(Nahrávky z let 1950 - 1977)Vlasta Prúchová sa narodila v roku 1926 v Ružomberku a v druhej polovici štyridsiatych rokov sa vyspievala na pozíciu prvej dámy domáceho džezu.

(Nahrávky z let 1950 - 1977)

Vlasta Prúchová sa narodila v roku 1926 v Ružomberku a v druhej polovici štyridsiatych rokov sa vyspievala na pozíciu prvej dámy domáceho džezu. A to predovšetkým vďaka účinkovaniu so skupinou Rytmus 47, v ktorej hral na vibrafón aj jej manžel Jan Hammer, v pražskom Pygmalione. Po uzavretí známeho klubu v podzemí paláca Phoenix, ktorý v tom čase fungoval ako vyhlásený džezový klub, vystupovala na koncertoch v Lucerne, neskôr spievala s Ferdinandom Havlíkom, Luďkom Hulanom, Michalom Polákom a Ivanom Preisom.

Jediná reprezentatívna bilancia domácej džezovej scény z vtedajšej doby pochádza zo samizdatu Boptime, ktorý písaval v rokoch 1951 - 1952 na stroji v jedinom vydaní neskorší šéfredaktor Pantonu Stanislav Titzl. Boptime Poll 1952, do ktorého hlasovalo deväťdesiatdva hudobníkov, hovorí jasnou rečou. Medzi speváčkami zvíťazila Vlasta Prúchová s veľkým náskokom.

Z prelomu rokov štyridsiatych a päťdesiatych, kedy komunisti považovali džez za neblahé dedičstvo, sa však štúdiové nahrávky tejto speváčky nezachovali. Predstavu o jej vtedajšej tvorbe si však môžete vytvoriť i prostredníctvom tohto CD a z fragmentu swingovky Lidé a vrány, jednej z dvoch, ktoré sprevádzali film V trestnom území. V podpriemernej detektívke, v ktorej kriminalisti vyšetrujú vraždu futbalového funkcionára, úplatky a manipulácie s výsledkami jednotlivých zápasov, totiž dostali priestor Karel Vlach so svojim orchestrom a Vlasta Prúchová ako sólistka, aby si zahrali kaviarenskú skupinu, ktorá hudobne podfarbovala zlatú mládež v bahne veľkomesta. Škoda, že ruchy a dialógy rozbíjajú druhú filmovú skladbu Modré blues natoľko, že ju do zostavy tohto výberu nebolo možné použiť. Svoje zastúpenie má teda aspoň v názve projektu.

Repertoár Vlasty Prúchovej spočiatku tvorili hlavne štandardy, z ktorých sa niektoré neskôr - keď ideologická nevraživosť voči džezu ochabla - objavili aj na malých platniach (Smooth Sailing, Four Brothers a The Man I Love). Ťažisko singlov zo začiatku šesťdesiatych rokov tvorili skladby s českými textami. Trebárs titulná Na počátku bylo blues, Rozmarné stvoření, alebo obe pesničky, s ktorými sa speváčka presadila v súťaži Hľadáme pesničku pre všedný deň - Blues pro malého chlapce a predovšetkým Docela všední obyčejný den. Všetky menované pochádzali od autorského tandemu Jan Hammer - Jaromír Hořec a mali väzbu na účinkovanie Vlasty Prúchovej s Karlom Krautgartnerom a jeho orchestrom v pražskej kaviarni Vltava. A mimochodom duet Až nám bude dvakrát tolik , bol prvým skutočným a veľkým hitom dodnes aktívneho Karla Gotta.

Profil Vlasty Prúchovej Docela všední obyčejný den, ktorý vyšiel v roku 1997 vo vydavateľstve Bonton, zmapoval takmer všetky jej štúdiové nahrávky, ale nie všetky. Na tomto aktuálnom výbere z vydavateľstva Supraphon vychádza ako bonus po prvý raz na CD pôvodná nahrávka skladby Rozmarné stvoření, ktorá vznikla v roku 1958, ale na singli sa objavila ž o tri roky neskôr, krátko pred vydaním tej istej skladby v mladšej nahrávke s Tanečným orchestrom Českého rozhlasu.

Medzi malou platňou s Junior Triom a koncertnou platňou Tonight, ktoré od seba delí dvadsaťsedem rokov, existuje minimum ďalších nahrávok. Keď sa totiž po invázii piatich armád Varšavskej zmluvy nevrátil zo štipendia na bostonskej Berklee College Jan Hammer ml., aby sa vypracoval na kľúčového syntezátorového hráča a vyhľadávaného autora filmovej muziky, zostali pre jeho matku dvere štúdií dosť uzavreté. Výnimiek by sa našlo iba pár. Album Na počátku bylo blues tak prináša najkompletnejší portrét výnimočnej speváčky.

Materiál vznikol v spolupráci s publicistom Pavlom Víškom, z bookletu albumu, ktorý na recenziu poskytlo vydavateľstvo Supraphon.

Vydavateľstvo: Supraphon, 2006
Celkový čas: 69:57