Honza Vyčítal je bez najmenších pochýb jednou z najvýznamnejších a súčasne aj najosobitejších postáv českej country. Do širokého verejného povedomia sa dostal najmä v roku 1990, pravdivým porevolučným songom To tenkrát v čtyřicátom pátom, ktorý si dokonca i sám naspieval.

Honza Vyčítal je bez najmenších pochýb jednou z najvýznamnejších a súčasne aj najosobitejších postáv českej country. Do širokého verejného povedomia sa dostal najmä v roku 1990, pravdivým porevolučným songom To tenkrát v čtyřicátom pátom, ktorý si dokonca i sám naspieval. Razom bol z neho hit.

Ibaže Vyčítal bol fanúšikom country hudby známy už dávno predtým. V roku 1965 totiž založil spolu s Josefom Šimkom a Markom Čermákom kapelu Greenhorns, čo bola nepochybne prvá dôstojná partia v štýle klasickej americkej country, ktorá sa kedy objavila na českej hudobnej scéne.

Ba čo viac. Vďaka jednoznačnému presvedčeniu, že jedinou demokraciou medzi hudobníkmi je osvietená diktatúra, dokázal svoju kapelu previesť cez rozbúrené a často neprajné časy, vytiahnuť ju z každého, aj toho najneuveriteľnejšieho problému a po celý čas, až dodnes ju udržať na výsostnom mieste v hierarchii českej country.
V januári 1969 pritiahol Vyčítal medzi Greenhornov Michala Tučného. Bol to nadmieru vydarený ťah nielen pre skupinu, ale predovšetkým pre Tučného. Práve tu a práve vďaka Vyčítalovi napríklad pochopil, že spievať v Čechách po anglicky nie je ani trochu múdre, zvlášť ak po anglicky vôbec nevie. A pochopil to veľmi rýchlo, pretože Vyčítal mu vyberal pesničky priamo na telo a predovšetkým mu písal texty rovno do úst. Práve v týchto rokoch vznikal jeho najbytostnejší klasický repertoár, stavajúci aj v tých najjednoduchších popevkoch na plastickom príbehu. A dnes je už každému jasné, že keby Michal Tučný nebol býval súčasťou Greenhorns, nikdy by z neho nebol „Posledný kovboj“.

A keď už sme sa dostali k textom, treba tiež niečo napísať o výnimočnosti autora, ktorý sa túlal po pláňach českej country a stal sa jedným z najvýnimočnejších textárov tohto žánru. Nielen preto ako nádherne dokáže poskladať príbeh, ako dokonale dokáže žonglovať s češtinou a vytvárať jeden dokonalý rým za druhým, pričom do najmenšieho detailu ctí pravidlá českého pravopisu. Ale tiež preto, že ako nikto iný vie pri zámorských pesničkách dokonalé vyzdvihnúť a vyzdvihnúť hlavnú myšlienku, zachovať pôvodnú atmosféru a ani v najmenšom neublíži pôvodným autorom.

Rovnako pútavo a zaujímavo však dokáže Vyčítal „rozprávať“ aj svoje vlastné príbehy a udalosti, ktoré išli a idú okolo neho. Toľko aspoň niečo zo slov publicistu Mirka Černého, ktorý sa na tomto albume vyznáva z lásky k umeniu Honzu Vyčítala. Dovolil som si ich použiť najmä preto, že v čase, keď sa vyčítal predieral na umelecký svet, väčšina z nás ešte ani na svete nebola.

Tento album je však dôkazom toho, že vyššie uvedené slová sú absolútne pravdivé. A vďaka Černému sme sa posunuli o kus ďalej v hudobnej histórii českej country. Dvojalbum predstavuje Honzu vyčítala ako bravúrneho country textára, ktorého texty boli vyhľadávaným artiklom a jeho meno spája mnoho úspešných českých mien tohto žánru. Album mapuje obdobie od roku 1967 do roku 1991 a predstavuje väčšinu úspešných počinov Honzu Vyčítala ako úspešného a vyhľadávaného textára, ale sporadicky i ako speváka. Spolu neuveriteľných 54 piesní.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2006
Celkový čas: CD1: 77:34, CD2: 78:35