením sú však slovenské ľudové skladby ako Búvaj že mi búvaj, či To ta Heľpa, ktoré predstavujú Hanu Hegerovú v úplne inom, bežnému spotrebiteľovi nepoznanom a v konečnom dôsledku dokonalom svetle. Navyše To ta Heľpa je exkluzívne spojená s francúzskou L´Ivrogne, pričom Hegerovej francúzština je tak neskutočne erotická, až pri nej prichádzajú hriešne myšlienky. Ale hriešny, samozrejme v tom najlepšom slova zmysle je kompletne celý album, ktorý úžasne zapĺňa miesto v mozaike tvorby tejto veľkej umelkyne a speváčky.
Je len na škodu veci, že v tomto prípade neostal booklet príliš inovovaný, ponúka iba tri texty ľudových skladieb a je jasné, že aj tie ostatné by stáli za pozornosť. Ani to však neznamená, že by tento album kvôli tomu strácal čo i len odrobinku hodnoty. Tá, v podaní Hany Hegerovej je totiž bravúrna, hoci by vyšla trebárs aj na kuse kuchynskej mäsovej dosky. Jej umenie je jednoducho nezničiteľné.
Celkový čas: 41:06

Recitál 2 (1974)
Po troch rokoch sa Hana Hegerová vrátila na scénu s pokračovaním svojho úspešného Recitálu. A opäť to bol album plný prekvapení, ktorý je dnes už jasnou kultovou záležitosťou. Z jedenástich piesní sa až v šiestich predstavila Hana Hegerová ako úžasná speváčka domácich pôvodných skladieb. Skladateľsky sa na nich predstavil až v troch prípadoch geniálny Petr Hapka, po textárskej stránke so speváčkou po prvý raz spolupracovali už i „komerčnejší“ textári ako Zdeněk Rytíř, či Pavel Žák, ale v neposlednom rade i Pavel Kopta, s ktorým Hegerová následne rozvinula omnoho väčšiu spoluprácu. Spomínaný Pavel Kopta nakoniec otextoval až dve z prevzatých skladieb, ktorá sa stali hitom. Ale nielen Surabaya Johny je dnes pesničkárskou legendou. Z tohto albumu ostali v mysliach poslucháčov i také perly ako Penzión na předměstí, Maestro Tango, Váňa, či absolútne dokonalý Rozvod, ktorý tento grandiózny album uzatvára. K Hegerovej ako speváčke sa hádam netreba príliš vyjadrovať. Znie opäť presvedčivo a bravúrne, tak ako žiadna iná speváčka v našich zemepisných šírkach.
Do bookletu k tomuto albumu by som v prvom rade najradšej opäť pridal všetky texty. A to hneď z niekoľkých dôvodov. V tomto sú uvedené iba tri a nenašiel som medzi nimi súvislosť, takže neviem, prečo práve tieto tri. Navyše podklad bookletu tvoria absolútne unikátne fotografie, ktorých by mohlo byť päťkrát toľko a dalo by sa na ne pozerať. Vďaka však aj za tento pohľad zrkadlových obrazov, ktorý celkový dojem z albumu umocňuje v maximálnej možnej miere.
Celkový čas: 40:49

Lásko prokletá
Hana Hegerová zpívá texty Pavla Kopty (1978)
Po ďalších štyroch rokoch sa Hana Hegerová spojila s textárom Pavlom Koptom v omnoho širšom ponímaní a požiadala ho o otextovanie celého albumu. Vznikla tak „doska“ Lásko prokletá, na ktorej dominujú domáce, pôvodné skladby Jiřího Šlitra, či Petra Hapku, ale nechýba ani svetová klasika akou bezpochyby je song Mylord, ktorý tento skvelý album uzatvára. Tento album teda staval na dvoch veľkých osobnostiach, úžasnej a dokonalej speváčke a výbornom textárovi, ktorého kvality sú na albume citeľné.
Celkom nedávno Supraphon vydal špeciálny album Hany Hegerovej Múj dík, na ktorom zhrnul kompletnú a v archívoch zaznamenanú hudobnú spoluprácu týchto dvoch osobností. Pri príležitosti vydania Hegerovej diskografie vychádza teraz ich spoločné hudobné dieťa i osobitne.
Booklet k tomuto projektu je síce obrazovo veľmi jednoduchý, no na druhej strane ponúka absolútne všetky texty, čo je jeho veľkou výhodou. Farebné stvárnenie svojou jemnou expozíciou pôsobí akoby bol naozaj tlačený v roku 1978.
Navyše, po vydaní tohto albumu sa Hana Hegerová stiahla zo scény, minimálne z tej, na ktorej by zaznamenávala nové pesničky na množstvo dlhých rokov.
Celkový čas: 39:27

