Karel Kryl opäť prichádza. Od prvých sekúnd nebude pri počúvaní tohto projektu nikto na pochybách, aká to vtedy bola doba, čím bola plná, čo sa všetkým dralo do úst a čo pri potlesku a skandovaní vstupovalo do všetkých ako rytmus oných legendárnych dní.

Karel Kryl opäť prichádza. Od prvých sekúnd nebude pri počúvaní tohto projektu nikto na pochybách, aká to vtedy bola doba, čím bola plná, čo sa všetkým dralo do úst a čo pri potlesku a skandovaní vstupovalo do všetkých ako rytmus oných legendárnych dní. Aj to je na tejto nahrávke citeľné a dodnes povznášajúce.

Podarilo sa nám prežívať niekoľkokrát fluidum historických udalostí po celé dlhé týždne. Všeobecne. Našich rodičov leto 1968 s nádejami, ktoré ich nadnášali, aby neskôr kruto prepadli tragickým časom "zatváraných vrátok", aby som použil metaforu jednej z najslávnejších Krylových piesní. A po dvadsiatich rokoch úžasný čas novembrových a decembrových zamatových týždňov a to už na vlastnej koži.

Dielo nie hocijaké. Krylove spievané texty sa už dávno stali piliermi repertoáru nejednej osobnosti našej hudobnej scény. Čím to je? Špecifickým a príťažlivým robí Kryla jeho nekonformita, vložená až do špiku každého vypovedaného slova. A tie s nadhľadom prijímajú najmä mladí ľudia na prahu životne dôležitých rozhodnutí.

Kryl sa na nič nehral, vo svojej tvorbe bol priamy a otvorený, čo sa mu nakoniec stalo osudným a musel opustiť svoju vlasť. Spievajúci pútnik, nie pesničkár s maskou trampa a gitarou ako sa ho po jeho návrate niektorí interpretovali. A tiež nie suverénny mág javísk a arén, skôr človek zraniteľne sa domáhajúci načúvania a bolo jedno, či spieva desaťtisícovému davu, alebo iba pár ľuďom.

Nesporným atribútom jeho prejavu, hovoreného i spievaného bola intenzívna autentická vierohodnosť. Pri Krylovi si možno len veľmi ťažko predstaviť, a je to počuť na oboch týchto CD, že pred publikum nastúpil s vopred pripraveným a nadrilovaným sprievodným textom. Na každom svojom vystúpení bol výnimočný a taký už navždy ostane.

Ani po toľkých rokoch Karel Kryl so svojimi politickými názormi nikomu nezovšednel a nezostarol. Niektorí síce dnes o ňom hovoria, že bol len nastrčenou bábkou, no pre väčšinu ostáva a už pravdepodobne navždy ostane ikonou slobody. Ikonou, ktorá pravdepodobne nebude spokojná v žiadnom režime a vždy bude hľadať chyby v spoločnosti. Žiadne chvály na spoločnosť preto nemožno očakávať ani na týchto dvoch CD, ktoré vznikli už v zdanlivo pokojnej dobe po revolúcii. Po celý čas je tu však cítiť Krylov cit pre spravodlivosť, ktorú ctil nadovšetko.

Dve CD so záznamom živého vystúpenia Karla Kryla poskytujú pohľad na tohto speváka na veľkom koncerte v pražskej Lucerne v roku 1990 a o rok neskôr na plzenskej Porte. Dohromady 41 pesničiek, ktoré nádherne mapujú celú Krylovu tvorbu a ponúkajú ho v ďalšom novom rozmere, než na aký sme u Kryla zvyknutí. Album ponúka absolútne všetky hity tohto speváka. Zároveň je však pravdepodobne posledným počinom, ktorý sa s menom tohto interpreta bude spájať. Dočkali sme sa už totiž reedície jeho albumov, nespočetného množstva výberoviek, i vymetania Krylových šuflíkov. Ak sa ešte niečo objaví, bude to už na výsmech. Pretože tento album je úžasnou reprezentatívnou bodkou pre tohto umelca.

Text vznikol v spolupráci s publicistom Mirkom Kovaříkom z bookletu Live! DvojCD Karla Kryla na recenziu poskytlo vydavateľstvo Supraphon.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2006
Celkový čas: 111:16