Potměšilý host (1987)
K tomuto albumu mám zvlášť osobitný vzťah. Priniesol mi ho otec zo služobnej cesty do Prahy, kde keď odchádzal, mal napísaný zoznam nosičov, ktoré mi má priniesť. Bohužiaľ, nič z toho nedostal a tak siahol po novinke, ktorú mu v obchodoch odporúčali. Písal sa rok 1987, čím apelujem na tvorcov zadnej strany novodobého bookletu, kde je uvedený rok vzniku letopočet 1978. S Potměšilým hostom sa Hana Hegerová vrátila na hudobnú scénu v podobe albumu po dlhých deviatich rokoch odmlky a mnohých prekvapila.
Okrem toho, že ponúkla poslucháčom svoj najkomerčnejší album v speváckej histórii, spolupracovala na ňom výhradne s dvoma autormi. O hudbu sa postaral človek, s ktorým už mala Hegerová isté skúsenosti a Petr Hapka nesklamal ani v tomto prípade. Na album speváčke ponúkol dvanásť skladieb, z ktorých sa mohlo narodiť dvanásť legendárnych hitov. Respektíve, ono sa dvanásť hitov i narodilo, hoci už navždy túto epochu budeme spájať so skladbami Vana plná fialek, Všechno nejlepší, Denim Blue, ale najmä Levandulová, v ktorej si Hapka s Hegerovou strihli duet.
Autorom všetkých textov na albume sa stal Michal Horáček, ktorý už vtedy písal trebárs pre Hanu Zagorovú, no po prvý raz tak vcelku spolupracoval s Hapkom a napokon to bola štartovacia méta ich dlhoročnej spolupráce, ktorá funguje dodnes (čoskoro by malo vyjsť ich ďalšie spoločné dielo) a na ktorej Hegerová zakaždým participovala spôsobom, že na ich projektu naspievala aspoň jednu skladbu. Horáčkov špecifický zmysel pre hru so slovami (Jak psáno tam přebývá, patron legendárních krás, zlatý anděl Gabriel, v modrých botách adidas, alebo Hej vy tam ještě jeden grog, jsem kráva svého života, začínam spásat další rok, jsem kráva chtivá lačná strakatá a mnoho ďalších slovných perál.) spôsobil, že Hana Hegerová, hoci vďaka Hapkovi priam s popovým albumom, ostala verná svojmu šansónovému duchu a svojou interpretáciou urobila z týchto skladieb doslova lahôdky a z albumu najžiadanejší projekt svojej doby. Hegerová na ňom pôsobí ako vyzretá speváčka a interpretačne sa dokázala nádherne podriadiť potrebám oboch autorov.
Booklet k albumu obsahuje všetky texty a ide o skutočnú lahôdku na hudobnom trhu. Ak by sa Hane Hegerovej tento rok podarilo vrátiť na scénu s novým albumom, bola by to bezpochyby udalosť. Zvlášť pri fakte, že by s novou platňou prišla po neuveriteľných devätnástich rokoch.

Na záver snáď len skromne dodať, že počin Supraphonu, vydať Hegerovú komplet na CD bol úžasný nápad. Labužníci by možno prijali ešte nejaké exkluzívne balenie všetkých titulov, ale i takéto jednotlivé vydanie je jednoducho úžasné. Vďaka za to.
Celkový čas: 46:38